سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ریزش نیروی کارگر نزدیک است

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه گفت : اگرچه فعلا واحدی در کرمانشاه تعدیل نیروی کار نداشته، اما در صورت ادامه شرایط فعلی، ریزش نیروی کار دور از انتظار نیست.

شکری با بیان اینکه مقام معظم رهبری طی سال‌های اخیر همواره نامگذاری‌های سالانه را پیرامون مسائل اقتصادی انجام داده اند، گفت : اگرچه ایشان همواره بر مسائل اقتصادی حساسیت ویژه‌ای دارند، اما در سطوح پایین‌تر مدیران و وزارتخانه‌ها در حوزه تولید و اقتصاد مشکلاتی را ایجاد می‌کنند.

به گفته رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه از تصمیمات یک شبه و خلق‌الساعه‌ای که حوزه تولید را با چالش مواجه می‌کند گاهی با هدف تنظیم بازار جلوی صادرات یک کالا را می‌گیرند و تمام برنامه ریزی چندین ساله تولیدکننده از بین می‌رود.

اخیرا بر صادرات محصولات نهایی برخی صنایع مانند پتروشیمی، فولاد و سیمان تعرفه وضع کردند، با این توجیه که بتوان در داخل کشور قیمت‌ها را کاهش داد.

وضع تعرفه بر مواد اولیه یا مواد واسط قابل قبول است اما این تعرفه برای محصول نهایی توجیه ندارد و باعث توقف صادرات و در نهایت تولید خواهد شد که نتیجه‌ای جز تعدیل نیروی کار ندارد.

با این وضعیت زیان دهی، صنایع نهایتا بتوانند شش ماه دوام بیاوردند و پس از آن مجبور به تعدیل نیرو خواهند شد.

صنایع فولاد، پتروشیمی و سیمان بزرگ کشور عمدتا دولتی هستند و می‌توانند این فشار‌ها را پشت سر بگذارند، در این بین بیشترین فشار متوجه بخش خصوصی واقعی خواهد بود.

معضل دیگری که اخیرا صنایع با آن مواجه شدند در نظر گرفتن تعرفه گمرکی برای واردات ماشین آلات مورد نیاز صنایع است صنایع برای به روز کردن خط تولید خود به این تجهیزات نیاز دارند و اینکه تجهیزات مورد نیاز صنایع به اندازه یک خودرو یا وسیله لوکس عوارض واردات داشته باشد، ظلم در حق بخش تولید است.

مجموع این مشکلات باعث فشار به تولید و اشتغال است که فشار نهایی آن به مردم وارد می‌شود و از سوی دیگر شعار سال هم عملیاتی نخواهد شد.

ما هم معتقدیم افزایش ۵۷ درصدی دستمزد در شرایط فعلی برای معیشت کارگران پاسخگو نیست و آن‌ها بزرگترین اقتصادادانان هستند که با این شرایط زندگی را می‌چرخانند، اما از سوی دیگر نباید سر راه کارفرما نیز تا این اندازه سنگ اندازی شود .

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.