سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بازدید از اماکن تاریخی کردستان امسال ۸۲ درصد افزایش یافت

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان گفت: از آغاز تعطیلات نوروز امسال تاکنون ۳۶ هزار و ۹۲۹ هزار نفر گردشگر ایرانی و خارجی از آثار تاریخی، باستانی و فرهنگی استان بازدید کرده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۸۲ درصدی را نشان می‌دهد.

یعقوب گویلیان گفت: این آمار بازدید مربوط به هشت اثر تاریخی استان شامل خانه کُرد، عمارت خسروآباد، عمارت مشیردیوان، موزه سنندج و غار باستانی کرفتو، تپه باستانی زیویه، مسجد جامع سنندج و حمام حاج صالح سقز است.

او گفت: بیشترین آمار بازدید‌ها مربوط به خانه کُرد سنندج بوده است، که طی این مدت۱۱ هزار و ۶۸۱ نفر گردشگر داخلی و خارجی از این محوطه فرهنگی تاریخی بازدید داشته‌اند.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان می گوید: پس از آن، بیشترین آمار بازدیدکنندگان از آثار تاریخی استان به ترتیب مربوط به عمارت خسروآباد سنندج با ۹ هزار و ۳۹۸ نفر، موزه سنندج چهار هزار و ۲۶۶ نفر و عمارت مشیردیوان با سه هزار و ۳۴۴ نفر بوده است.

به گفته او: حمام حاج صالح سقز با ۲ هزار و ۹۵۰ نفر بازدید، مسجد جامع سنندج با ۲ هزار و ۴۳۰ نفر، غار باستانی کرفتو با یک هزار و ۵۶۰ نفر و تپه باستانی زیویه با یک هزار و ۳۰۰ نفر نیز به ترتیب در رده‌های بعدی بیشترین آمار بازدید از بنا‌های تاریخی و باستانی استان قرار داشته‌اند.

گویلیان گفت: در این مدت تعداد بازدیدکنندگان از سایر جاذبه‌های تاریخی، طبیعی، فرهنگی و شهری استان از جمله منظر جهانی هورامان، روستا‌های هدف گردشگری کردستان و بازار‌های تاریخی استان بیش از یک میلیون نفر بوده است.

 

 در راستای اطلاع‌رسانی هر چه بهتر شهروندان، مسافران و گردشگران نوروزی درباره اماکن و آثار تاریخی استان، بیش از ۵۸ هزار نسخه نقشه، بروشور و کتابچه راهنمای گردشگری توزیع شده است.

 

پارک آبیدر و موزه خانه کُرد سنندج، دریاچه زریبار مریوان، منطقه هورامان، غار کرفتو دیواندره، روستای پالنگان کامیاران، بازار شهر‌های سنندج، بانه و مریوان و قرآن تاریخی نگل از جمله مکان‌های گردشگری استان کردستان است که هرساله بیشترین آمار بازدید گردشگران را به خود اختصاص می‌دهد.

 

تاکنون ۲ هزار اثر شامل آثار تاریخی، غار‌های طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول (بناها، محوطه و تپه‌ها)، قنات و مکان‌های طبیعی در استان کردستان شناسایی شده که از این تعداد ۹۵۰ اثر آن به ثبت ملی رسیده است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.