سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کوه‌های رنگی جاذبه‌ای زیبا، اما ناشناخته در البرز

کارشناس میراث فرهنگی البرز گفت: معماری صخره‌ای دستکند اشتهارد از جاذبه‌های دیدنی، اما ناشناخته البرز است.

آقای احمدنژاد گفت: اشتهارد در فاصله ۱۰۰ کیلومتری تهران و ۶۳ کیلومتری شهر کرج واقع شده و برای دسترسی به کویر این شهرستان می‌توان از جاده جدید نظرآباد-کرج  استفاده  کرد؛ این جاده از میان کویر می‌گذرد و به آسانی می‌توان  به تپه‌های رنگی اشتهارد  رسید.

تپه‌های رنگی اشتهارد پتانسیل بالایی برای بالابردن کیفیت صنعت گردشگری البرز دارد.

او گفت: منطقه اشتهارد بر روی گسل اشتهارد واقع شده‌است، که یکی از جوان‌ترین و فعالترین گسل‌های ایران است. مطابق با تحقیقات زمین شناسان، زمان تشکیل این کوه‌ها به حدود ۱۵ میلیون سال پیش باز می‌گردد؛ که وجود حوضچه‌های گوناگون از رسوبات آهن و همچنین تغییر املاح به علت‌های گوناگون نظیر زنگ زدگی، واکنش دادن با اکسیژن و ... در زمان تشکیل این کوه ها، سبب ایجاد رنگ‌های گوناگون در بستر آن‌ها شده است.

کارشناس میراث فرهنگی البرز گفت: تپه‌های رنگی اشتهارد یک رشته کوه با مساحت تقریبی چهل کیلومتری است که از ماهدشت آغاز و تا بوئین‌زهرا ادامه دارد.

او می گوید: خاک‌های رنگی علیرغم زیبایی که دارند هیچ برتری نسبت به خاک‌های دیگر ندارند، این خاک‌ها که مارن نامیده می‌شود، حاصلخیز نیست و بستری برای ایجاد فضا‌های گیاهی روی این خاک وجود ندارد.

آقای احمدنژاد گفت: وجود رنگ‌های قرمز، زرد، سفید و نارنجی چشم انسان  را خیره می‌کند، رنگی بودن این تپه‌ها به دلیل ذرات فلز و سایر عناصر موجود  در خاک است که طی هزاران سال گذشته بر روی هم انباشته شده‌اند.

مواد معدنی مختلفی همچون نمک، روی، مس، آهن، فسفات و منگنز در این خاک‌های رنگی وجود دارد که برداشت نیز می‌شود.

به گفته کارشناس میراث فرهنگی البرز کوه‌های رنگی اشتهارد کانی معدنی غالبش مس است و طبق بررسی‌های باستان شناسی، ساکنان باستانی محوطه ازبکی و تپه خوروین و سیاه تپه در البرز و تپه قبرستان و تپه سگزآباد در استان قزوین با معادن مس در منطقه اشتهارد و هیو آشنا بودند و با توجه به یافته‌های کوره‌ها و قالب‌های باستانی در این اماکن، ساکنان آن‌ها سنگ معادن این ناحیه‌ها را به محوطه‌های محل زندگی خود حمل می‌کردند و در آنجا ذوب و ریختگری می‌کردند.

 

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.