سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان گزارش می دهد

چرخ تولید اکریلیک پس از سال ها وقفه به چرخش درآمد

تامین مواد اولیه چرخ‌های تولید واحد اکریلیک دو شرکت پلی اکریل ایران را پس از سال‌ها توقف به حرکت درآورد.

کارخانه پلی‌اکریل ایران، یکی از مجتمع‌های صنعتی قدیمی استان اصفهان است که در سال ۱۳۵۳ تأسیس و بهره‌برداری از آن در سال ۱۳۵۷ شروع شد. محصولاتش شامل الیاف اکریلیک و پلی‌استر است که مواد اولیه بسیاری از مصنوعات نساجی مانند فرش، پوشاک، پتو و فاستونی، نوار، الیاف آکریلیک، تا پس پلی‌استر و چیپس پلی‌استر و الیاف شیشه را تامین می‌کند.

کارخانه‌ای که بزرگ‌ترین تولیدکننده الیاف کشور شناخته می‌شد و در منطقه غرب آسیا تقریباً حرف اول را می‌زد، با خصوصی سازی‌های غیراصولی دهه هشتاد و در ادامه دست‌های پشت پرده واردات الیاف و کمبود مواد اولیه دچار رکود شد و از دو واحد اکریلیک موجود در آن، فقط یک کارخانه، آن هم با حدود ۵ تا ۲۰ درصد ظرفیتش به تولید می‌پرداخت.

اکنون بعد از گذشت سال‌ها وقفه، با همت مدیران پلی اکریل و تلاش مسئولان استان اصفهان برای تامین مواد اولیه، بار دیگر واحد اکریلیک ۲ به چرخه تولید بازگشته و کارشناسان می‌گویند اگر مشکل کمبود مواد اولیه رفع شود هردو واحد اکریلیک شرکت پلی اکریل با ظرفیت صددرصد به چرخه تولید باز می‌گردند.

کارخانه‌ای که سال‌ها با کمتر از ۵ درصد ظرفیت خود کار می‌کرد

سیدمحمد کاظمی مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت پلی اکریل ایران، در گفتگو با خبرنگار ما گفت:کارخانه پلی اکریل در سه بخش مهم اکریلیک ۱، اکریلیک ۲ و پلی استر فعالیت می‌کند، اما فقط بخش پلی استر با ظرفیت کامل در حال فعالیت است.

به گفته او  فعالیت واحد اکریلیک ۱ در شش ساله گذشته کاملا متوقف بوده و اکنون نیز باوجود آمادگی کامل کارکنان و به روز بودن تجهیزات، به دلیل نبود مواد اولیه هیچ فعالیت و تولیدی ندارد.

مدیرعامل شرکت پلی اکریل ایران می‌گوید: واحد اکریلیک ۲ نیز در دو سال اخیر فقط با ۵ درصد ظرفیت خود کار کرده و در سال ۹۸ نیز با ۱۸ درصد ظرفیت فعال بوده است.

کارخانه‌ای که تا پای تعطیلی کامل هم پیش رفت

واحد اکریلیک ۲ در سال ۷۹ به بهره برداری رسید و با یک شرکت ایتالیایی قرارداد بست، اما این شرکت از نظر کیفی و کمی نتوانست به تعهدات خود عمل کند و در نهایت ظرفیت اسمی ۳۹ هزارتن در سال محقق نشد و با پرداخت جریمه برکنار شد.

محمود خدارحمی مدیر واحد اکریلیک ۲ در گفتگو با خبرنگار ما گفت: به واسطه تامین نشدن مواد اولیه مورد نیاز کارخانه اکریلیک از سال ۹۰ به مرور زمان روند تولید کارخانه نزولی شد، به طوری که در سال ۹۶ بیش از ۸۰ درصد از کارکنان کارخانه مشمول بیمه بیکاری شدند و رفته رفته کارخانه اکریلیک ۲ به طور کامل تعطیل شد.

به گفته او از سال ۹۷ به بعد بار دیگر کارکنان شرکت به کار گرفته شدند و با تامین محدود مواد اولیه AN (اکریلونیتریل)، کارخانه اکریلیک ۲ با ۲۰ درصد ظرفیت، کار خود را از سر گرفت.

