سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گرامیداشت روز ملی خلیج فارس در شب شعر "تا ابد آبی"

 شب شعر «تا ابد آبی» به مناسبت گرامیداشت روز ملی خلیج فارس به همت حوزه هنری هرمزگان و اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان در بندرعباس برگزار شد.

سعید عبدلی زاده رییس حوزه هنری استان هرمزگان در این مراسم گفت: خلیج فارس این پهنه تا ابد آبی افتخار پایمردی چندین نسل، مقاومت‌ها و ایثارگری‌های مردمان ایران زمین بوده و آنچه هویت ما در نوار جنوبی ایران اسلامی شکل می‌دهد، خلیج فارس است.

رییس حوزه هنری هرمزگان از جمع آوری اشعار شاعران هرمزگانی با محوریت خلیج فارس و فرهنگ مقاومت در قالب یک اثر هنری فاخر و مکتوب در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: شاعران و هنرمندان امروز نیز با شعر خود نقش مهمی در معرفی تاریخ و تمدن استان هرمزگان به تمام دنیا دارند.

اسماعیل جهانگیری مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان و دبیر دوازدهمین جشنواره بین المللی فرهنگی – هنری خلیج فارس با حضور در جمع شاعران گفت: امروز به واسطه هوشیاری مردم ایران اسلامی و همچنین به صحنه آمدن هنرمندان و فعالان رسانه‌ای سالانه شاهد تولیدات فاخر بسیاری در جهت معرفی هویت‌های فرهنگی، تاریخی، پژوهش، آداب، رسوم، آیین‌ها و ... در مورد خلیج فارس در سطوح مختلف منطقه‌ای و جهانی هستیم که منجر به آگاه سازی افکار عمومی جهانی شده است.

در ادامه امینه دریانورد مدیر کل کتابخانه‌های عمومی هرمزگان گفت: روز ملی خلیج فارس برای هر ایرانی که دلش در گروه سربلندی مملکت و زادبومش است، روزی تاریخی و افتخارانگیز است.

وی گفت: هنرمندان همواره تلاش کنند با قلم خود، آیین‌ها، آداب و رسوم و خرده فرهنگ‌های ساحل نشینان خلیج همیشه فارس را به جهانیان عرضه کنند.

در ادامه این نشست علی رضایی محقق، پژوهشگر و پیشکسوت فرهنگ و هنر استان هرمزگان گفت: هر زمان که از خلیج فارس سخن به میان می‌آید یک علقه، وابستگی و گره عجیب اسطوره‌ای بین مردم ایران با این پهنه آبی در جنوب کشور ایجاد می‌شود.

وی خطاب به شاعران و ترانه سرایان حاضر در شب شعر «تا ابد آبی» تاکید کرد: مردم کرانه‌های خلیج فارس با کلام، لهجه، ترانه‌ها و لالایی‌های خود حافظ زبان و فرهنگ خود هستند شما نیز با قلم و کلام خود حافظ این واژه‌های گرانبها باشید.

دکتر اسدالله نوروزی عضو هیات علمی دانشگاه هرمزگان نیز به اهمیت نقش خلیج فارس اشاره کرد و گفت: فرهنگ، هنر و تمدن نقش ممتازی در کرانه‌های خلیج فارس دارد و تاریخ خلیج فارس که تاریخی روشن است با زندگی مردم سواحلش پیوند عمیقی دارد.

وی گفت: لفظ ایران در ابتدا پارس بود و خلیج فارس نیز برگرفته از همان نام قدیم ایران است و هر زمان از نام ایران سخن به میان می‌آید، نمی‌توان از حافظ، خیام و فردوسی و آثار آن‌ها در پرآوازه کردن نام ایران یاد نکرد.

برچسب ها: شب شعر ، خلیج فارس
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.