سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت‌وگو با سیف مطرح شد؛

آخرین آمار از وضعیت اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی

مدیر کل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم آخرین آمار از وضعیت اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی برای تمام مقاطع تحصیلی را اعلام کرد.

محمدسعید سیف گفت: طرح رصد اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی با اهداف فرهنگ سازی رصد وضعیت دانش آموختگان در دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی انجام شده است.

ایجاد نظام مناسب اطلاع رسانی به ذی‌نفعان در رابطه با وضعیت اشتغال هر یک از رشته‌های دانشگاهی، رصد مستمر ظرفیت‌های محیطی و شرایط بازار کار منطقه‌ای و شناسایی شکاف دانشی و مهارتی دانش آموختگان خود و اخذ اطلاعات از سامانه‌های اطلاعاتی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از دیگر اهداف برای طرح رصد اشتغال فارغ التحصیلان است.

او گفت: طرح رصد اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی با دریافت اطلاعات وضعیت اشتغال فارغ التحصیلان حدود ۶۸ دانشگاه کشور نشان می‌دهد که در سال ۱۴۰۰ دانش آموختگان دکتری ۷۱ درصد، کارشناسی ارشد ۶۷.۶۳ درصد، کارشناسی پیوسته ۵۳ درصد، کارشناسی ناپیوسته ۴۱ درصد و کاردانی ۵۱ درصد اشتغال داشته اند.

به گفته وی آمار‌های موجود در خصوص اشتغال دانش آموختگان و تعداد دانشجویان کشور بیانگر نامناسب بودن نرخ اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی است.

او گفت: عوامل متعددی از جمله بهبود فضای کسب و کار، کاهش تصدی گری دولت و نهادها، استفاده بهینه از بازار کار و نیاز‌های کشور، مدیریت همکاری‌های بین المللی و بهبود کیفیت نیروی کار دانش آموخته منجر به حل این مشکل خواهد شد. بهبود کیفیت نیروی کار دانش آموخته از وظایف نظام آموزشی کشور بوده و عوامل دیگر نیز باید مورد توجه نهاد‌های ذی ربط قرار گیرند.

با اعلام سیف، چالش‌های موجود در راستای مهارت افزایی و اشتغال فارغ التحصیلان می‌توانند ناشی از ناهمخوانی برنامه‌ها و متون درسی با نیاز‌های واقعی بازار کار، عدم وجود مهارت‌های عمومی و شغلی، کمبود فرصت‌های تجربه عملی، عدم وجود آمار اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی و نبود زمینه‌های کاری در جامعه باشند.

او گفت: برای این منظور وزارت علوم اجرای برنامه‌های مهارت افزایی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، توسعه دوره‌های کارآموزی، همکاری در تدوین چارچوب نظام صلاحیت حرفه‌ای و رصد اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی را در برنامه‌های خود قرار داده است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۳:۴۸ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
درس و مدرک برای آدم نون نمیشود. بهتر نیست بجای آن بفکر این باشید که محصلین را بسراغ علم و کار علمی بفرستیم
ناشناس
۱۳:۲۵ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
بیش از 80 درصد فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد بیکارند و اندکی هم شاغل بوده و بعد از تحصیل بیکار شدند !
ناشناس
۰۹:۵۲ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
بیش از 80 درصد فارغ التحصیلان دانشگاه های دولتی هم بیکارن این یه واقعیت تلخه و با آمارسازی دروغ هم پاک نمیشه جالبه آمار اشتغال معلوم نیست از کجا آوردن وقتی میری بیمه میتونی بزنی سیکل دارم دکترا دارم هیچکی ازت مدرک نمیخواد پس این منبع کاملا چرنده دانشگاه ها هم که اصلا از بیخ عربن حتی نمیدونن که دانش اموختگانشون مردن زندن اگه دانشگاه پولی بود که هر روز دعا میکردن که سالم و سلامت باشه اگرم دانشگاه دولتی بود هر روز دعا میکردن که کسی از این دانش اموختگان جای کارمندان و حتی کارگران و حتی نگهبانان دانشگاه رو نگیره و خودشون با پارتی بازی بتونن فرد مورد دلخواهشون رو وارد سیستم کنن عجب گل و بلبلی پس این بخش هم هیچ ممیونه یه نظر سنجی با کد ملی بزارن که ملت خودشون بیان بگن که دارن چیکار میکنن