سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

علت وجود دهانه‌های ماه مشخص شد

مطالعه دانشمندان نشان می‌دهد که برخورد سیارک‌ها با ماه، علت اصلی تشکیل دهانه‌ها در ماه است.

دانشمندان بر این باورند که سمت نزدیک‌تر ماه به ما یعنی تنها سمتی که از زمین می‌توانیم ببینیم ممکن است به اندازه طرف دیگر دهانه نداشته باشد. طرف دیگر ماه هرگز از روی زمین برای ما قابل مشاهده نیست، زیرا چرخش ماه با مدار آن به دور زمین به گونه‌ای مطابقت دارد که ما فقط یک طرف آن را می‌بینیم.

به گزارش indianexpress، سمت دیگر ماه که به آن سمت تاریک ماه نیز گفته می‌شود و برای ساکنان زمین قابل مشاهده نیست، بیش از ۹ هزار دهانه دارد که بر اثر برخورد‌های سیارکی زیاد شکل گرفته است. سمت نزدیک ماه به دلیل بقایای جریان‌های گدازه باستانی به رنگ تیره است، این گدازه‌های جامد با چشم غیرمسلح به عنوان لکه‌های تاریک روی ماه قابل مشاهده هستند.

اخترشناسان مدت‌ها فرضیه‌ای را مطرح کرده‌اند که این بقایا در اثر یک برخورد عظیم ایجاد شده‌اند. اما تا به حال، آن‌ها قادر به توضیح این موضوع نبودند که چرا فقط در سمت نزدیک ماه این میدان‌های گدازه وجود دارد. اما مطالعات جدید در این ارتباط توضیح می‌دهند که برخورد‌های سیارکی این دهانه را تشکیل می‌دهد. پس از این برخورد‌ها یک توده عظیم گرما ایجاد می‌شود که در داخل ماه گسترش می‌یابند. در نهایت این برخورد‌ها و غلظت عناصر می‌توانند به میدان‌های گدازه در سمت نزدیک ماه کمک کنند.


بیشتر بخوانید


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.