سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زنگ خطر چرای بی رویه دام در مراتع شهرستان ملایر

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ملایر گفت: امسال مراتع ملایر تا ۱۵ اردیبهشت قابلیت چرای دام ندارند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ملایر گفت: تعدادی ‏از عشایر با هجوم به مرز ورودی شهرستان بصورت غیر مجاز واردمراتع شهرستان شده اند و خسارات جبران ناپذیری ‏را وارد می‌کنند. ‏

جواد زنگنه می گوید: مراتع از نظر کیفی در سه سطح درجه بندی می‌شوند و از اهداف بلند مدت اداره منابع طبیعی رساندن مراتع ضعیف به مراتع درجه یک است.

در شهرستان ملایر ۱۷۰ هزار هکتار اراضی ملی وجود دارد که ۱۳۸ هزار هکتار از آن را مراتع تشکیل می‌دهند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ملایر افزود: به منظور کنترل کوچ عشایر امسال از ۱۰ فروردین ماه دو اکیپ ثابت و سیار اقدام به کنترل کرده‌اند.

زنگنه می گوید: با کمک ستاد کوچ، زمان کوچ عشایر تنظیم و مشخص شده است و عشایر باید تقریبا از۳۰ فروردین از عرصه‌های مرتعی مناطق قشلاقی خارج و در ۲۰ اردیبهشت تا یکم خرداد وارد عرصه‌های مناطق ییلاقی شوند.

این مقام مسئول گفت: اگر زمان کوچ و چرای دام عشایر در عرصه‌های مرتعی رعایت نشود و یا دام خارج از ظرفیت وارد مراتع شود، طبق تبصره (۲) ماده ۴۷ و ۴۴ قانون حفاظت از بهره برداری جنگل‌ها و مراتع با افرادخاطی برخورد می‌شود.

زنگنه با اشاره به اینکه کوچ ماشینی یکی از دلایل ورود زود هنگام عشایر به مراتع مناطق ییلاقی است، افزود: کوچ ماشینی عشایر نزدیک به ۱۵ سال است که افزایش پیدا کرده است.

 کوچ پیاده یا کوچ زمینی بین یک ماه تا ۴۵ روز طول می‌کشد در حالی که کوچ ماشینی یک روزه صورت می‌گیرد و عشایر دام خود را باکامیون به مناطق ییلاقی حمل می‌کنند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.