سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جنگ پول ها؛ روسیه بدون روبل معامله نخواهد کرد

رئیس جمهور روسیه در سخنانی از تغییر رویه معاملات با اروپا و دریافت هزینه خرید گاز به روبل خبر داد. این سخنرانی بیانگر تحریم دلار و یورو در معاملات انرژی از سوی روسیه است.

حدود یک ماه پیش روسیه، حمله نظامی خود را به اوکراین آغاز کرد که در پی این تنش ها بازارهای مالی این دو کشور با سقوط مواجه شد.

به گزارش رویترز در ۵ اسفند ۱۴۰۰، ارزش روبل با سقوط هفت درصدی به شاخص برابری بی سابقه ۸۷ در برابر هر دلار رسیده است.

بازار سهام مسکو نیز با سقوطی ۳۰ درصدی مواجه شد که پس از تعلیق موقت، کار خود را از سر گرفت. از طرفی هم ارزش پول ملی اوکراین به شدت سقوط کرد، به طوری که ناچار به تعلیق مبادلات مالی با پول ملی خود شد.

پس از ادامه دار بودن حملات و پیشروی‌های روسیه در خاک کی‌یف، رئیس‌جمهور اوکراین از جامعه بین‌المللی درخواست کمک کرد. در این راستا ایالات متحده، اتحادیه اروپا، بریتانیا، ژاپن، کانادا، تایوان و نیوزلند از مجموعه‌ای از تحریم‌ها علیه روسیه رونمایی کردند که بانک‌ها، پالایشگاه‌های نفت و صادرات نظامی را مورد هدف قرار می‌دهد. به این ترتیب قدرت‌های غربی در حال اجرای اقداماتی با هدف «فلج کردن اقتصاد روسیه» هستند.
 
اروپا قصد دارد از جایی به روسیه ضربه بزند که بیشترین تأثیر را داشته باشد؛ به عبارتی این کشور را نه تنها به لحاظ مالی و اقتصادی بلکه از قلب قدرتش مورد هدف قرار داده است.
 
رهبران اتحادیه اروپا که قرار بود تحریم‌هایی علیه بخش‌های مالی، انرژی و حمل‌ونقل روسیه اعمال کنند و کنترل‌های صادراتی وضع کنند و تعداد بیشتری از روس‌ها را در لیست سیاه قرار دهند، در حال حاضر دارایی‌های اروپایی مرتبط با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور و سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه را مسدود کرده اند.
 
 رئیس جمهور روسیه در سخنانی در واکنش به تحریم‌های کشور‌های اروپایی گفت: تصمیم گرفته‌ایم از استفاده از ارز کشور‌های غیردوست برای انتقال گاز خودداری کنیم. روسیه همانطور که در قرارداد‌های قبلی ذکر شده از نظر مقدار و قیمت به تامین گاز ادامه خواهد داد، زیرا این کشور اعتبار خود را حفظ کرده است.

ولادیمیر پوتین می‌گوید: تعدادی از کشور‌ها تصمیمات غیرقانونی برای مسدود کردن دارایی‌های روسیه گرفته اند و بدین ترتیب غرب به طور کامل تمام اعتماد به ارز‌های خود را از بین برده است. عرضه کالا‌های روسی به اتحادیه اروپا و آمریکا و دریافت پول به یورو و دلار بی‌معنی است. به بانک مرکزی و کابینه دستور داده‌ام تا ظرف یک هفته رویه معاملات با اروپا را به روبل روسیه تعیین کنند.
 
الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه در واکنش به تحریم‌ها گفته، ممنوعیت خرید نفت از روسیه به پیامدهای مخربی در بازار جهانی نفت منجر خواهد شد. قیمت نفت در حال حاضر به شدت بالا رفته است و با اجرایی شدن این تحریم‌ها قیمت‌ها ممکن است بالاتر هم برود.

