سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شوک به قشموندان و گردشگران با افزایش قیمت نان و کرایه لندینگ‌کرافت

روزهای نخستین سال ۱۴۰۱ برای جزیره قشم با حضور پرشور گردشگران همراه است و پس از ۲ سال رکود به دلیل شیوع کرونا، رونق اقتصادی را به جزیره بازگرداند.

بیش از نیم میلیون نفر از ۲۵ اسفند ماه ۱۴۰۰ تا ۵ فروردین ۱۴۰۱ وارد جزیره شد و از سواحل بکر و جاذبه‌های دیدنی ژئوپارک قشم لذت بردند. اما در این میان دو رویداد به گردشگران و قشموندان شوک وارد کرد و فضای جزیره را مقداری ملتهب ساخت.اولین رویداد افزایش ناگهانی قیمت نان از ۱۵ تا ۵۰ درصد در جزیره است که همزمانی ابلاغ قیمت جدید با حضور گسترده میهمانان نوروزی در این جزیره انتقادات و گلایه‌مندی مردم را بر انگیخته است.

معاون برنامه‌ریزی فرماندار قشم درباره این افزایش قیمت ناگهانی گفت: افزایش قیمت نان بر اساس مصوبه شورای آرد و نان استان هرمزگان در ۲۵ اسفندماه سال گذشته انجام شده است.

فاروق رحیمی گفت: تاریخ اجرای این مصوبه چهارم فروردین امسال تعیین شده بود که با تاخیر چهار روزه در سطح شهرستان قشم ابلاغ شد.

وی در خصوص گلایه گردشگران از کمبود نان جزیره، گفت: کمبود آرد در شهرستان نداریم و زیرساخت‌ها و تعداد نانوایی‌های قشم مشخص است و نمی‌توان برای یک بازه موقت زمانی، نانوایی ایجاد کرد و برای حل مشکل کمبود نان چند نانوایی به صورت شبانه روزی مشغول به فعالیت هستند.

شوک دیگر به دلیل افزایش ناگهانی کرایه لندینگ‌کرافت‌ها به حوزه گردشگری جزیره وارد شد. در حالی که در یک بازه زمانی ۱۰ روزه بیش از ۱۱۰ هزار خودرو از طریق بنادر لافت و پل به جزیره وارد شدند. افزایش کرایه لندینگ‌کرافت‌ها نیز بدون اطلاع‌رسانی قبلی از طریق ستاد تنظیم بازار استان مصوب و در روزهای نخست سال ابلاغ و اجرا شد. این افزایش کرایه از چند جهت قابل بررسی است یکی آنکه زیست روزانه مردم قشم به ترددهای دریایی وابسته و افزایش کرایه شناورها دربنادر لافت، پل و شهید ذاکری همواره باری مضاعف بر دوش آنها ایجاد می کند.از طرفی دیگر در اوج ورود مسافر به جزیره با یک تصمیم نابه‌هنگام و از پیش اعلام نشده این افزایش اجرایی شد و گلایه‌مندی زیادی در بین قشموندان و گردشگران ایجاد کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری هرمزگان در این خصوص گفت: افزایش قیمت مسیر بندر پل خمیر به لافت قشم در ۲۹ اسفند ماه ۱۴۰۰ از سوی کمیسیون تنظیم بازار ابلاغ شد.

علی فیروزی گفت: در این تصمیم گیری تمام سعی خودمان را کردیم که با کار کارشناسی و بررسی و حتی انصاف، بهترین قیمت را ابلاغ کنیم که نه به شهروندان جزیره قشم فشاری وارد شود و نه به مالکان لندینگ کرافت و نه حتی به توریست هایی که سالی یک بار برای سفر به جزیره قشم به این استان مراجعه می کند.

سرپرست سازمان منطقه آزاد قشم درخصوص افزایش کرایه لندینگ کرافت‌ها در زمان حضور میلیونی گردشگران در جزیره گفت: افزایش قیمت لندینگ کرافت ها در ستاد تنظیم بازار استان صورت می گیرد که سازمان منطقه آزاد قشم عضو آن نیست ولی نظر ما که به استاندار ابلاغ شد، موافق با افزایش قیمت برای ساکنین نیستیم.

وی در خصوص افزایش قیمت لندینگ کرافت‌ها با بیان اینکه در دستورالعمل جدید افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت ها لحاظ شده است، گفت: برای اینکه این افزایش مانع ورود گردشگران نشود، با مشورت اعضای هیات مدیره ۳۲ درصد تخفیف عوارض تا پایان شهریور ماه در نظر گرفته شد.

اما مسئله به همین جا ختم نمی‌شود بلکه دریافت مبالغ متعدد به عنوان‌های مختلف همچون عوارض شهرداری پل و لافت، شرکت تعاونی گمرک، شرکت تعاونی فتح، عوارض یکبار تردد و عوارض مواصلاتی موجبات ایجاد شبهات زیادی درخصوص مسائل مالی مرتبط با تردد خودرویی ایجاد کرده و می طلبد مسئولان جهت شفاف‌سازی وضعیت پیش‌گفت ورود کنند تا مشخص شود هر نهاد بابت دریافت هزینه‌هایی که در سال به میلیاردها تومان می‌رسد چه خدماتی ارائه می دهد.

انتهای پیام /چ

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.