آقای حسن زاده نماینده مجلس شورای اسلامی میگوید: حمایت ها از صنعت خودرو طی سالیان گذشته نه تنها منجر به موفقیت نشده بلکه باعث بروز مشکلات عدیده ای از جمله زیر سوال بردن جایگاه مردم ایران شد. این صنعت علاوه بر اینکه نیروی انسانی را از بین برده، سرمایه مادی را نیز هدر داده است.
به گفته او، صدها قلم کالا در لیست صادرات قرار می گیرند اما خودرو که حجم زیادی سرمایه گذاری در آن صورت گرفته صادرات چشمگیری در آن وجود ندارد.
دبیر انجمن خودروسازان به پایین بودن کیفیت خودروهای ایرانی اشاره کرده و می گوید: کیفیت نامطلوب خودروها به دلیل قیمت گذاری دستوری است چرا که قطعه سازان همواره از خودروسازان طلب داشته و همین موضوع منجر به نارضایتی و تاثیر آن بر کیفیت قطعات شده است.
چندی پیش نیز رهبر انقلاب از کیفیت پایین خودروهای داخلی انتقاد کرده بودند.
کارشناسان دلیل آن را انحصاری بودن خودروسازان میدانند و اینکه دولت همه هزینهها را صرف این ۲ خودروساز کرده است.
نمایندگان مجلس به اتفاق نظر، مصوب کردند که واردات خودرو در سال ۱۴۰۱ آزاد شود و در عوض خودروسازان خودروهای با کیفیت تولید کنند و صادرات خودرو داشته باشند. هر چند برخی رسانه ها مدعی شدند که واردات خودرو از لیست اقلام وارداتی حذف شده است.