صادرات روزانه نفت روسیه حدود ۵ میلیون بشکه اعلام شده که نیمی از آن به مقاصد اروپایی راه می‌یابند. وابستگی بریتانیا به نفت روسیه ۸ درصد تخمین زده شده است.

کشورهای مختلف اروپایی در ابعاد مختلف به واردات گاز از روسیه  از طریق خط‌ لوله وابستگی دارند. آلمان، بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا، حدود ۴۹ درصد از نیاز خود به گاز را از طریق روسیه تامین می‌کند و این در حالی است که کشوری مانند فنلاند، حدود ۹۴ درصد به گاز وارداتی از روسیه وابسته است.

آقای خرسند، کارشناس روابط بین الملل در گفت و گویی به سوالات زیر پاسخ داد:
 
سخنرانی اخیر رئیس جمهور روسیه چه تاثیراتی در بازارهای ارزی روسیه خواهد گذاشت؟
 
خرسند: از یک ماه گذشته که جنگ بین روسیه و اوکراین آغاز شده است، کشورهای غربی به تحریم های بین المللی در حوزه ارزی روی آورده اند.
 
در 20 سال گذشته روسیه و چین با ایجاد پیمان های اقتصادی منطقه ای و فرا منطقه ای بدون حضور آمریکا و به چالش کشیدن دلار در این پیمان های اقتصادی عملا زمینه تضعیف آمریکا را فراهم کرده اند.
 
به عنوان مثال، در پیمان اقتصادی بریکس، روسیه به عنوان یکی از 5 کشور عضو، یک بازیگر فعال بود که تلاش کرد دلار را از مبادلات دو جانبه و چند جانبه در بریکس به پایین تر حد ممکن برساند.
 
روسیه مبادلات دلاری خود را با هند به 40 درصد رسانده و مابقی مبادلات خود را با روبل و روپیه انجام می دهد.
 
روسیه و چین مبادلات دوجانبه خود را در سال 2015 حدود 90 درصد به وسیله دلار انجام می دادند؛ اما در سال 2021 به زیر 40 درصد  رسیده است. رئیس بانک مرکزی کشور چین هم چند ماه پیش رسما اعلام کرد که کشورها مبادلات خودشان را با ارزهای دو جانبه انجام دهند و تمام اتکا تجارت بین الملل را از دلار حذف کنند.
 
روسیه برای مقابله با تحریم های اعمال شده چه مقابله ای خواهد کرد؟
 
خرسند: روس ها برای مقابله با اقدامات تحریمی آمریکا، علاوه بر اقدام نظامی علیه اوکراین، استفاده از دلار و یورو را در مبادلات انرژی خود تحریم کرده اند.
 
این اقدام در زمان جنگ بین رژیم صهیونیستی و اعراب هم انجام شده بود، در این جنگ به دلیل حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی، اعراب حاضر نشدند نفت خود را به دلار بفروشند و این ضربه بسیار سنگینی به اقتصاد آمریکا وارد کرد.
 
پشتوانه دلار براساس مبادلاتی است که در روابط بین المللی انجام می شود و با توجه به اینکه حدود 50 کشور در دنیا، انرژی روسیه را به شکل مستقیم و غیر مستقیم خریداری می کنند، اگر این اقدام روسیه جنبه عملیاتی پیدا کند قطعا ضربه بزرگی به دلار وارد می کند. 
 
واکنش آمریکا به سخنان روز گذشته رئیس جمهور روسیه چه بود؟
 
خرسند: لاگروف وزیر امور خارجه آمریکا رسما اعلام کرد که آمریکا به دنبال حفظ نظام تک قطبی خودش است  و در این راستا با کشور های مستقل دنیا مقابله اقتصادی می کند.
 
