سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

توسعه بزرگترین مرکز پرتودهی گامای کشور در شهرکرد

مرکز پرتودهی گاما در شهرکرد با توان، ظرفیت و سرعت بالا در زمینه‌های ضد عفونی کردن تجهیزات پزشکی، ماندگاری محصولات کشاورزی، ادویه‌ای و معطر کاربرد دارد.

آقای رفیعی مدیر عامل شرکت دانش بنیان گاما گفت: پرتودهی گاما در چهارمحال و بختیاری خدمات خود به کشور را در حوزه فناوری هسته‌ای توسعه می‌دهد.

پایگاه چند منظوره پرتودهی سبب اشتغالزایی مستقیم ۶۰ نفر و غیر مستقیم حدود ۳ هزار و ۵۰۰ نفر نیروی انسانی شده است.

همچنین ایجاد این مرکز به کاهش ارزبری ۱۰ میلیون دلاری انجامید.


بیشتر بخوانید


این طرح در پایگاه شهید دکتر مجید شهریاری، در منطقه ویژه اقتصادی استان چهارمحال و بختیاری با تلاشی دانش‌بنیان به عنوان یک طرح کلان ملی فناوری راه‌اندازی شد.

طرحی که به تامین امنیت غذا، اقدامات درمانی و ذخایر راهبردی و مورد نیاز کشور می‌انجامد.

در دوران شیوع ویروس کرونا، این سایت توانست با پرتودهی و استریل عام المنفعه بیش از سه میلیون قطعه ماسک، شان و گان بیمارستانی، اهمیت خود را بیش از پیش نمایان کند.

با توجه به افزایش جمعیت، تامین غذای مورد نیاز مردم، انبار و نگه‌داری صحیح و بدون ضایعات این مواد، افزایش سطح بهداشت عمومی و جلوگیری از بروز عفونت در بدن افراد سالم به یکی از دغدغه‌های اصلی دولت‌ها بدل شده است.

این هدف مهم در ایران هم با تلاشی دانش‌بنیان و راه‌اندازی بزرگ‌ترین سایت پرتودهی گاما میسر شد.

ایــن مرکز از اساسی‌ترین زیرساخت‌ها در تحقق بند ۷ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در حوزه «تامین امنیت غذا و درمان» و «ایجاد ذخائر راهبردی برای افزایش کمی و کیفی تولید» به حساب می‌آید.

ایــن مرکــز تحت نظارت مرکــز نظــام ایمنــی هســته‌ای کشــور و بــا حمایــت معاونــت علمــی و فنــاوری ریاســت جمهــوری ساخته شده اســت.

همچنین در مسیر ساخت این طرح کلان ملی ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار منابع ارزی و همچنین مبلغ ۲۴ میلیارد تومان منابع ریالی صرف شده است.

سامانه پرتودهی گاما با قابلیت چند منظوره بودن آن، با توان، ظرفیت و سرعت بالا در زمینه‌های ضد عفونی کردن تجهیزات پزشکی، ماندگاری محصولات کشاورزی، ادویه‌ای و معطرکاربرد دارد.

مجموعه دانش‌بنیان «شارپرتوایرانیان» با استفاده از توان داخلی این پایگاه را ایجاد کرد تا امنیت و ظرفیت تولید مواد غذایی در کشور افزایش یابد.

این شرکت در تلاش است تا از تولید ضایعــات بــی رویــه و فــراوان محصــولات کشــاورزی در کشــور پیشگیری کند.

این مجموعه فناور با انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با شرکت‌های هندوستان، روسیه و مجارستانی و با همت کارشناسان و متخصصان خود به عنوان تنها دارنده دانش فنی طراحی، ساخت و بهره‌برداری از سامانه‌های پرتودهی گاما در بخش خصوصی کشور معرفی شده است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
بهمن اسلامی
۰۹:۰۱ ۱۲ آذر ۱۴۰۱
تلفن و ادرس شما هیچ جا درج نشده!؟؟؟
لطفا می فرستید