سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نفوس تقریبی افغانستان ۳۴٫۳ میلیون نفر اعلام شد

اداره ملی احصائیه و معلومات اعلام کرد ۱۷.۵ میلیون تن از کل نفوس مرد و ۱۶.۸ میلیون تن زن می‌باشد.

بر اساس برآورد تازه اداره ملی احصائیه و معلومات، کل نفوس کشور ۳۴٫۳ میلیون تن است که‌ ۱۷.۵ میلیون تن آن (۵۱٪) مرد و ۱۶.۸ میلیون تن (۴۹٪) آن زن می‌باشد و از آن جمله ۲۴.۲ میلیون تن (۷۰.۶٪) آن روستایی، ۸.۶ میلیون تن (۲۵٪) شهرنشین و ۱.۵ میلیون تن (۴.۴٪) کوچی‌ است.

مسئولین اداره احصائیه و معلومات همچنین می گویند که برآورد نفوس سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که ۴۵.۵ درصد مردم کمتر از ۱۵ سال، ۴۹.۷ درصد در سن کار هستند و ۲.۷ درصد آن بالاتر از ۶۴ سال سن دارند.

حسیب الله موحد؛ معاون اداره ملی احصائیه که امروز (چهارشنبه ۱۰ حمل) در یک کنفرانس مطبوعاتی در مرکز رسانه های حکومت صحبت می کرد، گفت: اولین سرشماری نفوس در 1357 صورت گرفته است که در آن سال 13 میلیون نفر نفوس تثبیت شده بود؛ اما در سال 1383 فهرست برداری خانه ها انجام شد و به مرحله سرشماری نرسید که 22.3 میلیون نفر برآورد گردیده بود.

به گفته موحد اکنون ما از سرشماری و فهرست برداری به عنوان یک روش علمی استفاده کرده و با در نظرداشت اینکه رشد نفوس در افغانستان 2.14 درصد است، نفوس فعلی افغانستان را برآورد می کنیم. 

از دید موحد البته رشد نفوس در شهرها متفاوت است. مثلاٌ در کابل 3.75 درصد، در شهرهای بزرگ 3.24 درصد، در سایر شهر 2.43 درصد و در دهات 1.78 درصد نفوس رشد دارد.

موحد گفت تراکم نفوس در کشور 52.5 نفر در هر کیلومتر می باشد؛ اما این رقم نسبت به هر ولایت فرق دارد، در برخی ولایت ها مانند کابل بالای 1 هزار نفر در یک کیلومتر و در برخی ولایت ها مثل نیمروز تا 4 نفر در هر کیلومتر زندگی می کنند.

در این کنفرانس خبری از ادارات مختلف مرکز و واحدهای اداری دولتی در سطح کشور نیز آمار و ارقام ارائه شد.

داکتر فضل محمد زیار؛ سرپرست ریاست احصائیه مرکزی نیز در این کنفراس گفت: جای خوشحالی است که ما در نشستی اشتراک کردیم که در مورد اداره های مختلف و سکتورهای گوناگون از جمله اقتصاد، تجارت و صحت عامه ارقام و معلومات ارائه می شود، این ارقام بر اساس همکاری دولت و سکتور خصوصی کسب شده است.

به گفته زیار در آمار و ارقام ارائه شده و جمع آوری معلومات مربوط به نفوس افغانستان از معیارهای بین المللی کار گرفته شده است.

قابل یادآوری است که هنوز آمار دقیق و قابل اعتمادی از نفوس مجموعی افغانستان در دست نیست و ارقام ارائه شده عمدتاً تخمینی و تقریبی بوده است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.