سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زاینده‌رود جاری شد

خروجی سد زاینده رود بمنظور آبیاری مجدد کشت در شرق اصفهان بامداد امروز افزایش یافت.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان گفت: بازگشایی آب سد زاینده رود در این مرحله به میزان مشابه بهمن ماه پارسال از بامداد امروز به مدت ۱۰ روز افزایش یافت.

زینلیان با ابراز خرسندی از بازگشایی آب زاینده رود همزمان با ایام نوروز و حضور میهمانان و مسافران در این استان گفت: امکان جریان دائمی آب در بستر رودخانه وجود ندارد.

او امیدوار است این بازگشایی محدود از نظر مباحث زیست محیطی و جلوگیری از فرونشست موثر واقع شود و بخشی از نیاز آبی کشاورزان شرق اصفهان تامین شود.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان پیش از این اعلام کرده بود خروجی سد زاینده رود با توجه به نزولات جوی پنجم فروردین ماه به مدت ۱۰ روز افزایش می‌یابد و جریان زاینده رود احتمالاً ۲ روز پس از این تاریخ به شهر اصفهان و پس از آن به اراضی کشاورزی شرق خواهد رسید.

سد زاینده‌رود به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین سد‌های مرکز کشور و تامین کننده آب شرب، محیط‌زیست، کشاورزی و صنعت در منطقه مرکزی ایران، در سال ۱۳۴۹ با ظرفیت ۱.۴ میلیارد مترمکعب بهره‌برداری شد، این سد قوسی شکل در۱۱۰ کیلومتری غرب اصفهان در شهرستان چادگان قرار دارد.

زاینده رود با حدود ۴۵۰ کیلومتر بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زرد کوه بختیاری سرچشمه گرفته و در فلات مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌رود و به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می‌ریزد.

