سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یک کارشناس تغذیه:

از زیاده‌روی در خوردن آجیل و شیرینی خودداری کنید

یک کارشناس تغذیه بر لزوم کنترل مصرف مواد غذایی و آجیل و شیرینی تاکید کرد.

فرزاد بابایی گفت: در این ایام به دلیل تعطیلات، فعالیت بدنی افراد کم شده و از طرفی مصرف خوراکی‌های پرکالری مانند شیرینی و آجیل افزایش می‌یابد.

 همچنین در این ایام مواد غذایی به میزان بسیاری خریداری و انبار شده و دسترسی افراد به انواع خوراکی افزایش می‌یابد که همین امر احتمال پرخوری و به دنبال آن چاقی و اضافه وزن را افزایش می‌دهد.

با توجه به این شرایط نیاز است افراد حتما نکات تغذیه‌ای را رعایت و فعالیت بدنی روزانه را جهت پیشگیری از افزایش وزن داشته باشند.

 توصیه اول این است که در این ایام افراد پرخوری نکرده و هر مواد خوراکی را به اندازه مصرف کنند.

آجیل یکی از خوراکی‌های پرمصرف در ایام نوروز است؛ آجیل ماده مغذی و منبع خوبی از پروتئین و مواد معدنی محسوب می‌شود، اما مشکل اصلی این ماده خوراکی استفاده از نمک جهت فرآوری آن است.

در همین راستا توصیه می‌شود افراد از آجیل خام مصرف کرده و با توجه به کالری بالای این ماده مغذی، تنها به میزان روزانه یک کاسه کوچک یا یک فنجان مصرف کنند.

در خصوص مصرف شرینی هم باید احتیاط بیشتری صورت گیرد و توصیه می‌شود افراد از شیرینی نخودی که کالری کمتری دارد و نهایتا در حد دو تا سه عدد استفاده کنند.

 نان برنجی و نان خرمایی هم گزینه‌های خوبی هستند، اما مصرف کاک به دلیل استفاده زیاد از پودرقند در تهیه آن توصیه نمی‌شود.

به گفته بابایی، برخی تصور دارند میوه کالری کمتری دارد، در حالی که هر واحد میوه حاوی ۶۰ کیلوکالری است و این امر نشان می‌دهد میوه تفاوت چندانی با این کربوهیدرات‌ها به لحاظ کالری ندارد. در همین راستا توصیه می‌شود افراد روزانه سه واحد بیشتر میوه مصرف نکنند.

 مصرف بلافاصله میوه بعد از غذا موجب افزایش چربی خون و سختی رگ‌ها می‌شود.

مصرف آبمیوه‌های صنعتی و شربت به همراه نوشابه به دلیل قند بالا اصلا توصیه نمی‌شود.

بابایی بر انجام ورزش و فعالیت بدنی در این ایام هم تاکید کرد و افزود: توصیه می‌شود افراد روزانه حداقل نیم ساعت ورزش یا پیاده روی داشته باشند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.