سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گیاهان بهاری منابعی غنی از انواع مواد مغذی

یک کارشناس تغذیه از گیاهان بهاری به عنوان منابع غنی از انواع مواد مغذی یاد کرد و افراد را به مصرف این گیاهان در فصل بهار توصیه کرد.

فرزاد بابایی گفت : گیاهان بهاری خوراکی متناسب با هر منطقه از مواد مغذی برخوردار بوده که در سلامت افراد موثر هستند.

به گفته کارشناس تغذیه در این گیاهان با توجه به شرایط اقلیمی، نوع خاک و... میزان مواد مغذی متفاوت است و در گیاهانی که در نواحی کوهستانی و مرتفع رویش پیدا کرده اند خواص دارویی هم مشاهده می‌شود.

تمام گیاهان بهاری منابع خوبی از پیش‌ساز ویتامین A، منیزیم، سدیم و سلنیم هستند که بر حسب نوع خاک میزان این مواد در گیاهان بهاری متفاوت است.

گیاهان بهاری به دلیل وجود فیبر بالا، رفع کننده خوبی برای حل مشکل یبوست هستند.

بطور معمول گیاهان بهاری اگزالات بالایی دارند که مصرف زیاد آن‌ها می‌تواند زمینه ساز تولید سنگ کلیه شود.

از جمله این گیاهان که اگزالات بالایی دارد "پاغازه" است که در همین راستا توصیه می‌شود بورانی آن همراه با ماست مصرف شود که اگزالات را جذب می‌کند.

در صورت مشاهده حساسیت توصیه می‌شود افراد از ادامه مصرف این گیاهان خودداری کنند.

به افرادی هم که قرص‌های رقیق کننده خون مصرف می‌کنند توصیه می‌شود سبزیجات برگ سبز که عمده گیاهان بهاری را شامل می‌شود، مصرف نکنند.

یکی از پرمصرف‌ترین این گیاهان بویژه در غرب کشور "غازیاغی" یا "پاغازه" است که مصرف این گیاه برای مشکلات روده و معده، رفع نفخ شکم و آلودگی‌های دستگاه گوارش توصیه می‌شود.

"شنگ"گیاه بهاری پرمصرف دیگر در غرب کشور است این گیاه حاوی آنتی اکسیدان بالایی است و قطعا مصرف آن در پیشگیری از سرطان‌ها موثر است.

از این گیاه در برخی موارد خونریزی دهنده هم استفاده می‌شود، چرا که ویتامین K بالایی داشته که می‌تواند جلوی خونریزی را بگیرد و بصورت موضعی هم از آن استفاده می‌شود.

"پیچک" گیاه بهاری است که از رسته پیاز و سیر بوده و منبع خوبی از آنتی اکسیدان‌ها محسوب می‌شود .

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.