سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فراکسیون زنان مجلس:

افزایش حق بیمه باعث خروج زنان خانه دار از پوشش بیمه شده است

فراکسیون زنان مجلس از افزایش حق بیمه و خروج زنان خانه دار از پوشش بیمه ابراز نگرانی کرد.

این فراکسیون در نامه ای به رئیس جمهور اعلام کرد با افزایش ۵۷ درصدی حداقل دستمزد از سمت شورای عالی کار و افزایش ناگهانی حق بیمه، بسیاری از زنانی که پیشتر تحت پوشش بیمه زنان خانه‌دار بوده اند، دیگر توانایی پرداخت حق بیمه را ندارند و به اجبار از پوشش این بیمه خارج شده اند.

در این نامه تأکید شده سهم زنان در برخورداری از تأمین اجتماعی به عنوان بیمه ‌شده اصلی، "بسیار اندک" است.

فراکسیون زنان گفته طرح بیمه زنان خانه ‌دار به علت هایی مانند بالابودن نرخ حق بیمه، اختیاری‌بودن و تمکن مالی نداشتن، چندان مورد استقبال جامعه زنان قرار نگرفته است.

این در حالی است که سازمان تأمین اجتماعی طرح بیمه زنان خانه دار را از سال ۱۳۸۷ اجرا کرده است.

قانون برنامه ششم توسعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را مکلف کرده سازوکار قانونی برای بیمه زنان خانه‌دار دارای حداقل ۳ فرزند را ارائه کند.

قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت هم که پارسال ابلاغ شد، دولت را مکلف کرده با تقویت صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر، مادران خانه‌دار دارای سه فرزند و بیشتر را بیمه کند.

بر اساس این قانون، مادران غیرشاغل دارای سه فرزند و بیشتر که ساکن مناطق روستایی و عشایری باشند، باید از ۱۰۰ درصد کمک دولت در پرداخت حق بیمه برخوردار شوند.

آمار پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان نشان می دهد بیش از ۳ میلیون و ۱۳۷ هزار زن خانه‌دار دارای حداقل سه فرزند بین سنین ۱۸ تا ۵۰ سال در کشور، بیمه اصلی ندارند.

این پایگاه همچنین آمار داده بیش از یک میلیون و ۱۹۷ هزار نفر از این زنان، ساکن مناطق روستایی و بیش از یک میلیون و ۹۴۷ هزار نفرشان ساکن مناطق شهری هستند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۳:۱۵ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
رفتن هر زن سر کار = نابودی یک خانواده