سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مطالبات مردم استان قزوین از رئیس جمهور

برخی از مردم استان قزوین که در طرح جهش مسکن ثبت نام کرده اند، خواستار رسیدگی رئیس جمهور به مشکلات شان برای پرداخت هزینه‌های سنگین خرید مسکن شده اند.

 مردم استان قزوین که در طرح جهش مسکن ثبت نام کرده اند، با مشکلات عدیده‌ای رو به رو شده اند که انتظار دارند در جریان سفر آیت الله رئیسی، رئیس جمهور به قزوین، به برخی از این مشکلات رسیدگی شود.

نرخ تسهیلات وام بانکی با سود ۱۸ درصد از جمله مواردی است که مردم و دهک‌های پایین استان قزوین که خواستار دریافت مسکن هستند، توانایی بازپرداخت آن را ندارند.

از سوی دیگر، زیرساخت‌های آب و برق برای سایت جدید مهرگان، که عمده متقاضیان در این سایت جانمایی شده اند، هنوز آماده نشده است که از جمله آن می‌توان به موضوع تصفیه خانه فاضلاب، کامل نبودن مخازن آب شرب و پست ضعیف برق اشاره کرد.

عمده متقاضیان طرح جهش مسکن، از اقشار ضعیف جامعه و دهک‌های پایین هستند که آورده پولی آن‌ها پابه پای پروژه‌های مسکن، بسیار سنگین است که حتی برخی از آنها، توانایی پرداخت ۴۰ میلیون تومان آن هم هر سه ماه یکبار را ندارند که برای حل این موضوع، باید بانک‌ها تسهیلات را سریع‌تر و بیشتر به پروژه‌ها و پیمانکاران، پرداخت کنند.

موضوع بعدی، بیمه ساختمان و کارگران است که ۷ درصد هزینه ساخت یک واحد مسکونی، باید برای بیمه تخصیص داده شود و این مبلغ از صورت کارکرد پیمانکار اخذ می‌شود، این در حالی است که پیمانکاران، تمام کارگران و نیرو‌های خود را بیمه کرده اند و پرداخت هزینه مجدد بیمه از سوی متقاضیان، بسیار سخت است. اگر یک واحد مسکونی ۷۰۰ میلیون تومان تا پایان ساخت هزینه بردارد، متقاضی باید ۷ درصد بیمه پرداخت کند که هزینه آن حدود ۵۰ میلیون تومان می‌شود و این هزینه از آورده متقاضیان برداشت می‌شود.

سال گذشته و به دلیل افزایش مصرف برق خانگی، برق صنایع فولاد و سیمان قطع شد که این مسئله باعث آشفتگی بازار مصالح ساختمانی و مقاطع فولادی و افزایش بی رویه قیمت آن‌ها شد؛ از سوی دیگر، اگر مصالح ساختمانی به ویژه سیمان و میلگرد به نرخ دولتی در اختیار پیمانکاران قرار بگیرد، پیشرفت فیزیکی پروژه در موعد مقرر انجام خواهد شد و مسکن بدون تأخیر به دست متقاضیان خواهد رسید.

همچنین ارزیاب بانک، هر بار که برای بازدید از پروژه‌ها و صدور دستور پرداخت تسهیلات مراجعه می‌کند، مبلغ زیادی را از پیمانکاران دریافت می‌کند. به عنوان مثال، در یکی از پروژه‌های مهرگان، در آخرین بازدید، پیمانکار حدود ۴۰ میلیون تومان به بانک برای حضور کارشناس پرداخت کرده است.

با توجه به اینکه مردم برای طرح جهش مسکن در برخی از شهر‌های استان قزوین ثبت نام کرده و آماده پرداخت هزینه‌های اولیه هستند، اما به نظر می‌رسد، هنوز زمین برای ساخت مسکن این افراد تخصیص داده نشده است که از جمله آن می‌توان به مردم الوند، اشاره کرد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.