سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کشت زیر پلاستیک فرصتی برای جبران کم آبی کویر سمنان

کشاورزان سمنانی با توجه به شرایط اقلیمی استان و وضعیت منابع آب موجود، بخشی از محصولات جالیزی از جمله خربزه و طالبی را به شیوه زیرپلاستیکی در مزارع کشت می‌کنند.

بر اساس آمارها ۸۸ درصد منابع آبی استان سمنان در حوزه کشاورزی مصرف می شود که راه چاره آن تغییر الگوی کشت و استفاده از روش های کم آب بر است .

خشک‌سالی‌های متناوب سال‌های اخیر در استان سمنان مزید بر علت شده تا کشاورزان سمنانی به سمت روش های نوین کشت رفته و روش های نوین را جایگزین کرده اند که یکی از این روش ها کشت زیر پلاستیک است که مزیت های بسیاری از جمله صرفه جویی در مصرف آب از طریق جلوگیری از تبخیر سطحی خاک وحفظ رطوبت درعمق خاک دارد.

کاهش هزینه‌های تولید از طریق کاهش نیاز به نیروی کارگری وکاهش عملیاتی نظیر مبارزه با علف‌های هرز وکاهش مصرف نهاده ها، زود رس شدن محصول وعرضه خارج از فصل محصول به بازار وفروش محصول با قیمت مناسب وصرفه اقتصادی، امکان کشت دوم محصولاتی نظیر ذرت وکنجد وغیره پس از برداشت محصول جالیزی ونهایتاً حداکثر استفاده از پتانسیل تولید زمین از مهم‌ترین مزایای کشت زیر پلاستیک می‌باشد که کشاورزان را به این شیوه ترغیب کرده است.

اگرچه این روش باعث صرفه جویی در مصرف آب و جلوگیری از تبخیر سطحی خاک می شود اما برای کشاورزان مشکلاتی را هم به همراه دارد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.