سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خسارت ۱۲ هزار میلیاردی سرما به پسته کرمان

پورابراهیمی گفت: ۱۲ هزار میلیارد تومان خسارت برآورد شده که باید به نحو مقتضی پوشش داده و اقدامات لازم انجام شود.


محمدرضا پور ابراهیمی نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: نزدیک به ۱۶۰ هزار هکتار باغات پسته استان به ویژه در کرمان و راور خسارت دیده است وما درخواست کردیم درخصوص بدهی‌های کشاورزان خسارت دیده که سال‌های گذشته وام دریافت کرده و اکنون امکان پرداخت تعهدات را ندارند، تصمیم گیری شود.

به گفته او ، بحث کمک به ایجاد مرکز تخصصی علمی و فناوری با رویکرد دانش بنیان نیز مطرح شد، زیرا علی رغم وجود همه مراکز تخصصی، اقدامات پیشگیری انجام نشده و سرمازدگی هر ساله خسارت‌های زیادی به کشاورزان وارد می‌کند که باید در زمینه پیشگیری اقدام شود.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: ایجاد خط اعتباری جدید از محل منابع صندوق توسعه ملی برای اعطای وام به کشاورزان مسئله دیگری بود که در نشست با وزیر جهاد کشاورزی عنوان شد.

پورابراهیمی می‌گوید:در این جلسه مقرر شد طی ۴۸ ساعت آینده تیم تخصصی صندوق بیمه محصولات کشاورزی و مدیرعامل صندوق در همه شهرستان‌های استان کرمان حضور یافته و آمار میدانی خسارت‌ها گردآوری و براساس جدول زمان بندی درحد سقف پراخت خسارت‌ها آغاز شود.

پورابراهیمی گفت: در بحث امهال وام‌ها نیز مقرر شد وزارت جهاد کشاورزی گزارش خسارت را طی روز‌های آتی به هیئت دولت ارسال کند تا موضوع استمهال وام‌ها به تصویب هیئت وزیران رسیده و اعتبار ویژه‌ای نیز برای بحران سرمازدگی اختصاص یابد و وزارت کشور از محل سرفصل‌های خود به این بحث کمک کند.

به گفته او همچنین مصوب شد ایستگاه هواشناسی با مشارکت بخش خصوصی و حمایت وزارت جهاد کشاورزی در مناطق خاص شهرستان‌های شمال استان کرمان اضافه شود.

پورابراهیمی می‌گوید: معافیت افزایش قیمت برق مصرفیِ چاه‌های کشاورزی کشاورزان خسارت دیده در این جلسه نیز تایید شد.

نماینده کرمان و راور در مجلس گفت: مقرر شد با محوریت استاندار کرمان، کارگروه تخصصی مجموعه دانش بنیان استان مرکب از مرکز تحقیقات کشاورزی، مرکز تحقیقات پسته، دانشگاه هایتک، پارک علم و فناوری تشکیل و موضوعات مربوط به استفاده از دانش علمی و تخصصی برای پیشگیری از وقوع سرمازدگی در دستور کار قرار بگیرد.

در این جلسه که با حضور معاونان اقتصادی و باغبانی وزیر جهاد کشاورزی، استاندار کرمان، رییس سازمان جهاد کشاورزی استان، نائب رییس اتاق بازرگانی استان، مدیرعامل بانک کشاورزی ایران و رییس صندوق بیمه محصولات کشاورزی برگزار شد، استاندار کرمان گزارش آخرین وضعیت کشاورزی و مدیر جهاد کشاورزی وضعیت باغات غیر پسته و سرمازدگی محصولات را ارائه کرد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
من
۱۸:۵۰ ۱۶ فروردين ۱۴۰۱
به درک
محصولی که کیلویی 300 هزار تومن فروخته میشه و من و خانواده م پوستش رو هم نمیتونیم بخریم ، چرا باید آفت و سرما زده شدنش به ما مربوط باشه ؟