سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان شهرکرد گزارش می‌دهد

رقص قلم سرگردان روی بوم عشق

انواع قلم‌مو، رنگ‌های گواش، پنتل، آب‌رنگ، قلم خطاطی و مرکب؛ ابزار هنرمندی است قلم سرگردان را روی بوم عشق می رقصاند.

 

برای هنرمند کارگاهش عالمی است به ابعاد معراج، عرش اعلا؛ هنگام کار با ابزارش گویی به عالمی فراتر از حقیقت سفر کرده است و در سر انگشتانش مدام با ابزارش رقص عشق را تمرین می‌کند.

تابلو‌های خط نقاشی، جعبه‌های جواهر، جعبه‌های مخروطی با کاربری گلدان، انواع جعبه‌های دستمال کاغذی با نقاشی و خطاطی و سایر محصولات با طراحی‌ها و نقاشی‌هایی به سبک‌های مینیاتور، اسلیمی، گل و بوته و گل و مرغ از مهم‌ترین تولیدات فعالان خطاطی و طراحی بر روی سنگ مرمر سه میلی‌متری است.

بهزاد باباربیع هنرمند فعال صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی که در بازارچه صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی شهرکرد فعالیت دارد، از سال ۱۳۷۱ به‌صورت حرفه‌ای فعالیت خوشنویسی را آغاز کرده است.

سنگ مرمر (در متون طب سنتی رخام و حجر الرخام) از سنگ‌های دگرگونی است که از دگرگونی سنگ آهک به وجود آمده‌است. کانی اصلی تشکیل دهنده آن کلسیت است.

از این سنگ به صورت گسترده‌ای برای مجسمه‌سازی استفاده شده‌است. نمای بنای تاج محل از سنگ مرمر است، این سنگ در بنا‌های زیارتی و حرم‌های امامان نیز استفاده می‌شود؛ سنگ مرمر معمولی در بازار‌های جهانی به نام اُنیکس مشهور است و از ویژگی‌های برجسته آن، عبور نور است.

بهزاد باباربیع می‌گوید: ثبت ملی خطاطی و طراحی بر روی سنگ مرمر سه میلی‌متری به‌عنوان یک رشته انحصاری در حوزه صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی ۲ سال به طول انجامید.

اعضای گروه ۹۰ نفری "اسلیم نقش جهان" هم‌اینک ۲۴۰ نوع محصول مرتبط با خطاطی و طراحی بر روی سنگ مرمر سه میلی‌متری تولید و روانه بازار‌های داخلی و خارجی می‌کنند.

ثبت این رشته به‌عنوان یک اختراع و محصول جدید در مجموعه صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی کشور با استفاده از دستگاه سی. ان. سی (CNC) که به دست اعضای همین گروه، برای اجرای طرح ساخته شده است از مزیت‌های خطاطی و طراحی بر روی سنگ مرمر سه میلی‌متری به‌شمار می‌رود.

بسیاری از هنرمندان فعال در این رشته صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی تحصیلات دانشگاهی دارند و در رشته هنری خود جزو برترین‌های کشوری هستند.

باباربیع می‌گوید: سنگ مرمر به‌عنوان ماده اولیه این رشته هنری مستقیم از میبد یزد تامین و به‌صورت معدنی و خام وارد کارگاه می‌شود.

سنگ‌ها پس از سفارش مشتری، از طریق دستگاه سی. ان. سی (CNC) به قطر‌های ۲ و سه میلی‌متری بُرش داده می‌شود و پس از آن به تعداد سفارش مشتری بسته‌بندی، به کارگاه منتقل و به دست هنرمندان نقاش و خطاط تهیه و فرایند تولید نهایی محصول انجام خواهد شد.

او می‌گوید: قیمت سنگ مرمر امسال نسبت به سال‌های گذشته به‌شدت رشد داشته است و قیمت محصول نهایی، با تورم و گرانی مواد اولیه هم‌خوانی ندارد؛ البته قیمت فروش محصولات رشته خطاطی و طراحی بر روی سنگ مرمر سه میلی‌متری در خارج از کشور مطلوب است و با قیمت آن در داخل کشور اختلاف بسیار دارد.

صادرات محصولات مرتبط با خطاطی و طراحی بر روی سنگ مرمر سه میلی‌متری به کشور‌های حوزه خلیج‌فارس، شرق آسیا مانند مالزی، ژاپن، کره، کشور‌های اتحادیه اروپا و آمریکا انجام می‌شود که سفارش‌های مربوط به هر کشور دارای سبک و نوع خاص است.

