سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آغاز کوچ بهاره عشایر خراسان رضوی

مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی از آغاز کوچ بهاره عشایر از مناطق گرمسیر به سوی مراتع سردسیر استان خبرداد.

محمد نبوی فرد گفت: عشایر درون کوچ استان از مناطق قشلاقی استان شامل پساکوه کلات، سرخس، میامی در مشهد، سبزوار، بردسکن و خواف به سمت ییلاقات استان در کوه‌های هزارمسجد، کلیدر، عمارت و ارتفاعات همان شهرستان‌ها نقل مکان می‌کنند.

او گفت: عشایر برون کوچ استان با تعداد ۳۵۰ خانوار نیز از مراتع قشلاقی مراوه تپه در استان گلستان حرکت خود را آغاز کرده و با طی مسافت ۳۷۰ کیلومتری و عبور ازمسیر‌های خراسان شمالی، در ییلاقات خراسان رضوی از جمله کوه‌های هزارمسجد و کلیدر در ارتفاعات قوچان، چناران و نیشابور استقرار می‌یابند.

مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی گفت: با توجه به کمبود بارش‌ها و خشکسالی و کاهش علوفه و نیاز شدید به نهاده‌های دامی و آب شرب دام و به منظور رفاه حال عشایر در طول مسیر کوچ تانکر‌های آبرسان نسبت به آبرسانی اقدام خواهند نمود، همچنین شبکه‌های تعاونی عشایری نیز نسبت به تامین علوفه مورد نیاز، گاز مایع و دیگر مایحتاج ضروری مورد نیاز خانوار‌های عشایر اقدامات لازم انجام خواهند داد.

نبوی فرد گفت: عشایر استان از اواخر فروردین مناطق قشلاقی را به سمت مناطق ییلاقی ترک و در نیمه دوم اردیبهشت در مناطق ییلاقی مستقر خواهند شد و به مدت ۳ ماه در آن مناطق حضور خواهند داشت و سپس به میانبند‌های استان عزیمت خواهند کرد.

او گفت: عشایر خراسان رضوی با ۷۵۰۰ خانوار و دارا بودن ۹۹۵ هزار واحد دامی، سالانه ۳۰ هزار تن مواد پروتئینی (گوشت قرمز) و محصولات دامی را تولید و به بازار‌های مصرف عرضه می‌کنند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.