سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شورای امنیت سازمان ملل:

تمام دختران افغانستان باید به مکاتب برگردند

شورای امنیت سازمان ملل در بیانیه ای خطاب به طالبان گفت: پیام ما کاملا صریح و واضح است؛ این که تمامی دختران در افغانستان باید بتوانند به مکتب بروند.

شورای امنیت سازمان ملل روز گذشته با برگزاری یک جلسه فوری به بررسی موضوع تصمیم اخیر طالبان مبنی بر ادامه بسته ماندن مکاتب دخترانه بالاتر از صنف ششم پرداخت.

پیشنهاد برگزاری این جلسه که از سوی نمایندگی ناروی و هفت کشور دیگر به شمول آمریکا و بریتانیا شده بود، با موافقت اعضای شورای امنیت مواجه شد و بخش امور سیاسی و صلح سازمان ملل به اعضای این شورا گزارش خود را در این خصوص ارائه کرد.

نمایندگی ناروی در سازمان ملل پس از برگزاری این نشست، با صدور بیانیه ای مشترک از جانب خود و کشورهای آمریکا، بریتانیا، آلبانیا، برزیل، فرانسه، گابون، ایرلند، مکزیک و امارات نوشت که «پیام ما کاملا صریح و واضح است؛ این که تمامی دختران در افغانستان باید بتوانند به مکتب بروند.»

در این بیانیه آمده است: هفته گذشته بیش از یک میلیون دختر در افغانستان آمادگی گرفته بودند که پس از چند ماه تعطیلی به مکاتب بازگردند، اما امید آنها در دقایق آخر از بین رفت.

این بیانیه افزوده است «آموزش حق تمامی کودکان است، که این حق شامل دختران در افغانستان نیز می شود.»

نمایندگی ناروی در این بیانیه همچنین نوشته است: «برخی ها ممکن است این سوال را بپرسند که چرا شورای امنیت به مسئله آموزش در افغانستان ورود پیدا کرده است؛ پاسخ ساده است، افغانستان در آستانه فروپاشی قرار دارد و برای این که افغانستان بتواند آینده ای با ثبات داشته باشد، نباید استعدادها و پتانسیل هایش را از دست بدهد و نیمی از جمعیت خود را از حق دسترسی به آموزش محروم کند. آموزش یکی از عناصر کلیدی ساخت هر اجتماعی است.»

در پایان این بیانیه آمده است که اعضای شورای امنیت بدین وسیله پیام واحدی را به طالبان می فرستند که تمامی مکاتب باید به روی کودکان افغانستان باز شوند و فضای امن آموزشی نیز برایشان فراهم گردد.

دولت موقت طالبان تعهده کرده بود که تمامی مدارس دخترانه در تاریخ ۳ حمل/ فروردین گشوده خواهند شد اما به این وعده عمل نکرده و مکاتب دخترانه همچنان مسدود ماندند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.