سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پایداری منابع آبی کهگیلویه و بویراحمد در صورت افتتاح سد تنگ سرخ

معاون عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: افتتاح سد تنگ سرخ علاوه بر کاهش خسارت ناشی از سیل و سیلاب به پایداری منابع آبی استان کمک می کند.

کیامرث حاجی‌زاده گفت: کهگیلویه و بویراحمد به علت نداشتن منبع آب پایدار و خشکسالی خسارت زیادی پارسال و امسال متحمل شد، به همین دلیل به فکر احداث منابع آب پایدار شدیم و برای اولین بار  در یکسال و نیم اخیر حرکت جدیدی در بحث سدسازی در درون استان آغاز شده است.

او می گوید: کارهای خوبی در بحث ایجاد منابع آب پایدار در استان بخصوص در مرکز استان و شهرستان بویراحمد و دنا و بخش‌های تابعه انجام گرفته چرا که مرتبا به علت کنترل نشدن سیلاب، بخش کشاورزی ما متحمل خسارت می‌شد.

حاجی زاده گفت: سد تنگ سرخ در سال ۹۰ کلنگ‌زنی شد اما به علت معارضات دولتی، مردمی و همچنین مشکل اعتباری که داشت سال‌ها راکد ماند تا اینکه در یک سال و نیم اخیر با رایزنی مسئولان استان فعال و طبق گزارش قرارگاه خاتم به عنوان مجری طرح پروژه بالغ بر ۴۲ درصد پیشرفت دارد که پیشرفت خوبی است اما به دلیل خشکسالی‌های پی در پی نیاز است که سدها سریع تر احداث شود.

به گفته معاون عمرانی استانداری، در صورتی که مجددا در این پروژه معارضات دولتی دیده شود، رفع خواهیم کرد و بعد از سفر رئیس جمهور و پیگیری استاندار، وزارت نیرو قول داد که این پروژه جزو پروژه‌های اولویت‌دار وزارتخانه دیده شود به همین دلیل هفته آینده به همراه استاندار جلسه‌ای به منظور تامین اعتبار این پروژه خواهیم داشت‌.

او در خصوص اراضی تملک شده برای احداث سد گفت: این سد قرار است برای رضایت‌مندی مردم در بخش شرب، کشاورزی و  صنعت احداث شود، روستاهایی در حوزه مخزن سد قرار دارند که باید جابجا شوند به همین منظور از پارسال و کارگروه در معاونت عمرانی استانداری تشکیل و  کار تملک در حال انجام است،  اعتبارات تامین و بخشی پرداخت شده است.

به گفته حاجی زاده، باید جانمایی برای جابه‌جایی لجن‌های ته مخزن سد انجام شود که سد تنگ سرخ آب مورد نیاز بخش‌های اردکان و سپیدان شیراز و بویراحمد و دنا در کهگیلویه و بویراحمد را تامین می‌کند که ۵۶ میلیون مترمکعب سهم استان فارس و ۱۲۴ میلیون مترمکعب سهم بخش شرب، کشاورزی و صنعت و باغداری کهگیلویه و بویراحمد  است.

معاون استانداری با اشاره به رشد اعتبارات بخش عمرانی استان، همچنین اختصاص بخشی از اعتبارات سفر رئیس جمهور  می گوید: در سال ۹۹ کل اعتبارات پروژه‌های عمرانی بالغ بر ۷۰۰ میلیون تومان بود اما در سال ۱۴۰۰ اعتبارات ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان شد، از محل سفر رئیس جمهور بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان نقدینگی به استان  تخصیص داده شد، جدیدا هم با اختصاص ۷۰۰ میلیارد به استان موافقت شد تا علاوه بر اعتبارات سالیانه استان، ۱۲۰۰ میلیارد تومان از محل سفر رئیس جمهور به استان تخصیص یابد.

او گفت: ۲۲۰ میلیارد تومان برای اصلاح شبکه شهر جامع یاسوج اختصاص داده شد و پیمانکار مشخص شده و کار در حال انجام است.

حاجی زاده در پایان با تاکید بر تشکیل دو کارگروه برای تملک و جابه‌جایی روستاهای در مسیر سد تگ سرخ گفت: جانمایی برای جابه‌جایی دو روستای در مسیر انجام شده و با جلب رضایت مردم جابه‌جایی صورت می‌گیرد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.