سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد

کاهش ۳۰ درصدی بارش‌ها در کشور

رئیس مرکز خشکسالی گفت: میزان بارش در کشور نسبت به دوره نرمال ۳۰ درصد کمتر است که منجر به کم بارشی در برخی استان ها شده است.

آقای احد وظیفه گفت: با توجه به شرایط اقلیمی و کاهش بارش‌ها، کشاورزان ضمن اجتناب از کشت محصولات آب نسبت به آبیاری در طول ساعات شبانه و بحث های حفاظتی جلوگیری از تبخیر اقدام کنند.

به گفته رئیس مرکز خشکسالی، گرچه بارش های مناسبی تا پایان هفته در نوار غربی، شمال غرب، دامنه های جنوبی البرز اعم از استان های کهگیلویه و بویر احمد و چهارمحال و بختیاری داریم، اما کم بارشی ماه های قبل را جبران نمی کند، هرچند این سامانه برای دیم زارها و مراتع تا حدودی موثر است.

مدل های اقلیمی نشان می دهد که از نیمه دوم خرداد تا نیمه اول مهر بارش چندانی نداریم و تنها بارش در اواخر تابستان محدود به سواحل شمالی البرز، سواحل شمالی کشور و جنوب شرق است.

وظیفه می گوید: با توجه به آنکه در انتهای پنجره زمانی‌بارش ها هستیم، از این رو به سبب کم بارشی بسیار حاد در استان های غرب و جنوب غرب وضعیت چندان مطلوب نیست که در نهایت با تطبیق مصرف سطح تنش آبی را باید کنترل کرد.

رئیس مرکز خشکسالی گفت: با توجه به شرایط جوی در جنوب و جنوب غرب همچون خوزستان محدودیت هایی برای کشت بهاره و کشت محصولات آینده وجود دارد، همچنین کشاورزان سایر استان ها هم باید از کشت محصولات آب بر جلوگیری کنند و همواره در طول ساعات شبانه آبیاری را به منظور کاهش تبخیر انجام دهند.

کارشناسان هواشناسی برآورد کردند که در اردیبهشت بارندگی در غرب کشور مناسب است، اما به هیچ عنوان کم بارشی قبل را جبران نمی کند و در نتیجه به سبب کم بارشی ماه های قبل، سال زراعی را با کم بارشی بسیار شدید به پایان خواهیم برد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.