سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

افزایش شیوع بیماری دیابت و فشارخون در سیستان و بلوچستان

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: در گزارش نتایج پیمایش عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر (STEPS) سال ۱۴۰۰ در سیستان و بلوچستان، شیوع بیماری دیابت، فشارخون و عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر نسبت به سال ۱۳۹۵ افزایش یافته است.

 سید مهدی طباطبایی گفت: پدیده‌های شهرنشینی و صنعتی شدن جوامع که با تغییرات وسیع در سبک زندگی همراه است، در کنار بهبود شـاخص هـای بهداشتی که سبب افزایش میزان امید به زندگی شده است، از مهمترین عوامل افـزایش بـار بیمـاریهـای غیرواگیـر است.

او گفت: بیماری‌های غیرواگیر، مسئول بیش از ۵۳ درصد بار بیماری‌ها در سراسر جهان هستند و بیش از ۷۶ درصد کل بار بیماریهـا در ایـران به بیماری‌های غیرواگیر اختصاص دارد.

طباطبایی گفت: چهار بیماری دیابت، فشارخون بالا، سرطان و بیماری‌های مزمن تنفسی به همراه چهار عامل خطـر کـم تحرکـی، تغذیـه ناسالم، مصرف الکل و دخانیات مهمترین علل مرگ و میر ناشی از بیماری‌های غیرواگیر هستند که احتمـال مـرگ ناشـی از بیماری‌های غیرواگیر را افزایش میدهند و به همین دلیل سازمان جهانی بهداشت کنترل این بیماری‌ها و عوامـل زمینـه سـاز آن‌ها را به عنوان هدف اصلی برای کاهش ۲۵ درصد مرگ و میر ناشی از بیماری‌های غیرواگیر تا سال ۲۰۲۵ تعیین کرده است.

او گفت: هموطنان عزیز می‌توانند برای دسترسی به اطلاعات پیمایش عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر به سامانه ویزیت با آدرس: http://vizit.report/fa/dashboard.html مراجعه و از اطلاعات استانی و کشوری بهره برداری نمایند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.