سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

افشاگری نخست وزیر پیشین ترکیه:

درآمد ملی ترکیه به طور جدی کاهش یافته است

احمد داوود اوغلو، نخست وزیر پیشین و رهبر حزب اپوزیسیون آینده ترکیه، فاش کرد که درآمد ملی این کشور طی شش سال گذشته به طور جدی کاهش یافته است.

داوود اوغلو در حساب توییتر خود ضمن انتشار نموداری که نشان دهنده کاهش شدید درآمد ملی ترکیه است، نوشت: «درآمد ملی که در سال ۲۰۱۵، ۸۶۴ میلیارد دلار بود، در سال ۲۰۲۱ به ۸۰۴ میلیارد دلار کاهش یافت.»

احمد داوود اوغلو، نخست وزیر پیشین ترکیه که در سال ۲۰۱۶ از سمت خود کنار رفت، افزود: در حالی که قرار بود ترکیه طبق چشم انداز سال ۲۰۲۳ جزو ۱۰ کشور برتر باشد، به زیر ۲۰ رسیده است و دولت بار مردم را با بازگشت هزینه‌های بالای زندگی و درآمد کم سنگین کرده است.

او معتقد است که «همه رویا‌ها در مورد اقتصاد پر رونق به دلیل تورم در حال فروپاشی هستند»، زیرا نرخ تورم پولی در مارس گذشته در ترکیه از ۶۱ درصد فراتر رفت که یک رکورد بی سابقه است.

پیشتر اعلام شد تورم ترکیه در ماه مارس به رکورد جدیدی رسیده که ناشی از پیامد‌های حمله روسیه به اوکراین و افزایش شدید قیمت انرژی است. همچنین، شاخص قیمت سالانه مصرف کننده در ترکیه به بالاترین حد در بیست سال گذشته رسیده و در ماه مارس به ۶۱.۱۴ افزایش یافته است.

تضعیف لیر و افزایش هزینه‌های زندگی به عامل اصلی نارضایتی عمومی در ترکیه تبدیل شده است. در همین حال، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در سال آینده با چالش مهمی در انتخابات روبرو است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.