سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دلواپسی‌های حضوری شدن مدارس در شرایط کرونا

بازگشت به مدرسه در زیر سایه کرونا برای برخی از والدین و دانش‌آموزان نگرانی‌هایی را به دنبال دارد.

این نگرانی‌ها با واکسیناسیون دانش‌آموزان و رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و حساسیت به رشد اجتماعی و تحصیلی با آموزش حضوری به این دلواپسی‌ها خاتمه می‌دهد.

براساس آخرین تصمیمات ستاد ملی کرونا و دستور رئیس جمهوری، برای جلوگیری از افت تحصیلی پنهان دانش آموزان، آموزش در مدارس از ۱۴ فروردین حضوری شد و به دنبال این تصمیم همه معلمان و دانش آموزان پس از ۲ سال خانه نشینی و آموزش مجازی در همان تاریخ در مدارس حاضر شدند.

در چنین شرایطی مدارس استان ما شاهد همهمه و ازدحام دانش آموزانی شد که پس از گذشت ماه‌ها آموزش در خانه، برای یادگیری بهتر علم و دانش به این مکان پناه آورده اند و می‌خواهند در کنار تعاملات اجتماعی و باهم بودن، بهتر بیاموزند و بیشتر تفکر کنند.

با وجود اینکه بار‌ها تاکید شده که رعایت پروتکل‌های بهداشتی باید در مدارس جدی گرفته شود و دانش‌آموزانی که علائم ویروس کرونا دارند با تایید پزشک می‌توانند در منزل بمانند، ولی هنوز نگرانی‌هایی برای این بازگشایی در برخی از والدین و آموزگاران به گوش می‌رسد، این افراد معتقدند در صورتی که به معنای واقعی دستورالعمل‌های بهداشتی در مدارس رعایت شود، حاضر خواهند بود فرزندانشان را به مدرسه بفرستند.
نادیده گرفتن پروتکل‌های بهداشتی در دنیای کودکانه

یکی از والدین کرمانشاهی در این ارتباط گفت: بازگشایی مدارس، پس از گذشت ۱۵روز از تعطیلات نوروز که با سفر‌های متعدد و هم نشینی‌های بسیار همراه بود، دل نگرانی‌هایی دارد، چراکه دانش آموزان مقاطع ابتدایی ممکن است از رعایت کامل پروتکل‌ها و زدن مداوم ماسک خسته شوند و این مقررات را در دنیای کودکانه خود نادیده بگیرند.

نفیسه احمدی گفت: پروتکل‌های بهداشتی باید به صورت سختگیرانه در مدارس رعایت شود، ادامه داد: پیشنهاد می‌کنم مسوولان مدارس بر زدن ماسک توسط دانش آموز و معلم نظارت مستمر داشته باشند و نیمکت‌ها از یکدیگر فاصله استاندارد را داشته باشند.

به گفته احمدی، اکثر والدین به شرط رعایت همه موازین بهداشتی از بازگشایی مدارس استقبال می‌کنند، آموزش حضوری موجب ارتقای آموخته‌ها است. بار‌ها شنیده ایم که در آموزش مجازی پدر و مادر‌ها حضور فعالتری داشته اند و این امر موجب افت تحصیلی و عقب ماندگی در دانش آموزان شده است.
واکسیناسیون دانش آموزان جدی گرفته شود

منصوره رحیمی یکی دیگر از مادران کرمانشاهی است که فرزندش در مقطع متوسطه دوم تحصیل می‌کند، او گفت: تزریق واکسن برای افراد بالای ۱۲ سال ضروری است و مدیران و آموزگاران مدارس باید این مقوله مهم را برای دانش آموز فرهنگ سازی کنند.

چنین ترس‌هایی موجب می‌شود که من و افراد مشابه من، برای فرستادن فرزندانمان به مدرسه دچار تردید شوند و از سوی دیگر می‌بینم به دلیل نبود ارتباط پسرم با همسالانش در زمان تدریس مجازی، در رشد اجتماعی او خلل ایجاد شده است.

در زمان تدریس مجازی گاه ارتباط والدین با فرزند دچار خلل می‌شد و پدران و مادران در قالب نقش ناظم با فرزند سختگیرانه رفتار می‌کردند و ارتباطات عاطفی را به حاشیه می‌کشاندند.

 آموزش حضوری موجب دوست یابی، افزایش مهارت‌های اجتماعی، بالارفتن اعتماد به نفس، شهامت نه گفتن و قدرت حل مسئله در دانش آموز می‌شود.

افزایش مهارت‌های اجتماعی در آموزش حضوری

به گفته مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه، استقبال خانواده‌ها از حضور دانش آموزان سرکلاس درس در سطح استان خیلی خوب بوده و به طور میانگین حدود ۸۰ درصد دانش آموزان مدارس سر کلاس‌های درس در روز‌های نخست حضور یافتند.

شکوفه عباسی که یک آموزگار کرمانشاهی است، معتقد است تدریس مجازی موجب کاهش تمایل برخی از دانش آموزان به حضور در مدرسه شده است.

به گفته عباسی، یادگیری دانش آموزان در خانه که بخشی از آن با خواب و بی حوصلگی همراه است، آموزشی هدفمند نیست و به خصوص دانش آموزان مقاطع ابتدایی در چنین شرایطی بیشترین صدمه را می‌بینند.