بازراه اندازی کارخانه اکریلیک ۲ با ظرفیت صددرصدی

مدیرعامل شرکت پلی اکریل ایران گفت: بعد از یک سال تلاش بی وقفه برای به روز رسانی تجهیزات، بکارگیری متخصصان داخلی و حمایت مسئولان استانی برای تامین اعتبار به منظور تهیه مواد اولیه توانستیم کارخانه اکریلیک ۲ را بار دیگر راه اندازی کنیم.

مدیر واحد اکریلیک ۲ هم می‌گوید: در سال‌هایی که این واحد به دلیل تامین نشدن مواد اولیه AN تعطیل بود، اقدامات اصلاحی مهمی در زمینه ساختار، تجهیزات و ماشین آلات انجام شد و هم اکنون آماده ایم که با توان صددرصدی، در این واحد، تولید را پیش ببریم.

به گفته خدارحمی، محصولات گسترده الیاف اکریلیک و نواری که در واحد اکریلیک شرکت پلی اکریل ایران، تولید می‌شود، از نظر کیفی و کمی با محصولات درجه یک دنیا برابری می‌کند و حتی نسبت به محصولات کشور‌هایی مانند هند و چین برتری چشمگیری دارد.

واحد اکریلیک ۲  هم اینک با ۵۰ درصد ظرفیت و تا دو سه ماه آینده با توان صددرصدی به تولید انواع محصولات اکریلیک می‌پردازد.

تامین ۳۰ درصد از نیاز کشور به الیاف اکریلیک

مدیرعامل شرکت پلی اکریل ایران می‌گوید: اگر هردو کارخانه اکریلیک یک و دو با تمام ظرفیت خود کار کنند، قادر به تامین بیش از ۳۰ درصد از نیاز کشور به انواع محصولات اکریلیک خواهیم بود.

کاظمی می‌گوید: هم اکنون قرارداد تامین مواداولیه با شرکت‌های مختلف بسته شده و امیدواریم با حمایت مسئولان بتوانیم واحد اکریلیک ۱ را هم که آماده فعالیت است، راه اندازی کنیم.

مدیر واحد اکریلیک ۲ هم می‌گوید: میزان تقاضای موجود در بازار ایران برای محصولات تولیدی اکریلیک به مراتب بیشتر از تولید ماست.

به گفته خدارحمی اگر واحد‌های ۱ و ۲ با تمام ظرفیت کارکنند، سالیانه بیش از ۳۶ هزار تن محصولات اکریلیک تولید خواهد شد.

طبق آمار رسمی که پارسال، وزرات صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد، نیاز سالیانه کشور به الیاف اکریلیک ۱۶۰ هزار تن نیاز است که از این میزان، ۱۲۰ هزار تن از طریق واردات تامین می‌شود.

تنها مشکل فعلی فعالیت نکردن خطوط اکریلیک کمبود مواد اولیه است

الیاف اکریلیک تولیدی در شرکت پلی اکریل ایران با استفاده از دو ماده اولیه مهم ونومراکریلونیتریل (AN) به عنوان مونومر اصلی (بیش از ۸۵درصد) و متیل اکریلات (MA) یا وینیل استات به عنوان کومونومر دوم (کمتر از ۱۵درصد) تولید می‌شود.

مدیر واحد اکریلیک ۲ می‌گوید: ماده اولیه AN کاملا با واردات از کشور‌هایی مانند بلاروس و چین تامین می‌شود.

به گفته خدارحمی برای واردات این ماده اولیه هیچ محدودیتی نداریم و مشکلات تحریم نیز در این زمینه تاثیری ندارد و تنها مشکل ما برای واردات AN کمبود نقدینگی و اعتبار برای واردات است.

او می‌گوید: ماده اولیه متیل اکریلات (MA) هم تا پیش از این به صورت واردات به کارخانه تزریق می‌شد که با تلاش متخصصان داخلی، هم اکنون این ماده اولیه با جایگزین شدن یک محصول تخصصی از پتروشیمی اراک تامین می‌شود و تا حد زیادی جلوی خروج ارز از کشور گرفته شده است.

