سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مرمت 21 هزار كيلومتر قنات طي برنامه پنجم توسعه

مدير كل دفتر امور آب وخاك وزارت جهاد كشاورزي گفت: در برنامه پنجم توسعه 21 هزار كيلومتر از قنات هاي كشور مرمت، بازسازي و احياء مي شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران، عليرضا پرستار در چهارمين اجلاس شوراي حكام مركز بين المللي قنات و سازه هاي تاريخي آبي گفت: 36 هزار رشته قنات در ايران وجود دارد و 60 درصد قنوات موجود در 35 كشور جهان در ايران قرار دارد.
وي افزود: توليد بسياري از محصولات كشاورزي در ايران به آب قنات وابسته است و وجود 9 درصد محصولات كشاورزي ايران از طريق قنات ها آبياري مي شوند.
پرستار اظهار داشت: با اجراي طرح احياء و مرمت قنات ها كه از 13 سال پيش آغاز شد طي برنامه هاي دوم، سوم و چهارم توسعه طرح احياي تالاب ها در دستور كار وزارت جهاد كشاورزي قرار گرفته است.
وي ادامه داد: در برنامه پنجم توسعه براي احياي قنات ها 130 ميليون دلار براي بازسازي و مرمت 24 هزار رشته قنات اعتبار اختصاص يافته است.
مدير كل دفتر امور آب وخاك وزارت جها د كشاورزي تصريح كرد: در سال 90، 70 ميليون دلار از منابع كشور براي احياء قنات ها در نظر گرفته شده و در اين راستا 2 هزار رشته قنات با مشاركت مردم در دست بازسازي است.
وي ادامه داد: از ابتداي اجراي طرح ملي قنوات كه با مشاركت دولت و مجلس در ايران انجام شد 25 هزار رشته قنات با طول 24 هزار كيلومتر مرمت و احياء شده است.
وي گفت:اقداماتي براي احياء قنات ها در دست انجام است كه از آن جمله مي توان به تهيه فهرست بهاي ويژه براي قنات هاي ايران اشاره كرد .
وي افزود: جلسات متعددي در رابطه با قنات برگزار شده و در اين جلسات تهيه شناسنامه قنات هاي ايران در محيط سامانه جامع اطلاعات جغرافيايي و تهيه تحريم قنات ها بررسي شده است.
مدير كل دفترامور آب و خاك وزارت جهاد كشاورزي ادامه دا د: تفاهم نامه مشتركي با وزارت نيرو منعقد شده كه براساس آن ضوابط و معيارهاي فني قنات ها در كشور تدوين شود.
پرستار با اشاره به توافق هاي انجام شده با سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري در راستاي اجراي طرح هاي آبخيزداري در بالا دست قنات ها، گفت: براي آب دار كردن قنات ها تفاهم نامه اي با سازمان جنگل ها به امضاء رسيده و حدود 35 ميليون دلار ا عتبار براي انجام طرح هاي آبخيزداري در راستاي افزايش آبدهي قنات ها و جلوگيري از ورود سيلاب به اين سازه ها در نظر گرفته شده است.
مدير كل دفتر امور آب و خاك وزارت جهاد كشاورزي تصريح كرد: تفاهم نامه مشتركي با سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري امضاء شده است كه براين اساس مطالعات و پژوهش ها در رابطه با قنات ها و توسعه آموزش و ترويج گردشگري در سطح ملي و بين المللي انجام مي شود.
وي خاطر نشان كرد: در آينده برنامه هاي مختلفي در رابطه با احياي قنات ها داريم كه از آن جمله مي توانيم به استفاده از تكنيك هاي جديد در مرمت قنات ها اشاره كنيم.
وي در پايان گفت: مستند سازي نظام بهره برداري قنات ها به عنوان الگو براي ساير كشورها از ديگر اقدامات وزارت جهاد كشاورزي است و وزارت جهاد كشاورزي همكاري هاي خود در سطح ملي و بين المللي در رابطه با قنات ها را توسعه خواهد داد./ف

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.