سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برگزاری جشنواره های متنوع در نوروزگاه منطقه گردو اراک

جشنواره ها و جنگ شادی با حضور هنرمندان بومی استان در نوروزگاه اراک واقع در منطقه گردشگری دره گردو برگزار می شود.

بنابر اطلاع  سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اراک زمان برگزاری جشنواره ها به این شرح است:

جشنواره خانوادگی رنگ آمیزی ماهی یک شنبه ۷ فروردین ساعت ۱۴

جشنواره طبخ آش اراک دوشنبه ۸ فروردین ساعت ۱۴

جشنواره طبخ غذای بومی محلی اراک سه شنبه ۹ فروردین ساعت ۱۴

جشنواره پخت شیرینی و کیک خانگی چهارشنبه ۱۰ فروردین ساعت ۱۴

جشنواره کودک پنج شنبه ۱۱ فروردین ساعت ۱۴

لازم به ذکر است علاقه‌مندان جهت شرکت در مسابقات پخت غذا و کیک می‌بایست غذا یا کیک را در منزل آماده کرده و با رعایت نکات بهداشتی در محل برگزاری جشنواره به داوران ارائه دهند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۰۹۱۹۹۳۷۲۸۰۰ تماس حاصل فرمائید.

مصطفی مرزبان مدیر کل میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: معرفی داشته‌های فرهنگی و تلاش برای احیای آن گامی مهم در راستای صیانت از هویت و اصالت مردمان هر منطقه است و نوروزگاه‌های استان مرکزی به عنوان آیینه تمام نمایی از آیین‌ها و سنت‌های اصیل این استان نقش آفرینی می‌کنند.

مرزبان با اشاره به اینکه نوروز یکی از کهن‌ترین جشن‌های به‌جا مانده از دوران باستان ایران است افزود: مجمع عمومی سازمان ملل در نشست چهارم اسفند سال ۱۳۸۸ (۲۳فوریه ۲۰۱۰) ۲۱ماه مارس را به‌عنوان روز جهانی جشن نوروز به رسمیت شناخت و آن را در تقویم خود جای داد.

او با تاکید بر اینکه نوروز یکی از شاخص‌ترین ویژگی‌های فرهنگی ایرانیان است ادامه داد: وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای برگزاری باشکوه این جشن باستانی و ملی در سطح کشور برنامه‌های خاصی را تدارک دیده است که یکی از این برنامه‌ها برپایی مراسم نوروزگاه به منظور معرفی، یادآوری و احیای رسوم و سنت‌های اقوام مختلف محلی ایرانی است.

مدیر کل میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: سه نوروزگاه در میدان امام خمینی (ره) سه راهی خمین، قزل پارک و همچنین قنات ابراهیم‌آباد در شهرستان اراک تدارک دیده شده که از ابتدای تعطیلات نوروز پذیرای علاقه‌مندان هستند.

مرزبان افزود: همچنین یک نوروزگاه در پارک شهرداری ساوه، یک نوروزگاه مقابل بیت تاریخی امام راحل در خمین، یک نوروزگاه در ورودی شهر خنداب، یک نوروزگاه در ورودی شهر پرندک زرندیه و یک نوروزگاه نیز ورودی شهر فرمهین پیش‌بینی شده است.

او اضافه کرد: در شهر‌های دلیجان، نراق، محلات، آشتیان، شازند و تفرش نیز هر کدام یک نوروزگاه در نظر گرفته شده که تا پایان تعطیلات نوروز دایر و به علاقه‌مندان خدمات ارائه می‌کنند.

مدیر کل میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: ۲۰ راهنمای گردشگری آماده خدمت‌رسانی به مسافران نوروزی و بازدیدکنندگان اماکن تاریخی و موزه‌های این استان هستند.

مرزبان عنوان‌کرد: راهنمایان گردشگری قبل از شروع تعطیلات نوروز در اماکن تاریخی استان مستقر شده‌اند و در خصوص سرگذشت ابنیه، تاریخ و تمدن، فرهنگ، آداب و رسوم، قابلیت‌ها و ظرفیت‌های صنایع‌دستی استان توضیحاتی را به گردشگران توضیح می‌دهند.

او ادامه داد: علاوه بر نوروزگاه، سه ایستگاه استقبال از مسافران نوروزی در مبادی ورودی اراک به مسافران و گردشگران ارائه خدمات می‌دهند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.