سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مراقب سرسبزی و طراوت طبیعت باشیم

رییس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز از نصب ۸۰ مخزن ویژه جمع آوری سبزه و زباله در ورودی‌ها و خروجی‌های شهر شیراز و محل‌های تفریحی در روز طبیعت خبر داد.

ایران کهن با فرهنگ و آداب رسوم غنی و ژرفی که در پهنای خود دارد نزد دیگر کشور‌ها همواره زبان زد است، ایرانیان قدیم از دیر باز برای هر واقعه طبیعتی که روی می‌داد جشن شکرانه‌ای برپا می‌کردند.

برخی از جشن‌ها و مراسم کهن ایرانیان هنوز هم در میان ما نسل‌های جدید برگزار می‌شود و برخی دیگر فقط در کتاب‌ها و یا توسط برخی از هموطنان زرتشتی برگزار می‌شود.

جشن سیزده بدر نیز از آن دسته جشن‌هائی است که در روز پایانی فروردین توسط ما ایرانیان هنوز هم در تمام اقصی نقاط دنیا برگزار می‌شود.

سیزده بدر یا جشن بدرقه نوروز از مهم‌ترین رسوم مشترک در میان اقوام ایرانی است که در سال‌های اخیر روز آشتی با طبیعت نیز تلقی می‌شود.

در همه شهر‌ها و روستا‌ها و عشیره‌های ایران، خانواده‌ها به صورت گروهی، گاه چند خانواده با هم به دامان صحرا و طبیعت می‌روند و مردم فارس و شیراز نیز از این قائده مستثنی نیستند و در این روز به دامان طبیعت می‌روند، به دامن صحرا و طبیعت رفتن و سبزه گره زدن از ویژگی‌های روز سیزده بدر است.

به رسم دیرینه ما ایرانی‌ها یکی از سین‌هایی که در سفره هفت سین تحویل سال داریم سبزه است که نماد حیات دوباره، شادابی، سرسبزی و رنگ آرامش است و مردم عزیزمان در سراسر کشور و به ویژه شهر شیراز این آیین کهن را همچنان عمل و تا روز ۱۳ آن را به دامن طبیعت می‌آورند و یا برخی آن‌ها را در معابر رها می‌کنند که وظیفه سنگینی را بر دوش پاکبانان متحمل می‌کنند. تا همین چند سال گذشته طرح و برنامه‌ای برای سبزه‌ها اجرا نمی‌شد و معمولا یا داخل زباله و یا در طبیعت رها می‌شد.

اما از سال‌های گذشته سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز با توجه به توانایی کارشناسان این سازمان در تولید کود کمپوست از سبزه در یک اقدام صحیح و کارشناسی شده طرح و پویش از سبزه تا کمپوست را برای اولین بار در کشور در شهر شیراز اجرا کرد و سبزه‌ها را جمع آوری کرد و از شهروندان در مبادی خروجی شهر در روز ۱۳ نوروز تحویل گرفت و در سایت پردازش و دفع پسماند با استفاده از کرم‌های زباله خوار سبزه‌ها را به ورمی کمپوست که یک کود آلی با کیفیت بالا است، تبدیل کرد.

روح الله خوشبخت رییس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: امسال با توجه به اینکه پس از دو سال بیماری منحوس کرونا شور و شوق نوروز بسیار زیاد بود و مردم عید امسال را جشن گرفتند.

او گفت: سازمان مدیریت پسماند ضمن خدمات رسانی به شهروندان و مسافران نوروزی، پویش از سبزه تا کمپوست را اجرا کرده و تعداد ۳۰ مخزن بزرگ در خروجی‌های شهر و بیش از ۵۰ مخزن در کنار بوستان‌های داخل شهر نصب کرده است.

به گفته خوشبخت، نیرو‌های اجرایی و آموزشگران سازمان در مبادی خروجی بیش از ۵۰۰ کیلوگرم کیسه ذخیره پسماند و بیش از ۱۰۰۰ بسته آموزشی و فرهنگی و همچنین بیش از ۲۵۰۰ کیلوگرم کود ورمی کمپوست که از پسماند میوه فروشی‌ها و گل فروشی‌ها و همچنین سبزه سال گذشته تولید شده است را در مقابل دریافت سبزه به شهروندان عزیز اهدا می‌کند و سبزه‌ها را برای تبدیل به کود کمپوست به سایت تولید کود انتقال می‌دهند تا از هدر رفتن سبزه‌ها جلوگیری شود.


بیشتر بخوانید: 


خوشبخت به شهروندان در خصوص روز طبیعت و حفظ آن ادامه داد: طبیعت امانت آیندگان نزد ما است و همچنین داشتن طبیعت سرسبز و عاری از پسماند برای زندگی ما بسیار مهم است لذا از هموطنان و شهروندان می‌شود برای ذخیره پسماند‌ها یا همان زباله‌های تولیدی خودشان کیسه‌ای همراه داشته باشند و زباله‌ها را داخل این کیسه‌ها گذاشته و داخل مخازنی که احتمالادر برخی جا‌ها نصب شده بگذارند و اگر مخزنی وجود ندارد زباله‌ها را در طبیعت رها نکنند و با خودشان بیاورند.

رییس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز گفت: همچنین سعی کنند از ظروف یکبار مصرف استفاده نکنند و اگر مجبور به استفاده شوند از ظروفی که قابلیت تجزیه داشته باشد استفاده کنند.

او گفت: احتمالا بیشتر زباله‌هایی که در روز ۱۳ نوروز تولید می‌شود از گروه پلاستیک‌هاست که طیف بسیار گسترده‌ای از پسماند‌ها هستند و صد‌ها سال طول می‌کشد تا تجزیه شوند و تا زمان تجزیه ممکن است آسیب‌های جدی نظیر آلودگی خاک، آب و هوا را ایجاد کنند و همچنین باعث گیر افتادن حیوانات و پرندگان در این زباله‌ها و از بین رفتن آن‌ها بشود. همچنین برخی بطری‌های پلاستکی و شیشه‌ها ممکن است در فصل گرما مانند ذره بین عمل کنند و باعث آتش سوزی در طبیعت شوند.

رییس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز تاکد کرد که شهروندان هیچ زباله‌ای را در طبیعت رها نکنیم و به هر طریقی آن‌ها را با خودمان به شهر یا محل زندگی برگردانیم و داخل مخزن زباله قرار دهیم تا به روش درست مدیریت شوند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.