سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

امضای تفاهم‌نامه همکاری بین دانشگاه جهرم و سازمان انرژی اتمی

تفاهم‌نامه همکاری فناورانه در حوزه‌های آموزشی، تحقیقاتی و پژوهشی در زمینه کشاورزی، صنعت و سلامت بین شرکت توسعه کاربرد پرتو‌ها از زیرمجموعه‌های سازمان انرژی اتمی و دانشگاه جهرم امضا شد.

محمدحسن همت‌پور گفت: این تفاهم‌نامه به منظور توسعه همکاری‌های متقابل، تبادل تجربیات و بهره‌برداری از توانمندی‌های علمی و امکانات طرفین، فیمابین شرکت توسعه کاربرد پرتو‌های ایران به عنوان زیرمجموعه سازمان انرژی اتمی و دانشگاه جهرم در حوزه‌های آموزشی، تحقیقاتی و پژوهشی را در زمینه توسعه دانش هسته‌ای و کاربرد پرتو‌ها منعقد شد.

به گفته او، موضوع این تفاهم‌نامه همکاری فناورانه در حوزه‌های کشاورزی، صنعت و سلامت و در وهله اول برای دو سال است.

همت‌پور گفت: در این تفاهم‌نامه طرفین متعهد شدند که برای تهیه و انتشار کتب و نشریات علمی و مبادله مجلات و نشریات علمی، خبری و نرم‌افزار‌ها و مستندات آموزشی با یکدیگر همکاری کنند.

او گفت: همچنین طرفین متعهد شدند شرایط لازم جهت بازدید و استفاده کارشناسان طرفین از مراکز و واحد‌های تابعه را فراهم آورند.

همت‌پور گفت: شرکت توسعه کاربرد پرتو‌ها متعهد شد پس از تأیید مدیرعامل آن شرکت، در تجهیز و راه‌اندازی آزمایشگاه‌ها، کارگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی در دانشگاه جهرم برای بهره‌برداری مشترک همکاری کند.

همت‌پور گفت: امیدواریم این همکاری در حوزه‌های مختلف از جمله راه‌اندازی دانشکده انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای در دانشگاه جهرم، گسترش یابد، این تفاهم‌نامه توسط ریاست دانشگاه جهرم، حجت‌الاسلام دکتر عباس‌زاده و معاون سازمان انرژی اتمی ایران، سید پژمان شیرمردی امضا شده و طرفین متعهد شدند در اجرای پروژه‌ها و طرح‌های مشترک همکاری کنند.

او به ظرفیت دانشکده علوم پایه و رشته فیزیک و فیزیک مهندسی دانشگاه جهرم اشاره و گفت: در تلاش هستیم با ایجاد پیوند بین دانش اساتید و دانشجویان با نیاز‌های شهرستان و کشور، شعار سال را محقق کنیم.

شرکت توسعه کاربرد پرتو‌ها در سال ۱۳۹۰ با هدف بسط و توسعه کاربرد‌های صلح‌آمیز فناوری هسته‌ای در حوزه‌های سلامت و بهداشت، پزشکی، کشاورزی، محیط‎زیست، امنیت و تحقیقات علمی آغاز به‌کار کرد.

این شرکت به عنوان زیرمجموعه سازمان انرژی اتمی با بهره‌برداری از سامانه‌های پرتودهی الکترون و گاما و آزمایشگاه‌های کنترل کیفی و نیز اخذ استاندارد‌ها و گواهینامه‌های بین‌المللی قادر است طیف وسیعی از محصولات و مواد را پرتودهی نماید. همچنین با ایجاد مجموعه تخصصی مهندسی قادر است انواع سامانه‌های پرتودهی با کاربری‌های گوناگون را طراحی و احداث کند.

از جمله مهمترین کاربرد‌های پرتو در جهان می‌توان در حوزه پزشکی به پرتودرمانی و تولید رادیودارو‌های تشخیصی و درمانی، در حوزه سلامت و بهداشت به استریل‌کردن تجهیزات پزشکی، دفع آفات کشاورزی و افزایش ماندگاری مواد غذایی، در صنعت به بهبود خواص پلیمری، کاشت یونی، تولید رادیوایزوتوپ‌های صنعتی و آزمون‌های غیرمخرب و در حفاظت از محیط‌زیست به پاکسازی آب‌ها و خاک‌های آلوده و تصفیه پسماند‌های شهری، صنعتی و بیمارستانی اشاره کرد.

شهرستان جهرم در فاصله ۱۹۳ کیلومتری از جنوب شرق شیراز قرار دارد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.