سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آغاز مبارزه با ملخ‌های بومی در اراضی کشاورزی چهارمحال و بختیاری

مدیر حفظ نباتات جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال به دلیل شرایط اقلیمی، سطح مبارزه با ملخ‌های بومی در استان به یک هزار و ۵۰۰ هکتار برسد.

آقای شبانی از مشاهده ملخ بومی شاخک بلند گونه «اُوارو ویستیا» در برخی از مناطق استان از جمله مزارع شهرستان خانمیرزا خبر داد و گفت: مبارزه با این ملخ بومی در اراضی کشاورزی شهرستان خانمیرزا آغاز شد.

بیشترین سطح مبارزه با ملخ‌های بومی همه ساله در شهرستان‌های لردگان، خانمیرزا و کوهرنگ انجام می‌شود.


بیشتر بخوانید


تاکنون در سطح ۱۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان خانمیرزا با همکاری نیرو‌های بسیج مهندسین و مشارکت مردم سمپاشی انجام شده است.

در سال‌هایی که بارندگی پاییزه و زمستانه مناسب و هوا معتدل باشد، افزایش جمعیت ملخ‌های بومی وجود دارد.

پارسال سطح مبارزه با ملخ‌های بومی در استان ۷۵۰ هکتار بود که پیش‌بینی می‌شود امسال به دلیل شرایط اقلیمی، این سطح تا یک‌هزار و ۵۰۰ هکتار نیز افزایش یابد.

سمپاشی و مبارزه با آفات عمومی از جمله ملخ‌های بومی طبق قانون حفظ نباتات بر عهده دستگاه متولی است، برای مبارزه با ملخ بومی و سمپاشی به ازای هر هکتار یک لیتر سم رایگان و دستگاه سمپاش در اختیار کشاورزان قرار داده می‌شود.

پارسال و امسال هجوم ملخ‌های صحرایی مهاجر به استان وجود نداشت و ملخ‌هایی که در مزارع استان دیده می‌شود ملخ‌های بومی شاخک بلند و شاخک کوتاه است که از مناطق جنگلی و مرتعی بالادست به مزارع و باغات کشاورزان ریزش می‌کنند.

ملخ شاخک بلند اُوارو ویستیا، ملخ مراکشی و ایتالیایی از جمله گونه ملخ‌های مشاهده شده در سطح مزارع استان است که ملخ شاخک بلند بیشتر در سطح اراضی کشاورزی مشاهده می‌شود.

ملخ شکم بادمجانی در شهرکرد در (منطقه دتو و آرامستان) و شهرستان بن در قسمتی از اراضی کشاورزی مشاهده شده است.

این ملخ که هر چند سال یکبار مشاهده می‌شود، جز آفات مهم محسوب نمی‌شود و این ملخ‌ها به دلیل اینکه بزرگ جثه هستند در بین مردم ایجاد ترس می‌کند، اما به طور معمول شکارگر و همخوار است و به ندرت در برخی مزارع نظیر حبوبات می‌توانند خسارت‌زا باشند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.