رضا محمدیان در پنجاه و ششمین جلسه شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به خبرهای منتشر شده در خصوص افتتاح قطعات یک تا شش اتوبان شیراز - اصفهان طی امسال، اظهار کرد: این خبر آرزوی دیرینه مردم شهر شیراز و استان فارس است، اما افتتاح ناقص و نمایشی میتواند معضلات عدیدهای را به همراه داشته باشد و موجب بدنامی مسئولان شود.
او در ادامه سخنان خود به بررسی جاده و ورودی شمال غرب شیراز معروف به محور سپیدان از لحاظ فنی پرداخت و گفت: بر اساس آمار سازمان راهداری، آمار ورودی محور سپیدان به سمت شیراز از سهراهی قلات بطور متوسط روزانه ۱۷۴۶۱ خودرو و ساعتی ۲۶۱۹ خودرو و بر عکس آن یعنی خروجی شیراز به سمت سهراه قلات روزانه ۱۹۴۵۷ خودرو و ساعتی ۲۹۱۹ خودرو میباشد.
رئیس کمیسیون سومین حرم و گردشگری و زیارت شورای شهر شیراز با بیان اینکه ورود و خروج فعلی صرفا مربوط به تردد شهرستانهای شمال غرب استان، تفرجگاهها و باغات مربوطه و استان کهکیلویه و بویر احمد است، تصریح کرد: این در حالی است که با توجه به آمار ورودی خودروها از سمت مرودشت به شیراز که روزانه ۳۹۷۷۴ و ساعتی ۵۹۶۶ خودرو است.
محمدیان عنوان کر: مسیر خروجی آن که روزانه ۳۸۰۹۷ و ساعتی ۵۷۱۵ خودرو است اگر صرفاً در صورت راهاندازی قطعات یک تا هفت اتوبان تا پایان سال یا سال آینده، ۵۰ درصد ترددهای محور دروازه قرآن که عملاً ورودی استانها و شهرستانهای شمالی کشور به فارس و شیراز است به محور ورودی گویم انتقال یابد ورودی روزانه ۳۷۳۴۸ خودرو و ساعتی ۵۶۰۲ خودرو و خروجی آن ۳۸۵۰۵ خودرو و ساعتی ۵۷۷۶ خودرو خواهد بود. این در حالی است که اصولاً ظرفیت محور فعلی با وضع موجود صرفاً جوابگوی حداکثر ۳۰۰۰ خودرو در ساعت است و در حال حاضر محور فعلی در روزهای پایان هفته و ساعات پیک جوابگو نیست.
او بیان کرد: این افتتاح ناقص علاوه بر تلخ کردن شیرینی افتتاح اتوبان موجبات خطرات عدیدهای مانند بروز مشکلات امنیتی به دلیل حجم تردد بالای خودروها و شهروندان از یک محور بدون جایگزین و راه فرار و ایمنی به دلیل ورود خودروهای سنگین از سهراهی قلات به سمت تقاطع جهاد و تردد آنها حدود ۱۶ کیلومتر در مسیر داخل شهر، بین خودرو شهروندان به جهت ورود به بزرگراه حسینی الهاشمی و تردد به سمت کمربندی جاده بوشهر و پل فسا خواهد بود که البته آمار عبور چند صد دستگاه خودرو سنگین به ورودی و خروجی شهر نیز به آمار مطروحه قبلی اضافه خواهد شد.
محمدیان همچنین خاطرنشان کرد: علاوه بر آمار ذکر شده عملا تردد شهرکهای صدرا، گلستان، حافظ، گلستان و ... از این محور و در عمل زندگی روزمره مردم مختل خواهد شد.