این رودخانه در سال‌های گذشته بطور زمان بندی شده جریان داشت و آب زاینده رود برای کشت بهاره و پاییزه کشاورزان در شرق و غرب اصفهان از سد رهاسازی می‌شود؛ این رودخانه در زمان حاضر در اصفهان خشک است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۳:۴۳ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
دزدی اب استانهای دیگر وانتقال ان به کویر نشینان
ناشناس
۲۲:۵۰ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
منابع آبی داره تمام میشه منابع معدنی چیزی ازش نمونده منابع نفتی و گازی بخاطرتحریم خوب نمیخرن وگرنه اونم در شرف تمام شدن بود چه چیزی برا آیندگان مونده
ناشناس
۲۰:۲۲ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
باید اب فولاد و کارخونه های دیگه از دریای کاسپین تامین شه و لوله گذاری انجام شه!
امیر
۱۹:۵۲ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
آب کشاورزی هم باید با آب باران و دریا باشد نه آب شیرین شرب.
رودها هم فقط برای زیبایی و مبلمان شهری باید در جریان باشند و نه بیشتر.
ایران و شهرهای کویری و بیابانی و کوهپایه آبی مدیریت میخواهند.
بختیاری فرزند زاگرس مرکزی
۱۸:۴۱ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
به امیدی که با مدیریت درست در این کشور و مسطح کردن کف رودها و گذر درست آبها و رودها بیشتر در لوله ها و نه در رودهایی که هزاران کیلومتر مسیر را برای تبخیر شدن !و جذب زمین شدن میپیمایند و به امید کشتهای نوین و گلخانه ای و هیدرو پونیک و کشاورزی پیشرفته و با فناوریهای بالا و جانمایی صنایع مخابرات و الکترونیک و هوش مصنوعی در شهرهای بیابانی و انتقال صنایع آب بر همچون فولاد و پتروشیمی و ساختمان به جاهای پر آب و سرچشمه ها هم از آمایش سرزمین بهره برد و هم از مزیت‌های هر منطقه برای آبادانی و پیشرفت و سرعت رشد هر چه بیشتر کشور عزیزمان ایران با مدیریت و کارهای عقلانی و منطقی و کمک از فناوریهای روز از این چالش‌ها گذر کنیم.
ناشناس
۱۸:۲۲ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
بهتر است نظارت دقیق تر برای مصرف بهینه شود
گمنام
۱۸:۰۷ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
باسلام .....بحث آب وبحران بی آبی وکم آبی بسیار جدیست کشاورزانی که درختان میوه شان 50ساله هستند وچشم امیدشان به ثمره ی حاصل از آن است بدلیل بی آبی رزقشان قطع شده ودرختانی که ظرف 50سال به ثمر رسیده اند درحال خشک شدن هستند کشاورزان پایه های خودکفایی کشور هستند ودولت باید نگاه جدی به حل مشکل کم آبی نماید راه هایی که می تواند مشکل کم آبی رادر فلات مرکزی ایران برطرف نماید 1-ساختن کارخانه های آب شیرین کن درسواحل خلیج فارس ودریای عمان وانتقال آب شیرین شده به نواحی مرکزی ایران که شامل استانهای اصفهان-یزد-کرمان -سمنان و.....میباشد 2-پسماندهای فاضلابی راتصفیه کرده وآب تصفیه شده رادر مصارف صنعتی (کارخانه های فولاد مبارکه وذوب آهن و....)استفاده نمایند به امید روزی که مشکل کم آبی حل شود
امامزاده
۱۷:۲۱ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
سلام
تمام کشور درگیر کم‌آبیه، علت چیه که مرتب بیان میشه اصفهان و زاینده‌رود دچار مشکل شده، گرد و خاک و بی‌آب خوزستان رو از زندگی ساقط کرده ولی باید هندوانه و صیفی‌جات و ... توی اصفهان کویری کاشته بشه؟؟؟
ناشناس
۲۰:۳۶ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
نصف آب های اصفهان از شهرهای سمیرم و فریدن میاد سمت خوزستان بیشترین صیفی جات کشور در خوزستان دزفول تولید میشه
ناشناس
۱۵:۱۴ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
بعلت خشکی اقلیم ایران حدود یک سوم از آب ذخیره شده پشت سدها و یا جریاندار در رودخانه ها و یا در هنگام آبیاری غرقابی کشاورزی تبخیر می‌شود و توسط شرکتهای دانش بنیان باید فن آوریهای مناسب برای جلوگیری از هدر رفت این سرمایه حیاتی اندیشیده و اختراع گردد.
علی ایحال می توان از تجربه کشورهای خارجی برای این امر استفاده کرد.
ویا موادی اختراع شود که وقتی روی سطح آب پشت سدها ریخته میشود از تبخیر آب پشت سدها بکاهد.
و آبها حتما با تونل و کانال سرپوشیده و لوله ها انتقال یافته و توزیع شوند حتی انتقال از یک استان به استان دیگر و تا ورودی به کارخانجات و زمین های کشاورزی درست نظیر آبرسانی به مناطق مسکونی تا از تبخیر آب جلوگیری گردد.
واز سیستمهای تراوایی ابیاری بجای قطره ای و بارانی در کشاورزی استفاده شود و توسعه یابد.
و از کشت محصولات آببر شدیداً جلوگیری شود مثل کشت برنج و صیفی جاتی نظیر هندوانه و خربزه و ....که آب مجازی زیادی صرف آنها میشود و خصوصا از صادرات آنها جلوگیری شود و درحد مصرف داخل صیفیجات تولید گردند.
و محصولات آب بر از طریق واردات تامین شوند و یا کشت انها با قرارداد با کشورهای خارجی دارای آب و روابط حسنه با ایران در خارج انجام و وارد شود.
و محصولات صنعتی آب بر از خارج وارد گردد و یا این صنایع از داخل کشور به سواحل دریا انتقال یابد و یا تعطیل شوند.
وسیستم های بازیافت پسابهای صنعتی و فاضلاب‌های مسکونی ایجاد و توسعه یابند تا از هدر رفت آب جلوگیری گردد.
ونیروگاهها که آب زیادی مصرف می کنند به سواحل منتقل شوند و نیز از نیروگاه‌های بادی و خورشیدی استفاده شوند و توسعه یابند.
وده ها موارد دیگر که بایستی بصورت همه جانبه و برنامه ریزی درازمدت و اقدام جدی با تامین بودجه و اعتبار به آنها جامه عمل پوشانید.
واب و برق و گاز و سایر سوخت‌ها کاملا جیره بندی شوند و مردم‌مسرف ایران را به صرفه جویی و اقتصادی رفتار کردن و قناعت نمودن عادت داد و فرهنگ سازی اجباری نمود که در واقع یک توفیق اجباری برای حذف و نسل مملکت می باشد.
و از تخریب محیط زیست خصوصا جنگلها و مراتع که مراکز جمع آوری آب باران و برف و ذخیره کردن درسفره های آبی زیر زمینی هست جلوگیری بااشد مجازات شود تا حداقل آب کافی برای آشامیدن در کشور برای همیشه و برای نسل‌های آتی وجود داشته باشد.
،
ناشناس
۲۰:۱۶ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
چقدر حوصله داشتی این متن را بنویسی کسی نمیخونه
ناشناس
۱۴:۵۴ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
خوب زودتر باز میکردن مسافرها استفاده کنند
ناشناس
۱۳:۳۶ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
همین چند روز پیش زدید که ۷۷درصد خالی هست بعد الان اومدید اب برای زاینده رود گذاشتید خب برادر تابستون کم ابی میاد اصفهان درگیری میشه دوباره شماها قرارتون بود اب از دریای عمان و خلیج فارس برسونید برای صنعت و کشت و غیره همه دنیا دارن اب شیرین کن استفاده میکنند ایجوری که کمبود اب داریم تهران دوتا سدهاش غیرقابل برداشت شده شیراز اب را دارن از سپیدان و غیره براش میبرن یزد و کرمان هم که همپای اصفهان هستند اخه کشاورزی نخواهد بود با این مقدار اب