سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بازار گرم تجارت و تبادلات علمی بین دو همسایه

ایران و افغانستان دو کشور همسایه هستند که اشتراکات فرهنگی و مذهبی زیادی با یکدیگر داشته و تجارت و تبادلات علمی بین آن‌ها رونق دارد.

کشور افغانستان یکی از همسایگان شرقی ایران است و خراسان جنوبی که با این کشور هم مرز است، ۳۳۱ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان دارد.

همسایه بودن ایران و افغانستان و وجود اشتراکات مذهبی و فرهنگی سبب شده است تا روابط این دو کشور به خصوص مردم خراسان جنوبی با مردم افغانستان گرم و صمیمی باشد.

تحصیل دانشجویان افغانستانی در ایران و رونق تجارت بین دو کشور، نشانه‌هایی از پایداری روابط بین ایران و افغانستان هستند.

ارائه خدمات شهروندی به مهاجرین افغانستانی

یکی از دانشجویان افغانستانی که در دانشگاه بیرجند تحصیل می‌کند می‌گوید: دانشگاه‌های ایران نسبت به دانشگاه‌های کشور ما مجهزتر و بهتر هستند و ما هم در کنار دانشجویان ایرانی تحصیل می‌کنیم.

او می‌گوید: دانش آموزان ما نیز در مدارس ایران تحصیل می‌کنند و ما از انواع خدمات شهروندی که به ایرانیان تعلق می‌گیرد، بهره‌مند هستیم.


بیشتر بخوانید


یکی از تجار افغانستانی که در مرز ماهیرود مشغول به خدمت است نیز می‌گوید: تجارت با ایران منافع زیادی را برای هر دو کشور دارد و ما هم از آن استقبال می‌کنیم.

او می‌گوید: به دنبال توسعه روابط با ایران نیز هستیم تا بتوانیم بهتر از قبل با یکدیگر ارتباط برقرار کنیم و تجارتمان را رونق دهیم.

از تحصیل دانشجویان افغانستانی در ایران تا رونق تجارت

حاجیانی رئیس کارگروه همکاری‌های علمی و بین المللی دانشگاه بیرجند گفت: نزدیک به ۷۰۰ دانشجو از کشور افغانستان در دانشگاه بیرجند مشغول به تحصیل هستند.

او گفت: این دانشجویان در رشته‌های مختلف تحصیلی و در مقاطع متفاوت به تحصیل مشغول هستند و از خدمات مختلف دانشگاه نیز بهره‌مند هستند.

رحیمی زاده مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی نیز در خصوص همکاری‌های تجاری ایران و افغانستان گفت: ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تُن کالا پارسال از پایانه مرزی ماهیرود و سایر بازارچه‌های استان به افغانستان صادر شده است.

او گفت: میزان ارزش دلاری کالا‌های صادر شده به کشور افغانستان ۷۲۲ میلیون دلار برآورد شده است

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.