سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کشاورزان رامشیری راضی و خرسند از کشت لوبیا، کنجد و ماش به جای برنج

 مدیر جهادکشاورزی رامشیر گفت: برنامه کشت سه محصول کم آب لوبیا، کنجد و ماش در منطقه به جای کشت آب بر برنج تدوین شده است.

مصطفی هنرمندیان  گفت: خشکسالی در سال زراعی جاری سبب شده تا الگوی کشت در منطقه تغییر کند و کشت این سه محصول برای دومین سال متوالی به کشاورزان رامشیری توصیه و ترویج شود.

به گفته او  کشت این سه محصول در سال زراعی گذشته به جای کشت جایگزین برنج که به آب زیادی نیاز دارد رضایتمندی کشاورزان منطقه را به دنبال داشته است.

مدیر جهاد کشاورزی دزفول گفت: امسال نیز کشت این سه محصول جایگزین برنج می‌شود تا معیشت کشاورزان نیز بهبود یابد و بتوانند شرایط خود را با خشکسالی و تنش آبی وفق دهند.

این مقام مسئول می‌گوید: کشت محصولاتی همچون کنجد، لوبیا و ماش با شرایط آب و هوایی منطقه سازگار است و کشاورزان منطقه با ابراز رضایتمندی از این نوع کشت‌ها در سال زراعی گذشته، درآمد بیشتری نسبت به محصول برنج به دست آوردند.

آقای هنرمندیان گفت: به علت کاهش بارندگی، خشکسالی و براساس مصوبات ستاد مدیریت بحران و برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی و تعریف الگوی جدید کشت متناسب با کم آبی توسط سازمان جهاد کشاورزی خوزستان، تغییر الگوی کشت محصولات کم آب در دستور کار قرار گرفت.

به گفته مدیر جهادکشاورزی رامشیر  از جمله مزایای کشت‌های جایگزین علاوه بر نیاز کم به آب، درآمدزا بودن، متنوع کردن کشت، تولید، اشتغالزایی و تناوب کشت است.

سازمان جهادکشاورزی خوزستان در سال زراعی جاری نیز برنامه تغییر الگوی کشت در تابستان امسال را با توجه به خشکسالی و کاهش ذخایر آبی سد‌های استان به اداره‌های جهادکشاورزی ابلاغ کرده است.

سازمان آب و برق خوزستان از اسفند ماه گذشته نسبت به کشت محصولات آب بر همچون برنج به خصوص در حوضه کرخه به علت خشکسالی و کاهش قابل توجه ذخایر آب سد کرخه هشدار داده بود.

سال زراعی گذشته با وجود هشدار‌های مکرر سازمان‌های جهادکشاورزی و سازمان آب و برق خوزستان مبنی بر کشت نکردن برنج، ولی حدود ۸۰هزار هکتار برنج به صورت غیرقانونی در مناطق مختلف استان به خصوص حوضه‌های کرخه و کارون کشت شد

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.