تولیدات خطاطی و طراحی بر روی سنگ مرمر سه میلی‌متری در ایران به استان‌های مختلف عرضه می‌شود و بیشتر مشتریان اهل اصفهان، تهران، شیراز، تبریز و مشهد هستند.

به گفته این هنرمند فعال در رشته خطاطی و طراحی بر روی سنگ مرمر سه میلی‌متری، اعمال تحریم‌ها و هزینه‌های بالای حمل و نقل بین‌المللی از مهم‌ترین مشکلات مربوط به صادرات این محصولات به کشور‌های دیگر است؛ به‌همین منظور تلاش می‌شود تا حضور هنرمندان این رشته صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی در نمایشگاه‌های خارجی فراهم و حمل و نقل محصولات از طریق شرکت‌های بین‌المللی فعال در حوزه جابه‌جایی کالا انجام شود.

به دلیل شیوع ویروس کرونا در ۲ سال اخیر، تولیدات مرتبط با رشته خطاطی و طراحی بر روی سنگ مرمر سه میلی‌متری امکان ارائه و عرضه در نمایشگاه‌ها را نداشته و حتی سفارش‌های مشتریان نصف شده است.

تولیدات این هنرصنعت تاکنون در افزون‌بر ۵۰ نمایشگاه داخلی در شهر‌های تهران، شیراز، اصفهان و نقاط دیگر کشور و همچنین در نمایشگاه‌های کشور‌های ترکیه، الجزایر، قطر، فرانسه، ایتالیا و کانادا به نمایش درآمده است.


بیشتر بخوانید


سرمایه در گردش از مهم‌ترین نیاز‌های رونق در رشته خطاطی و طراحی بر روی سنگ مرمر سه میلی‌متری است و حمایت از تولیدکنندگان و فعالان رشته‌های مختلف صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی از مهم‌ترین خواسته‌های فعالان این عرصه به‌شمار می‌رود.

به گفته بابا ربیع، تقویت بازاریابی و تبلیغات به‌منظور معرفی فروش بیشتر تولیدات رشته‌های مختلف صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی مانند رشته خطاطی و طراحی بر روی سنگ مرمر سه میلی‌متری است و تبدیل بازارچه صنایع‌دستی شهرکرد به محلی برای فروش و کسب درآمد هنرمندان می‌تواند در حمایت از این قشر تاثیرگذار باشد.

در حمل و نقل هوایی و زمینی محصولات و تولیدات این هنرصنعت مشکلاتی مانند شکستگی سنگ‌ها وجود دارد که به‌دنبال طراحی راهکاری برای کاهش این مشکل هستیم.

باباربیع ایران را سرآمد کشور‌های جهان در حوزه‌های مختلف به‌ویژه در بخش هنر می‌داند و می‌گوید: محصولات هنری در کشور‌های دیگر از طریق ماشینی، اما هنرصنعت‌های ایرانی با تلاش دستان هنرمندان و با ذوق هنری تولید می‌شود.

امکانات برای فعالیت هنرمندان ایران ناچیز و این مهم از عوامل اصلی مهاجرت هنرمندان به کشور‌های دیگر است، اما زیبنده نیست هنرمندان ایرانی به کشور‌های دیگر مهاجرت کنند.

چهارمحال و بختیاری افزون‌بر ۱۲ هزار هنرمند در ۵۲ رشته صنایع دستی شهری، روستایی و عشایری دارد که از این تعداد پنج هزار و ۵۰۰ تا ۶ هزار نفر در فصل‌های مختلف سال فعالیت می‌کنند.

بافته‌های داری مانند فرش‌بافی، گلیم‌بافی، جاجیم‌بافی و قالی‌بافی، چوخابافی، نمدمالی، کلاه‌مالی، میناکاری، گیوه‌دوزی، سرمه‌دوزی، منبت‌کاری، سفال‌گری، خورجین‌بافی، بافت سیاه چادر، قفل‌سازی، حجاری، گره‌چینی، احجام فلزی، خاتم و مشتقات آن‌ها از مهمترین صنایع دستی شهری، روستایی و عشایری چهارمحال و بختیاری به شمار می‌رود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
7891
۱۸:۴۰ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
ان قدر از من دزدی هنری کردند که با این که هر دو دست نویسم و رسم الخط اختراعی خودم رو همیشه میبینم و حسرتش را می خورم که زلف این معشوقه چرا در دست این و ان است. با قلم قهرم. تا روز قیامت. درس نمیدهم تا درسی باشد برای تاریخ دزدان.