سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آغاز برداشت گندم از مزارع کشاورزی استان بوشهر

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر از آغاز برداشت محصول گندم از سطح مزارع شهرستان‌های جنوبی استان خبر داد.

کبری توکلی می‌گوید: در سال زراعی ۱۴۰۰ – ۱۴۰۱ در سطح ۱۰۴ هزار و ۵۰۰ هکتار زمین‌های کشاورزی استان گندم کشت شده که از میزان ۱۴هزار و ۵۰۰ هکتار گندم آبی و ۹۰ هزار هکتار گندم دیم است.

اوگفت: با وجود اجرای برنامه‌های حمایتی، پشتیبانی و آموزشی ترویجی، به دلیل تاخیر بارندگی در ابتدای فصل زراعی، کاهش بارش در ماه‌های پایانی سال و همچنین تنش دمایی در اسفند ماه، خسارت زیادی به‌ویژه به مزارع گندم به‌ویژه مزارع دیم وارد شد.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان، اعلام کرد که مزارع گندم دیم با خسارت ۹۰ درصدی و مزارع آبی نیز با افت ۱۵ تا ۲۰ درصدی عملکرد برداشت گندم روبه‌رو هستند.

توکلی گفت: کارگروه رصد وپایش مزارع گندم، با حضور کارشناسان مراکز، شهرستان‌ها و ستاد سازمان به صورت هفتگی مزارع را از نظر آفت‌ها و بیماری‌ها پایش و توصیه‌های لازم را به بهره‌برداران ارایه می‌کنند.

او اعلام کرد که تا کنون هیچ‌گونه گزارشی مبنی بر بروز بیماری و آفت و خسارت به مزارع گندم دریافت نشده است.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر می‌گوید: با توجه به شرایط جوی و بارش‌های اسفند شرایط مناسب دمایی و رطوبتی برای طغیان زنگ‌های گندم به ویژه زنگ زرد وجود دارد و کشاورزان باید در این زمینه به توصیه‌های کارشناسان جهاد کشاورزی عمل کنند.

توکلی پیش‌بینی کرد امسال حدود ۲۵ تا ۳۰ هزارتن گندم از سطح مزارع استان برداشت و تحویل مراکز خرید شود.

او با اشاره به اینکه امسال برای برداشت گندم در استان ۲۹۵ کمباین پیش بینی شده است، گفت: مدیریت تعاونی روستایی نیز ۱۳ مرکز خرید شامل ۵ مرکز خرید اصلی و ۸ مرکز خرید مباشری در سطح شهرستان‌ها ایجاد کرده و آماده خرید محموله‌های گندم کشاورزان هستند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.