سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آغاز کوچ زودهنگام عشایر به دلیل خشکسالی و نبود مرتع

به دلیل خشکسالی و نبود مرتع در مناطق قشلاقی، کوچ زودهنگام عشایر به استان چهارمحال و بختیاری آغاز شده است.

آقای حسین‌پور مدیرکل امور عشایر چهارمحال وبختیاری از آغاز کوچ زودهنگام عشایر به استان خبر داد و گفت: با توجه به اینکه تقویم کوچ از ۲۵ اردیبهشت ماه اعلام شده است، به دلیل خشکسالی و نبود مرتع در مناطق قشلاقی، کوچ زودهنگام عشایر به استان آغاز شده است.

با توجه به کمبود بارندگی، خشکسالی، کمبود علوفه در مراتع خوزستان، گرم شدن هوا و ترس عشایر از اینکه مراتع چهارمحال و بختیاری از سوی دامداران محلی مورد استفاده قرار گیرد، اکنون کوچ زودهنگام عشایر به استان آغاز شده است.


بیشتر بخوانید


گروه‌های منابع طبیعی و نیروی انتظامی در محل تردد عشایر استقرار دارند و این گروه‌ها از ورود عشایر به صورت خودرویی به مناطق عشایرنشین استان جلوگیری می‌کنند.

خدمات‌رسانی به عشایر و توزیع ارزاق تا پایان اردیبهشت‌ماه در استان خوزستان انجام می‌شود، به عشایری که زودتر از زمان رسمی کوچ به مناطق ییلاقی استان وارد شوند، ارائه خدمات در خصوص تامین ارزاق انجام نمی‌شود.

امسال برای تامین آرد مورد نیاز عشایر در زمان کوچ بیش از ۲۵۰ تن آرد از طریق اتحادیه و شرکت‌های تعاونی عشایری بین عشایر توزیع می‌شود.

طرح بازگشایی ایلراه‌های تخریب شده عشایری از ۲۵ اردیبهشت‌ماه اجرا می‌شود، در استان بیش از سه هزار و ۵۰۰ کیلومتر ایلراه عشایری وجود که امسال ۹۰۰ ایلراه عشایری به دلیل بارش دچار خسارت شد.

برای بازگشایی و تعمیر این ایلراه‌ها بیش از ۲۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

هم‌اکنون ۷۰ درصد عشایر کوچ خودرویی و تنها ۳۰ درصد عشایر کوچ زمینی و سنتی دارند.

دستگاه‌های خدمات‌رسان از جمله هلال احمر، منابع طبیعی آبخیزداری، دامپزشکی، بهداشت و درمان و نیروی انتظامی نیز در زمان کوچ عشایر نسبت به استقرار گروه‌های سیار و ثابت اقدام و نظارت بر ایمنی کوچ، جلوگیری از سرقت احشام و امنیت کوچ را تامین می‌کنند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.