سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وقتی قانون اجرا نمی‌شود و «ممیزها» مالیات را سلیقه‌ای می‌بندند

عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: متأسفانه سازمان امور مالیاتی، اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم را کامل اجرا نکرده و برای دریافت مالیات، همچنان «ممیز محور» عمل می‌کند که به صورت سلیقه‌ای، مالیات کم و زیاد می‌شود.

آقای مصطفی طاهری گفت: اجرای سامانه مؤدیان و پایانه‌های فروشگاهی حدود یک سال عقب افتاده و یکی از پرونده‌های کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، پیگیری اجرای درست قانون مالیات‌های مستقیم است. دریافت مالیات باید هوشمند و سامانه‌محور باشد.

این گفته در حالی مطرح می‌شود که مجلس سال ۹۴ قانون مالیات‌های مستقیم را اصلاح کرده اما نمایندگان می‌گویند بخش‌هایی از آن پس از حدود ۶ سال اجرایی نشده است.

بر اساس بخشی از این اصلاحات که با عنوان «ماده ۱۶۹ مکرر» قانون مالیات‌های مستقیم شناخته می‌شود، باید پایگاه اطلاعات مالیات‌دهندگان با هدف «شفافیت فعالیت‌های اقتصادی و یکپارچگی اطلاعات مالیاتی» تشکیل شود.

این پایگاه، اطلاعات مالی، پولی و اعتباری، معاملاتی، سرمایه‌ای و ملکی اشخاص حقیقی و حقوقی را در سازمان امور مالیاتی را ثبت می‌کند.

بر اساس بخش دیگری از این قانون، وزارت راه و شهرسازی مسئولیت ایجاد «سامانه ملی املاک و اسکان کشور» را بر عهده داشته تا مالکان و ساکنان واحدهای مسکونی، تجاری، خدماتی و اداری شناسایی شوند و با دسترسی سازمان امور مالیاتی به اطلاعات واحدها و معاملات املاک، شرایط دریافت مالیات به وجود بیاید.

با این حال ۲۳ فروردين ماه، آقای پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت که مالیات بر خانه‌های خالی که تاکنون دریافت شده، «کمتر از یک درصد» مشمولان این مالیات است.

آقای قاسمی وزیر راه و شهرسازی هم از تشکیل کارگروهی با حضور نمایندگان این وزارتخانه، سازمان بازرسی و سازمان امور مالیاتی خبر داده که تا ۲ هفته آینده نواقص سامانه املاک و اسکان با حضور سازمان امور مالیاتی بررسی کنند.

۲۴ فروردين امسال، رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور هم اعلام کرد اجرای مطلوب قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، اولویت این سازمان است؛ آقای منظور اجرا نشدن این قانون را به علت اهمال دولت قبلی دانست.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.