سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ذاکر حسین ارشاد:

گروه های تکفیری عامل جنایات در افغانستان هستند + فیلم

استاد دانشگاه ابن سینا کابل گفت: طالبان و مدافعان حقوق اقلیت‌ها برای امنیت شیعیان در افغانستان اقدام کنند.

داکتر ذاکر حسین ارشاد، استاد دانشگاه ابن سینا در کابل گفت: طالبان مسئولیت دارند تا امنیت اقلیت ها را بگیرند همچنان مدافعان حقوق اقلیت ها باید برای جلوگیری از نسل کشی شیعیان اقدام عملی کند
ذاکر حسین ارشاد گفت: گروه های تکفیری که باورهای دشمن اندیشانه و همراه با تعصب نسبت شیعیان دارند این مذهب را به عنوان گروه رافضی اعلام می کند؛ واضح است که گروه‌های تکفیری همچون داعش، عامل اصلی این رویداد های تلخ و فاجعه بار است که در روزهای اخیر در افغانستان رخ داده اند.

ارشاد گفت: نسل کشی یک قوم یا یک مذهب در عصر حاضر باید معقوله ناممکن باشد و اما این که در افغانستان بطور واضح جلو چشمان همه افراد یا گروه های اجتماعی این رویداد تلخ اتفاق می افتد آشکار است که عاملین به صورت مستقیم یا غیر مستقیم همه درگیر این ماجرا است و آنان فاجعه نسل کشی و انفجار های متعدد را در افغانستان به اجرا در می آورند.

به گفته این استاد دانشگاه، وظیفه طالبان ایجاب می‌کند تا برای صیانت همه شهروندان افغانستان مسئولانه برخورد کند و تمام ظرفیت و توان شان را نسبت به این رویداد به کار گیرند.

ارشاد اظهار داشت: بر اساس قوانین بین المللی، فجایع انسانی که فعلا در افغانستان تکرار می شود مصداق بارز نسل کشی است و بر اساس شاخص ها و معیار های که در قوانین بین الملل آمده، فجایع انسانی و نسل کشی یک قوم یا یک مذهب جزء واضح ترین و کامل ترین مصداق نسل کشی است که در جهان تجربه می شود.

ارشاد گفت: متناسب با این قوانین تاکنون باید برخورد مناسب و سزاواری که برای جلوگیری‌از نسل کشی از سوی نهاد های بین المللی انجام می‌شد، هیچ اقدامی نشده و ما شاهد این برخوردها نبودیم که صرف برخی توصیه ها و محکومیت های لفظی از سوی نهاد های بین المللی در پیوند به نسل کشی صورت گرفته است.

ارشاد از جامعه جهانی خواستار آن است تا نسل کشی یک قوم را به عنوان یک جنایت و به عنوان یک مصداق که در قوانین بین الملل است به رسمیت بشناسد تا جلو چنین فجایع در افغانستان گرفته شوند.

این استاد دانشگاه همچنان از قدرت های بین المللی که خود را مدافع حقوق بشر و مدافع حقوق اقلیت ها می‌دانند میخواهد تا در این زمینه، اقدام عملی انجام داده تا نسل کشی شیعیان در افغانستان پایان یابد.

برچسب ها: طالبان ، شیعیان ، امنیت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۷:۰۰ ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
افغانها جز فرار و مظلوم نمایی و سیاه نمایی کار دیگری یاد ندارند به جای تشکر از کشورهای که به آنها پناه دادند فقط شروع به بدگویی و شکایت می کنند