سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

امیرعبداللهیان: در وین به اجماع نزدیک شده‌ایم، اما تضمین‌ها و لغو تحریم‌ها مهم است

وزیرامور خارجه ایران در مصاحبه‌ای اعلام کرد مذاکرات وین به پایان خودش نزدیک است، اما لغو تحریم‌ها و ارائه تضمین‌ها از سوی آمریکا مسئله اصلی است.

«حسین امیرعبداللهیان» در مصاحبه‌ای امروز (جمعه) اعلام کرد کشور‌های عربی بخش مهمی از جهان اسلام هستند و ایران دست همکاری را به سوی کشور‌های مختلف همسایه از جمله کشور‌های حاشیه خلیج فارس دراز می‌کند. روابط ایران با اکثر کشور‌های عربی از جمله کویت و امارات برادرانه و خوب است.

روابط ایران و عربستان با چالشهایی روبروست

وزیر امور خارجه کشورمان در مصاحبه با شبکه المیادین لبنان، در خصوص روابط ایران و عربستان گفت: «روابط ایران و عربستان با مشکلات و چالش‌هایی مواجه است و ما سخت تلاش می‌کنیم تا در‌های گفتگو را باز نگه داریم. عربستان اولین کشوری بود که روابط خود را با ایران قطع کرد. روابط با عربستان خوب نیست، اما ما مسئول این موضوع نیستیم و آمادگی خود را برای دور پنجم گفتگو اعلام کرده ایم.»

امیرعبداللهیان در ادامه نیز تایید کرد این ارزیابی که هر آنچه در یمن اتفاق می‌افتد مربوط به ایران است نادرست است. پیشتر نیز تهران به عربستان اطلاع داده است که مسئله یمن به خود یمنی‌ها مربوط است.

وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص روابط با مصر نیز گفت: سیاست ما تقویت روابط با مصر بر پایه‌های محکم و متوازن است. ما مواضع مصر را در قبال موضوع سوریه فراموش نمی‌کنیم، اما نقاط مشترکی با مصر وجود دارد که می‌توان بر آن تاکید کرد. البته از اتفاقی که بعد از بهار عربی در آن افتاد خشنود نشدیم.

ایران دیدار با هر مقام صهیونیستی را خیانت به بیت المقدس می داند

او درباره عادی سازی روابط برخی از کشور‌های عربی با رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرد ایران هرگونه دیدار با هر مقام صهیونیستی را خیانت به بیت المقدس و فلسطین می‌داند. تهران حضور رژیم صهیونیستی را که در وضعیت بسیار ضعیفی قرار دارد، در خلیج‌فارس نخواهد پذیرفت.

در مذاکرات هسته‌ای به نقطه اجماع نزدیک شده ایم

وزیر امور خارجه ایران در خصوص مذاکرات هسته‌ای نیر گفت: ما در مذاکرات هسته‌ای به نقطه اجماع نزدیک شده ایم، اما آنچه برای ما مهم است نحوه لغو تحریم‌ها و ارائه تضمین هاست. در هفته‌های اخیر تلاش‌های زیادی از سوی آمریکایی‌ها برای مذاکره مستقیم با ما در مورد مسائل باقی‌مانده صورت گرفته است، اما اگر دولت بایدن جدی است، قبل از اینکه به مذاکره مستقیم فکر کند، باید حسن نیت نشان دهد.

امیرعبداللهیان تایید کرد طرف ایرانی به غربی‌ها اطلاع داده است که آمریکا باید درخصوص لغو تحریم‌های ایران از خود حسن نیت نشان دهد. مسکو نیز تاکید کرده تا زمان حصول توافق از آن حمایت خواهد کرد. او ضمن رد کردن نظمی که آمریکایی‌ها برای منطقه غرب آسیا در نظر گرفته بودند، گفت: طرف آمریکایی در سال ۲۰۱۵ پس از امضای توافق هسته‌ای تشنه توافق منطقه‌ای بود. ما با طرف آمریکایی برای تصمیم گیری در مورد سرنوشت منطقه ما مخالفیم.

پیشنهادهایی را برای ایجاد دو نیروگاه برق در لبنان ارائه کرده ایم

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در خصوص بحرات در لبنان اعلام کرد پیشنهاد‌هایی را برای ایجاد دو نیروگاه برق در جنوب و شمال و تامین گاز از ایران به لبنان به مقامات لبنانی ارائه کرده به دوستان لبنانی ایران گفته است که آمریکا نه خودش به بیروت کمک خواهد کرد و نه می‌گذارد کشور سومی به آن کمک کند. براساس سخنان امیرعبداللهیان «نجیب میقاتی» نخست وزیر لبنان از این پیشنهاد استقبال، اما زمان آن را منوط به توافق هسته‌ای اعلام کرده است. وزیر امور خارجه کشورمان نیز تایید کرد در صورت توافق در وین منطقه غرب آسیا پیروز خواهد شد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
7891
۰۷:۳۸ ۰۷ فروردين ۱۴۰۱
اقای عبداللهیان بگویم بشناسی: به حضرت سلیمان نبی علیه و علی اباییه الاف التحیت و سلام عرض کردند اجازه دهید انگشترتان را بیاوریم دستتان کنید گاهی اوقات با اهریمن بجنگید. فرمودند: من ان نگین سلیمان به هیچ نستانم که گهگاه دست اهرمن بر او باشد. حالا عرضم با شما روی سپاه مان است. یار مفروش بدنیا که بسی سود نکرد انکه یوسف یه زر ناسره بفروخته بود. با سپاه به از این باش. بازار یوسف فروشی را گرم نکنید. ارنولد جلوی سلیمانی ما افتابی نکنید که خدا غضبش میگیرد. توبوا الی الله. یک سلیمانی بیاور تا سپاه را به تو بدهم. سپاه پر از سلیمانی است. از کی میترسید؟ چرا از خدا نمیترسید؟
ناشناس
۰۸:۵۴ ۰۶ فروردين ۱۴۰۱
خیلی خوبه توافق شده که ما غنی سازی بزاریم کنار
و امریکا هم تمام تعهداتش انجام بده به جز سه تاش که خیلی مهم نیست
اول تحریمها برنمیدارند
دوم خسارت خروج از برجام هم نمیدن
سوم تضمین خروج از برجام هم نمیدن
فقط همین سه تا مورد هست که زیاد مهم نیست و 97% انجام شده
ایرانی
۲۳:۲۴ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
هر وقت این عکس انگشت اقای دکتر را دیدم نمیدانم چرا خندم میگیره
ناشناس
۲۰:۴۷ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
امریکاییها اینقدر این پا اون پا میکنند تا ترامپ بیاد
ناشناس
۱۸:۰۸ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
تضمین اونم از یک مشت تروریست تا دندان مسلح ازسلاح های کشتار جمعی
ناشناس
۱۷:۲۷ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
توافق بدون رفع تحربم و تضمین = شیر بی یال و دم و اشکم
ناشناس
۱۷:۰۴ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
ارویاییهاوآمریکاییها منتظر چی هستند
نظر ایران عوض نمی شه