روابط عمومی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (مرکز تتا) اعلام کرد: پیرو اطلاعیه مورخ هشتم اسفند ۱۴۰۰ مبنی بر لزوم ذخیره اطلاعات تراکنش پرداخت هنگام خرید از کسب و کارهای اینترنتی و رونمایی از سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات از کسب و کارهای اینترنتی و داوری برخط مورخ ۲۱ اسفند ۱۴۰۰، از اول اردیبهشت ۱۴۰۱ به منظور جلوگیری از ثبت شکایات صوری و بی اساس نسبت به کسب و کارهای اینترنتی، که موجب تحمیل هزینه و زحمت برای کسب و کارهای اینترنتی میشود، ثبت شکایت صرفاً بر مبنای اطلاعات تراکنش پرداخت و استعلام آن از بانک مرکزی امکان پذیر خواهد بود.
بدین منظور، هنگام ثبت شکایت در سامانه، ورود اقلام اطلاعاتی تراکنش پرداخت مانند تاریخ، مبلغ، شماره ترمینال، شماره مرجع تراکنش و ... توسط مصرف کننده الزامی است؛ لذا همه مصرف کنندگان تجارت الکترونیکی باید هنگام خرید از کسب و کارهای اینترنتی حتماً اطلاعات تراکنش پرداخت را به صورت دقیق ذخیره و نزد خود نگهداری کنند تا در صورت بروز مشکل، امکان ثبت شکایت و پیگیری از طریق سامانه اینماد را داشته باشند.
در صورت پرداخت اینترنتی، کافی است از صفحه تأیید خرید که پس از ثبت اطلاعات در درگاه پرداخت اینترنتی و زدن دکمه پرداخت نمایش داده میشود، در نمایشگر یا تلفن همراه خود عکس گرفته یا با زدن دکمه PrintScreen از صفحه کلید، تصویر صفحه را کپی و از طریق جایگذاری در نرم افزاری نظیر Paint، MS Word یا پیام رسانها ذخیره شود. همچنین امکان ثبت شماره تلفن همراه یا نشانی ایمیل نیز در همه درگاههای پرداخت اینترنتی به صورت اختیاری وجود دارد که در صورت تکمیل آن، اطلاعات رسید تراکنش از طریق پیامک یا ایمیل ارسال خواهد شد.
در مورد پرداخت هنگام تحویل (CoD) نیز کافی است مصرف کنندگان، رسید کارتخوان یا تصویر آن را نزد خود نگهداری کنند.
در سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات از کسب و کارهای اینترنتی، امکان ثبت شکایت صرفاً در صورت واریز وجه از طریق شبکه پرداخت کشور وجود دارد و در صورت واریز وجه از طریق کارت به کارت یا روشهای دیگر، امکان ثبت شکایت و پیگیری خرید از طریق سامانه اینماد وجود نخواهد داشت.
فرآیند داوری در سامانه برخط حل اختلاف جمعی به عنوان نخستین سامانه داوری برخط در کشور که بخشی از سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات است، انجام میشود.
حل و فصل اختلافات در این سامانه بدون نیاز به رسیدگی قضایی و شبه قضایی انجام و از طریق فرآیند داوری طی حداکثر سه هفته به رأی لازم الاجرا منتهی خواهد شد و علاوه بر ضمانت اجرایی اداری برای کسب و کارهای اینترنتی، رأی صادر شده قابلیت اجرا از طریق قوه قضائیه را نیز خواهد داشت.
در گذشته سه روش شکایت از طریق سامانه نماد اعتماد الکترونیکی، شکایت از طریق پلیس فتا و شکایت از طریق مرجع قضایی وجود داشت.
آیا از پیج های اینستاگرام که مبادرت به فروش محصولات خود مینمایند و کالای ارسالی تقلبی از کار در می آید میتوان با این سامانه شکایت کرد و نتیجه ای حاصل میشود؟
یا تنها مبادرت به بستن پیج فروشنده میکنند؟
لطفا در خصوص مالیات بر ارزش افزوده لوازم برقی گازی و غیره در فروشگاه های اینترنتی هم پیگیری نمایید چرا که غالب فروشگاه ها کوچک و بدون سرمایه هستند و غالب تامین کنندگان که با اکراه هم با فروشگاه های کوچک کار میکنند یا فاکتور رسمی ندارند یا نمیدهند و میگویند نمیخواهی از کسی دیگر خرید کن ....
تامین کننده جدید هم یا گران میدهد یا کار نمیکند چون عمده فروشند و حوصله تک فروشی ندارند
خلاصه اگر معافیت در نظر گرفته نشود یقینا فروشگاه های اینترنتی کوچک با مشکلات بزرگ و بدهی های نجومی و تعطیلی مواجه میشوند.
تا چند ماه قبل، از فروش کالا خوشحال میشدیم و از ثبت نام اجباری چند ماه قبل به بعد ناراحت .چرا که به ازای هر قلم فروش 2 الی 3 برابر باید ارزش افزوده از جیب بدهیم.
مثلا یک جاروبرقی میفروشیم 3 میلیون تومان. 210 هزار تومان سود احتمالی و حتی خیلی کمتر در این بازار رقابتی و رکود ... در صورتی که باید 270 هزار تومان ارزش افزوده بدهیم
از طرفی اثبات خروجی های حساب هم که به حساب تامین کننده واریز کردیم به دلیل عدم وجود فاکتور سخت یا محال است و فکر کنید 300 میلیون فروش میشه کلا مبنای مالیات در صورتی که 270 میلیون خروجی به حساب تامین کننده ها بدون فاکتور احتمالا تایید نمیشه
هنوز زیر ساخت ها و مالیات ستانی از مغازه های فیزیکی تکمیل نشده نباید به اینترنتی ها که همه چی شفافه فشار بیاورند
خلاصه اگر معافیت از کل ارزش افزوده و معافیت از ارائه فاکتور رسمی جهت اثبات خروجی ها در نظر گرفته نشود یقینا فروشگاه های اینترنتی کوچک با مشکلات بزرگ و بدهی های نجومی و تعطیلی مواجه میشوند.
از شما رسانه محترم تقاضای پیگیری داریم چون صدای ما به جایی نمیرسد و 3 ماه دیگر باید اظهارنامه بدهیم