سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ویلاسازی غیرمجاز با دور زدن قانون!

ویلاسازی های غیر مجاز در گذشته با استفاده از خلاء های قانونی انجام می شد.

موضوع تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی را از ادعای شهروندی که گفته بود بعد از سه سال متخلفان تبرئه می‌شوند شروع می‌کنیم و از مدیر امور اراضی سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی در این باره می‌پرسیم که محمدرضا قوسیان گفت: روند جهادکشاورزی در مواجهه با تغییر کاربری به این صورت است که وقتی همکاران ما، این تغییر کاربری را مشاهده کردند ابتدا اخطار اولیه توقف عملیات را صادر می‌کنند، یک یا دو روز بعد مجدد در همان محل حضور می‌یابند و اگر کار ادامه داشت دومین اخطار را ارائه می‌کنند. 

او می گوید: اگر فرد در محل حضور داشت کتبی اعلام می‌کنند و اگر نبود به صورت دیوار نویسی این اخطار را الصاق می‌کنند، سپس همزمان تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی ملی را اعمال می‌کنند یعنی با حضور نماینده دادستانی، این زمین تغییر کاربری شده قلع و قمع شده و به شرایط اولیه برمی گردد و فرد اعمال قانونی می‌شود.  


او گفت:اما گاهی اوقات ما با اماکنی روبه رو می‌شویم که فرد قبلا تغییر کاربری داده و بنا را کامل کرده است یا این که افرادی هستند که در اخطار اول، دیگر کار را ادامه ندادند در این صورت ما باید به محاکم قضایی شکایتمان را مطرح کنیم تا برای اعمال ماده ۳ قانون حفظ کاربری و اگر بتوانیم رای آن را بگیریم هم شامل قلع و قمع شده و هم جریمه‌هایی را شامل می‌شود.  

تبرئه از جرم، همین


 مدیر امور اراضی سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی در پاسخ به  این سوال که  قاضی می‌تواند بدون استناد به قانون رایی را صادر کند؟گفت:   احکام قضایی معمولا در این مورد به این شکل است که این فردی که جرم را انجام داده تبرئه می‌شود، فرد شاید از جرمی که انجام داده بنا بر دلایلی تبرئه شود، اما این به این معنی نیست که فرد می‌تواند از امکانات دولتی استفاده کند، در این صورت باید فرد مجوز‌های قانونی را از مراجع مختلف اخذ کند.  

قوسیان گفت: البته من نمی‌توانم بگویم تمام آن‌هایی که بیش از سه سال از سن بنای آن‌ها گذشته حتما تبرئه می‌شوند، چون سندی در این باره در اختیار من نیست و نمی‌توان به صراحت این موضوع را گفت.

او می گوید: برنامه ما این است که با همین امکاناتی که داریم با این کار مقابله کنیم، اما شما باید ببینید که چه دستگاه‌هایی در امر زمین دخیل هستند، تغییر کاربری‌ها اکثرا در حریم شهر‌ها انجام می‌شود، متولی شهر و روستا کیست؟ آن‌ها هم باید کار کنند، ما کار خودمان را انجام می‌دهیم، اما آن دستگاه‌ها هم باید بیایند، حریم شهرداری به عهده شهرداری است. 


بیشتر بخوانید


 گلایه از شرکت برق

مدیر امور اراضی جهادکشاورزی استان گفت: قانونی به اسم انشعابات موقت وجود دارد که یکی از منتقدان جدی آن ما هستیم، ۹۰ درصد مجوز‌های صادر شده بدون هماهنگی با ما انجام شده و مجوزی از سوی جهاد کشاورزی داده نشده، ۹۹ درصد از آن ۱۰ درصدی که استعلام کرده بودند نیز پاسخ منفی گرفته اند و ما فقط با بنا‌هایی که مجوز تغییر کاربری داشتند موافقت کردیم و عمده آن‌ها هم کارخانجات یا واحد‌های تولیدی در حال کار بودند  درصورتی که شرکت‌های خدمات رسان با یک تعهد به فرد انشعاب می‌دهند و می‌گویند هروقت مجوز گرفتی به دایم تبدیل می‌کنیم.

منبع: خراسان

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.