سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد

خودروهای برقی و هیبریدی باید به سبد خودروسازان اضافه شوند

عضو هیئت علمی دانشگاه معتقد است که تا چند سال آینده خودروهای برقی و هیبریدی نیاز بازار کشور است.

آقای مرزبان راد می‌گوید: خودرو‌های هیبریدی و خودرو‌های برقی باید بخشی از سبد محصولاتی باشند که کشور تولید می‌کند، اما واقعیت این است که باتوجه به مشکلاتی که تولید این خودروها، از جمله قیمت بالای باتری، دارند در کوتاه مدت خیلی چشم انداز تولید و عرضه وسیعی ندارند.

پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد در چهار تا پنج سال آینده، سهم خودروهای برقی از سبد محصولات خودرو در دنیا، قابل‌توجه خواهد بود؛ کارشناسان صنعت خودرو معتقد هستند که نباید گفت تولید خودرو برقی به صرفه نیست و نباید سراغ آن‌ها رفت، چرا که اگر ۱۰ سال دیگر بخواهیم آنها را تولید کنیم، دیر است، چون دستیابی به تکنولوژی آنها زمان می‌برد.

از طرفی تا ۱۰ سال دیگر، قیمت باتری این خودروها خیلی اُفت پیدا می‌کند، بنابراین قطعا باید بخشی از سبد تولید خودرو، برقی و هیبریدی باشد. این تکنولوژی باید در ایران نهادینه شود.

آقای کریمی سنجری یکی از کارشناسان صنعت خودرو نیز معتقد است، تولید خودروهای برقی در تیراژهای پایین ممکن است قیمت‌ تمام‌شده را بالا ببرد، اما با افزایش تیراژ قیمت تمام‌شده به‌سرعت پایین می‌آید و محدودیت‌هایی مثل محدودیت باتری لیتیومی هم با ورود باتری‌های سدیمی در حال حل شدن است.

تا به حال نمونه‌های متعددی از خودرو‌های داخلی با موتور برقی معرفی شده‌اند، که از جمله آن‌ها می‌توان به ساینا برقی و سورن الکتریکی اشاره کرد که هیچ‌کدام هنوز به تولید انبوه نرسیده‌اند.

پیش از این خودروها نیز دنا پلاگین هیبریدی معرفی شده بود که احتمال می‌رود در توسعه این خودرو نیز از موتور برقی چینی استفاده شده باشد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.