این عضو شورای شهر شیراز در ادامه نطق خود به راه چاره پرداخت و خطاب به استاندار، اعضای شورای تامین استان، مدیرکل راه و شهرسازی و شهردار شیراز، گفت: باید بدون فوت وقت محورهای اجرایی زیر آغاز و حداکثر ظرف مدت یک سال با یک عملیات جهادی آنها را تکمیل تا با تکمیل آنها و افتتاح کامل مسیرهای ورودی شهر شیراز و اجرای قطعه ۸ اتوبان به جاده بوشهر و کمربندی شاهد دعای خیر مردم برای مسئولان محترم و رضایتمندی از رفع معضلات پیشبینی شده باشیم.
محمدیان اجرای قطعه آخر اتوبان (قطعه ۸) از اتصال آزادراه به محور شیراز - سپیدان را یکی از راههای چاره عنوان کرد و گفت: اجرای این قطعه از اتوبان که متاسفانه هنوز عملیات تقاطع آن هم آغاز نشده تا اتصال به جاده بوشهر به میزان حدود ۴۰ کیلومتر به منظور ادامه تردد خودروهای سنگین و عبوری به سمت بوشهر و استانهای جنوبی و عدم ورود آنها به محیط شهری بسیار ضروری است که باید با همت وزارت راه و شهرسازی آغاز و همزمان با بهرهبرداری از اتوبان افتتاح شود.
او اجرای زیرگذر گویم و انجام اصلاحات لازم در محور فعلی و اعمال تملکها و عقبنشینیها را نیز از اولویتها دانست و بیان کرد: با برآورد مشاورین شهرداری اجرای این پروژه عددی حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان هزینه خواهد داشت که شورا با سیاستگذاری صحیح و اعلام ستارهدار بودن پروژه دست شهرداری را برای انجام هزینه مذکور باز گذاشته است؛ لذا پیشنهاد جدی دارم شهرداری مکلف گردد ظرف یک ماه آینده عملیات اجرایی آن را آغاز و با برنامه زمانبندی یک ساله به پایان برساند.
رئیس کمیسیون سومین حرم و گردشگری و زیارت شورای شهر شیراز ادامه داد: تکمیل بزرگراه آیتالله رفسنجانی که حدود ۱۲.۵ کیلومتر قبل از ورودی گویم به سمت بزرگراه آیتالله حسینیالهاشمی بخش قابل توجهی از تردد ورودی شهر را پوشش خواهد داد که با توجه به آغاز عملیات قطعه اول آن از سمت بزرگراه آیتالله حسینی الهاشمی به طول ۴.۵ کیلومتر در صورت اجرای قطعه دوم آن به طول ۴ کیلومتر دیگر برای اتصال به محل عبور آزادراه آغاز گردد، بخش زیادی از مشکل ورودی خودروها به شهر شیراز حل خواهد شد و به این محور منتقل میشود که مجددا پیشنهاد جدی بر تکلیف شهرداری برای تکمیل این دو قطعه تا پایان سال را دارم. قابل ذکر است این پروژه نیز با سیاستگذاری صحیح شورا برای انجام هزینه ستارهدار است.
محمدیان بیان کرد: تکمیل مطالعه و تملک و شروع عملیات مسیر سوم در ضلع جنوب محور فعلی از ورودی جاده بیضا مسیر جاده گاز به سمت شهر صدرا، حاشیه نهر اعظم و اتصال آن به بزرگراه آرین به طول حدود ۲۷ کیلومتر که ظاهراً تعهد شهرداری شیراز حدود ۵ کیلومتر و مابقی آن بر عهده وزارت راه، شرکت عمران و شهرداری صدرا است نیز با درایت استاندار و مسئولین مربوطه هر چه سریعتر باید عملیاتی شود تا در فاز بعدی اتمام آن باعث روان شدن ترافیک ورودی شهر باشیم. امید است با همدلی و درایت کامل مسئولان شاهد افتتاح پروژهای کامل و زیبا در آینده نزدیک باشیم.
چون اکثر شهرهای بزرگ آزاد راه دارن به غیر از شیراز
از شما کمال سپاس را دارم