دست‌های پشت پرده‌ای که واردات الیاف برایشان سود بیشتری دارد

مدیر واحد اکریلیک ۲ می‌گوید: مافیای واردات الیاف در کشور مانع از واردات مواد اولیه‌ای مانند AN شده، چون واردات الیاف برایشان سود بیشتری دارد.

به گفته خدارحمی  الیاف در حالی وارد کشور می‌شود که کارخانه پلی اکریل قادر به تولید الیاف با بهترین کیفیت است، اما به دلیل تامین نشدن مواد اولیه و کمبود اعتبار برای واردات AN، خط یک واحد اکریلیک به طور کلی متوقف است، در حالی که توان فعالیت با ظرفیت صددرصد را دارد.

او معتقد است  اگر ارز دولتی که برای واردات الیاف هزینه می‌شود به واردات مواد اولیه اختصاص پیدا کند، هم ارز کمتری از کشور خارج و هم محصول با کیفیت تری تولید می‌شود.

محصول کارخانه پلی اکریل راهبردی است

امیررضا نقش معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اصفهان گفت: با همت مجموعه مدیریتی شرکت و حمایت مسئولان شاهد راه‌اندازی مجدد خط تولید کارخانه پلی اکریل هستیم و امید است با رفع موانع، در فرآیند تولید، تسهیل شود.

به گفته او، شرکت پلی اکریل با توجه به فعالیت تیم مدیریتی جدید و هدف راه‌اندازی دوباره ظرفیت خط اکریلیک، بار دیگر فعال شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اصفهان معتقد است: با توجه به اینکه اکنون میلیون‌ها دلار برای واردات محصول اکریلیک از کشور خارج می‌شود محصول کارخانه پلی اکریل برای کشور، راهبردی به شمار می‌آید.

نقش گفت: با استمرار تولید در این کارخانه شاهد توسعه بیش از پیش در صنایع ریسندگی و بافندگی باشیم.

قول می‌دهیم خط تولید راه اندازی شده دیگر متوقف نشود

امیرحسین کمیلی  رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان گفت: فعالیت‌های شبانه‌روزی و تلاش‌های جهادی مدیریت مجموعه پلی‌اکریل، ستودنی است.

او گفت: بیش از ۵۰ درصد سهام مجموعه پلی‌اکریل متعلق به سهامداران خرد است و آن‌ها در چند سال گذشته متضرر شدند.

به گفته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان، زمانی شرکت پل اکریل ایران، نگین نساجی غرب آسیا بود، اما این مجموعه در دهه گذشته تحت‌فشار‌های زیادی قرار گرفت، ولی امروز به لطف خدا و با همت مدیران جدید و حمایت استانداری اصفهان، شاهد شروع شکوفایی مجدد این مجموعه هستیم.

کمیلی می‌گوید: تلاش می‌کنیم این خط که اکنون راه‌اندازی شده، با توقف مواجه نشود و این قول را می‌دهیم که مسیری را که آغاز شده به حد نهایت خود یعنی ظرفیت کامل تولید برسانیم.

شرکت پلی اکریل ایران، تنها مجموعه نساجی کشور است که دارای خطوط تولید اکریلیک می‌باشد، چرخش چرخ‌های این خطوط یعنی خودکفایی کشور در این محصول و جلوگیری از خروج ارز. راهکار آن هم تامین مواد اولیه است به این ترتیب که سازوکاری اندیشیده شود که منافع ملی فدای سودجویی برخی سرمایه داران نشود.

گزارش از سولماز محمدی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۹:۱۸ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
خودتان وارد کننده باشید .
چرا دلال این وسط بیاید و بخورد و گرانتر به دست مشتری برسد ؟
ناشناس
۱۴:۴۰ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
یعنی فرش ارزون میشه؟
منصور
۱۴:۰۴ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
مسئولین نباید بزارن چرخه تولید بخوابه
ناشناس
۱۱:۳۷ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
چند ساله خطوط اکریلیک هی کارمیکنه ولی دوباره متوقف میشه امیدوارم اینبار روال قبل تکرار نشه