سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

طرحی دانش بنیان که برای سازش با بازار حاکم مرغ، در اجرا ناکام ماند

طرح دانش بنیان تولید جوجه‌های یکروزه گوشتی مقاوم به سرما در سال ۱۳۸۹ به اجرا درآمد که موفق به ثبت در اداره ثبت اختراعات کشور شد.

آقای رسول کریمی پژوهشگر در بخش صنعت طیور گفت: تولید جوجه‌های یکروزه گوشتی مقاوم به سرما، تاکنون طی چهار آزمایش به صورت پایلوت و صنعتی تحت نظارت دانشگاه جهاد کشاورزی و موسسه تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران با تعداد ۴۰ هزار عدد تخم نطفه دار به اجرا درآمده است.

به گفته آقای رسول کریمی هرگونه کاهش دما و یا ایجاد نوسان در دمای دستگاه جوجه کشی سبب ایجاد انواع مشکلات منجمله افزایش تلفات جنینی و کاهش جوجه درآوری (هَچ) در پایان دوره جوجه کشی می‌شود.

او گفت: بهبود ۳ درصدی برخی فراسنجه‌ها از قبیل درصد جوجه درآوری بسته به سن گله مادر در واحد‌های جوجه کشی، کاهش حداقل ۳۸ درصدی مصرف انرژی سرمایش و گرمایش، بهبود عملکرد ضریب تبدیل خوراک، کاهش مصرف آنتی بیوتیک‌ها در دوره پرورش از مزایای این طرح است.

با استفاده از شیوه نامه جدید دمایی که دمای دستگاه بر اساس یک فرایند ۴ مرحله‌ای بسته به شرایط و سن گله مادر تا ۲۰ درجه کاهش و یا افزایش پیدا می‌کند بدون اینکه تاثیر منفی بر عوامل اصلی جوجه کشی بگذارد با استفاده از ظرفیت دانش اپی ژنتیک (وَراژن) جوجه‌هایی تولید می‌شوند که در مرحله اول مقاومت و سازگاری دمایی به شرایط سخت محل پرورش خود دارند و در مرحله دوم میزان مصرف خوراک و تولید گوشت واحد مرغداری نیز به صرفه و بهینه خواهد شد که برآیند این عوامل سبب کاهش قیمت تمام شده محصول در پایان دوره خواهد شد.

کاهش ۴۰ درصدی قیمت وزن زنده مرغ گوشتی، کاهش حداقل ۵۰ درصدی قیمت مرغ آماده طبخ و کمک به اقتصاد مردم از دیگر مزایای این طرح مطرح شده است.

از سال ۱۳۹۰ علی رغم تهیه و پخش چندین گزارش مستند و خبری از صداوسیما (باشگاه خبرنگاران جوان) و سایت‌های خبری و تاییده‌های گوناگون علمی و دانش بنیان فقط به دلیل سازش با بازار حاکم هنوز این طرح دانش بنیان منتج به تولید انبوه برای کمک به معیشت مردم نشده است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.