سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چگونه گرفتار اسکیمر نشویم؟

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا روش‌هایی برای استفاده از کارت‌های عابر بانک عنوان کرد تا افراد گرفتار اسکیمر‌ها نشوند.

سرقت اطلاعات کارت‌های بانکی و کلاهبرداری در این زمینه روز به روز در حال افزایش است و مجرمان هر روز به دنبال دستیابی به ابزار‌ها و روش‌های جدید برای موفقیت بیشتر در این زمینه هستند. جدیداً مجرمان از ابزاری به نام اسکیمر برای کپی کردن کارت‌های اعتباری و سرقت اطلاعات کارت‌های بانکی استفاده می‌کنند.

اسکیمر یک دستگاه است که از طریق آن مجرم اقدام به کپی برداری از کارت اعتباری می‌کند؛ همچنین اسکمیر را می‌توان یک دستگاه کارتخوان در نظر گرفت که اطلاعات کارت بانکی افراد را سرقت می‌کند.

این دستگاه از نوار مغناطیسی کارت‌های بانکی یک کپی تهیه می‌کند. در ادامه فرد مجرم اطلاعات کپی شده را در کارت‌های بانکی خام کپی می‌کند و به این طریق از حساب قربانی به صورت غیر مجاز، برداشت می‌کند. آنگونه که گفته شده سرقت اطلاعات کارت‌های بانکی از طریق اسکیمر، هم با دستگاه‌های پوز و هم با دستگاه‌های عابر بانک امکان پذیر است.

در همین راستا سرهنگ علی محمد رجبی گفت: یکی از شگرد‌های کلاهبرداری برای سرقت کارت‌های بانکی و برداشت‌های غیرمجاز از موجودی حساب بانکی قربانیان، بهره‌گیری از دستگاه‌های اسکیمر برای جعل کارت‌های بانکی است.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا گفت: برای اینکه گرفتار اسکیمر‌ها نشویم توصیه می‌شود شخصاً به دستگاه پوز یا کارت‌خوان مراجعه کنند.

وی افزود: همچنین برای وارد کردن رمز باید خود فرد اقدام کند و رمزش را در اختیار دیگران قرار ندهد.

رجبی بیان کرد: دریافت رسید و بررسی عدد و رقم آن یکی دیگر از راه‌هایی است که می‌توان جلوی کلاهبرداران را گرفت همچنین توصیه می‌شود به هیچ عنوان کارت‌های بانکی را به فروشندگان ندهند.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا گفت: این روز‌ها به همان اندازه که کارت‌های عابربانک و دستگاه‌های کارت خوان خرید کردن و نقل و انتقال پول را راحت کرده است خطرات سوءاستفاده از همین کارت‌ها هم بیشتر از گذشته حساب‌های بانکی را تهدید می‌کند.

منبع: مهر

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۰:۱۷ ۱۰ فروردين ۱۴۰۱
با کارتی خرید کنید که زیاد توش پول نیست
ناشناس
۱۸:۴۷ ۱۰ فروردين ۱۴۰۱
به نظر من ۹۰ درصد فروشندگان کارت رومیگیرن ورمز رومیپرسن درضمن دستگاه های کارتخوان رو جلوی دید نمیزارن وجایی میزارن که دست مشتری نمیرسه خیلی بده
ناشناس
۱۸:۴۱ ۱۰ فروردين ۱۴۰۱
اين روش غلطى است كه مسئولين مسئوليت را به گردن مردم بيندازند ، وقتى مغازه دار دستگاه پوز خود را در جايى گذاشته كه امكان دستيابى مشترى وجود ندارد چكار بايد كرد ، يا بايد تن به خواسته صاحب مغازه بدهى و يا جنس خريدارى شده را رها كنى و از مغازه بيرون بيايى كه در هر دو صورت امكان ضرر و زيان و درگيرى وجود دارد . به نظر من بايد صاحبان فروشگاهها را موظف كنند دستگاه پوز را در دسترس مشترى قرار دهند و به هيچ عنوان حق پرسيدن رمز كارت را ندارند ، كارى كه تقريبا هر روز اتفاق مى افتد .
ناشناس
۱۸:۳۷ ۱۰ فروردين ۱۴۰۱
من در این خصوص تخصصی ندارم و لی تا جایی که یادم میاد در کارتهای قدیمی یک قطعه فلزی با یک قطعه شبیه به IC در زیر آن بود که بعدها حذف شد. فکر میکنم مربوط به مسائل امنیتی بود و کارتها هم فقط توسط یک شعبه آن هم در تهران صادر میشد و ما چند روز تا چند هفته منتظر اومدن کارت بودیم ولی بعد از حذف او قطعه حالا دیگه هر شعبه ای تو هر جایی کارت صادر میکنه! خوب بقیه هم می تونن صادر کندد دیگه!!!
محمد
۱۸:۰۲ ۱۰ فروردين ۱۴۰۱
داداش اون اسکم هست نه اسکیم scam
ناشناس
۱۷:۲۵ ۱۰ فروردين ۱۴۰۱
آماری از تعداد دستگاه های کارتخوان به تفکیک مشاغل در هر استان بدهید.
مطالبه گر
۱۷:۱۵ ۱۰ فروردين ۱۴۰۱
علاوه بر این باید به وزارت صنعت، معدن و تجارت منعکس و اتاق اصناف هم به همه صنوف ابلاغ کنه تا همه ی فروشندگان ملزم به اجرا ( در اختیار قرار دادن دستگاه جهت کشیدن کارت و وارد کردن رمز ) بشن و از همه مهم تر نظارت کامل ( نه نمادین ! ) برای عملیاتی شدن صورت بگیره ...
این موارد را خود مسئولین که پول بیت المال می گیرن باید از بر باشن و انجام بدن نه اینکه بنده و 4 نفر دیگه بیایم اینجا نظر بدیم ... !
ناشناس
۱۶:۵۴ ۱۰ فروردين ۱۴۰۱
ببنید کشورهای دیگه چه کارهایی برای جلوگیری از کلاهبرداری های اینطوری انجام می دهند؟!! مثلا در خیلی از کشورها انتقال ها آنی نیست و بعد از انتقال پول از یک حساب تا مدتی ( حدود 48 ساعت) بعد از کسر پول از حساب، پول به حساب مقصد انتقال پیدا نمیکند و در یک واسط بین مبدا و مقصد می ماند تا اگر این بین انتقال ناخواسته یا دزدی ای صورت گرفته باشد فرد صاحب حساب پیگیری کند و پول برگردد به حسابش...
الان دیگه رمز پویا و ... هم متوجه شدیم که جلوی کلاهبرداری رو نمی گیره و با وجود رمز دوم هم کلی سو استفاده صورت گرفته. ما کلی باگ در سیستم بانکداریمان داریم و پول و هزینه مردم اصلا برای مسوولان فعال در این بخش ها اهمیتی ندارد
ناشناس
۱۶:۳۳ ۱۰ فروردين ۱۴۰۱
سلام
لطفا نمونه هایی از دستگاه اسکیمر هم بذارید که با شکل و قیافه آن هم آشنا شویم. به نظرم میتونه در کاهش سرقت ها موثر باشه. من ندیدم اسکیمر رو که بدونم چیه
ناشناس
۱۵:۴۳ ۱۰ فروردين ۱۴۰۱
توصیه کردن مسئله ای را حل نمی کند، برای جلوگیری از کلاهبرداری باید پرسیدن رمز کارت مشتری از سوی فروشنده ممنوع اعلام شود و برای آن مجازاتی هم تعیین شود.