خانه‌نشینی و به خطر افتادن سلامت روان دانش‌آموزان

در ادامه یک روانشناس سلامت گفت: در زمان شیوع ویروس کرونا با انزوای دانش آموزان مواجه شدیم، بسیاری از آنان به سمت فضای مجازی کشیده شدند و از دوستان و همسالان فاصله گرفته اند که این شرایط موجب شد تا برخی از دانش آموزان دچار افسردگی شوند و در تنهایی خود غرق گردند و حتی از فضای مطالعه و درس دور شدند.
دکتر فاطمه خالوان از بازگشایی مدارس به عنوان نقطه عطفی برای ارتباطات اجتماعی دانش آموزان یاد کرد و گفت: در این صورت هیجانات نوجوانان تخلیه و مبادله می‌شود، تعاملات گروهی رونق می‌یابد و موجب انعطاف و شادی بیشتر در دانش آموزان می‌شود.

خانه نشینی دانش آموزان موجب کاهش شادابی و مختل شدن خواب شبانه روزی بسیاری از آنان گردیده بود و سلامت روان و سلامت اجتماعی آنان را به مخاطره انداخته بود.

 پرسنل مدارس نیز باید یاری رسان باشند تا انرژی‌های نهفته تخلیه شود و به قضاوت کردن دانش آموزان نپردازند و به آنان اجازه گفتگو دهند.

به گفته خالوان، اگر بخواهیم در خصوص سلامت روان گفتگو کنیم باید راه‌های مقابله با استرس، اضطراب، افسردگی و افکار ناکارآمد را بلد باشیم و راه‌های کاهش ترس و نگرانی را به دانش آموزان آموزش دهیم و باید برای بهبود سلامت اقدام کنیم.

همدلی با خاطرات تلخ روز‌های کرونایی

به گفته خالوان، دانش آموزان باید یاد بگیرند که با یکجانشینی نمی‌توانند به اهداف موردنظر برسند و به زندگی خود معنا بدهند و باید با سختی و خوشی و کم و کاستی مقابله کنند.

افکار دانش آموزان باید شناخته شود و با خاطرات تلخ روز‌های کرونایی همدلی گردد و آموزگاران مشوقی برای توانمندی‌ها باشند و برای سلامت روان دانش آموزان بکوشند.

 با وجود خطرات ویروس، محیط مدرسه باید به گونه‌ای باشد که احساس تعلق خاطر به دانش آموز دهد و تکنیک‌های آرامبخش برای بهبود خاطر به آنان آموزش داده شود، گفتگو از تجربیات در زمان کرونا راهی برای رهایی از تنش‌های درونی نوجوانان است تا برای سلامتی خود ارزش قائل شوند و در اکنون و زمان حال به سر برند.
بیش از ۸۶ درصد معلمان کرمانشاهی ۲ دُز واکسن دریافت کردند

 معاون فنی مرکز بهداشت استان کرمانشاه گفت: حدود ۹۶.۵ درصد آموزگاران استان نوبت اول و ۸۶.۵ درصد نوبت دوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

دکتر سارا شاه آبادی گفت: ۹۸.۷ درصد دانش آموزان ۱۲تا۱۸ساله نوبت اول و ۸۸ درصد آنان نوبت دوم را دریافت کرده اند.

وضعیت واکسیناسیون دانش‌آموزان ۵ تا ۱۲ساله مطلوب نیست

به گفته شاه‌آبادی، وضعیت واکسیناسیون گروه ۵تا ۹ سال و ۹ تا ۱۲سال در استان مطلوب نیست چراکه تنها ۱۱درصد گروه اول و ۳۰درصد گروه سنی دوم واکسینه شده اند.

در مدارس دستورالعمل‌های بهداشتی توسط دانش آموزان به خوبی رعایت نمی‌شود و دانش آموزان ابتدایی و راهنمایی و حتی دبیرستان هم درک چندانی از خطر ندارند و نمی‌دانند که ابتلا به این ویروس با چه مشکلاتی همراه است.

 باوجود استفاده از ماسک، ولی بار‌ها دیده شده فاصله فیزیکی استاندارد خواه و یا ناخواه به خوبی رعایت نمی‌شود چراکه مدارس با همه ظرفیت باز شده و از سوی دیگر فضای بسیاری از کلاس‌ها کوچک است و فاقد تهویه مناسب هستند.

 با این وجود تاکید بر آموزش حضوری پسندیده است چرا که آموزش غیرحضوری عواقب نامطلوبی از نظر سلامت جسمی و سلامت روانی و پیشرفت تحصیلی بر دانش آموزان گذاشته و از سوی دیگر سلامت دانش آموزان نیز در اولویت قرار دارد، چون که کرونا همه سنین را درگیر می‌کند.

حال این سوال پیش می‌آید که در چنین شرایطی چکار باید کرد؛ طبق دستور ستاد ملی کرونا آموزش حضوری باید برگزار شود و تنها راهی که وجود دارد این است که حداقل ۹۸درصد دانش آموزان واکسینه نشده به ویژه در مقاطع ابتدایی واکسینه شوند.

در برخی از والدین ترس و ممانعتی وجود دارد چرا که گمان می‌کنند ممکن است عوارضی داشته باشد در حالی که هر ۲ واکسن سینوفارم و پاستو کووک از واکسن‌های توصیه شده برای کودکان و نوجوانان است که هیچ عارضه جدی به همراه ندارد و اگر والدین می‌خواهند فرزندان آنان پیشرفت تحصیلی داشته و به راحتی در مدارس حاضر شوند چاره‌ای ندارند جز اینکه برای واکسینه شدن ۲ نوبت فرزندان اقدام کنند./ایرنا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.