اخیرا آمریکا کشورها را تهدید نظامی نمی کند بلکه به تهدید های نرم روی آورده است. دلار یکی از رایج ترین ارز های بین المللی است و در 25 سال گذشته روسیه و چین با ایجاد پیمان هایی مانند بریکس، اوراسیا و شانگهای تلاش کرده اند که حجم مبادلات بین المللی در دنیا را به سمت ارزهای دوجانبه و غیر دلاری ببرند و آمریکا به دنبال این است که این کشورهای مستقل مانند روسیه و چین را با ابزاری مانند دلار تحت فشار قرار دهد.
 
 روسیه به دلیل توانی که در بازار انرژی دنیا دارد و به پشتوانه ذخایر طلایی که در بانک مرکزی خود دارد می تواند ازش روبل خود را که در یک ماه گذشته به شدت سقوط کرده بود افزایش دهد. با یک اظهار نظر و سخنرانی رئیس جمهور روسیه قیمت گاز طبیعی  10 تا 15 درصد افزایش پیدا کرد که این نشان دهنده قدرت های نو ظهور در دنیاچه است.
 
آمریکا برای حفظ جایگاه ابر قدرتی خود در دنیا با مشکلات بسیار جدی روبه رو است. پس از اظهارات پوتین قیمت گاز در اروپا بیش از 10 درصد افزایش پیدا کرد و به 1250دلار رسیده و ارزش روبل هم در ازای هر دلار ساعت 15 امروز به 101 روبل و ساعت 17 ارزش دلار به 95 روبل رسید،  یعنی افزایش سهم ارزش روبل در مقابل دلار است که نشانگر تاثیر گذاری آن است.
 
این عملکردها چه تاثیری در بازار انرژی روسیه خواهد گذاشت؟
 
خرسند:  بسیاری از نفت و گاز روسیه در صنایع کشورهای پیشرفته اروپایی مانند آلمان، ایتالیا استفاده می شود.
 
صنایع آلمان در طول یک ماه گذشته به دلیل شرایط جنگی در اوکراین در عین اینکه مشکل تامین گاز دارند مشکل تامین فلزاتی ماننن نیکل و روی هم دارند.
 
هیچ جایگزینی برای روسیه در منطقه وجود ندارد و اینکه آلمان اعلام کرده نیازهای خود را از قطر تامین می کند دو یا سه سال طول می کشد روسیه اگر یک هفته پیچ گاز خود را به سمت اروپا ببندد اتحادیه اروپا فلج خواهد شد. بیش از 40 درصد انرژی اتحادیه اروپا از سمت روسیه تامین می شود.
 
براساس گفته برخی از کارشناسان این شرایط ایجاد شده می تواند نقش ایران را در بازارهای انرژی پر رنگ کند و نتیجه مذاکرات وین به سود ایران باشد.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۹:۵۲ ۱۲ فروردين ۱۴۰۱
مکر الهی دارد اتفاق می افتد.
تحریم دلار آمریکا
۲۱:۱۷ ۰۴ فروردين ۱۴۰۱
دلار فاتحش خوانده است ... البته به مرور ... استفاده بیش از حد از فرآیند تحریم توسط آمریکا و دوستانش باعث میشه دلار سریع تر فاتحش خوانده بشه، دلار هم فاتحش خوانده بشه دیگه تحریم کردن برای آمریکا و دوستانش به همین سادگی نخواهد بود !
ناشناس
۱۹:۵۸ ۰۴ فروردين ۱۴۰۱
Yjc تو رو خدا یه گزارش تهیه کن تورو خدا، تهران پر از افغانی شده بیشتر از ایرانی ها،هستن
ناشناس
۲۱:۳۴ ۰۴ فروردين ۱۴۰۱
افغانی و ایرانی نداریم همه برادریم ملاک هم اخلاق و دینه نه مرز سیاسی.
ناشناس
۰۹:۳۷ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
۲۱:۳۴چرا تو اگه بخوای بری یک کشور دیگه این طرز فکر در مورد تو وجود ندارد پس تمامیت ارضی کشور مهمه باید متجاوز ها رو از کشور پرت کرد بیرون
ناشناس
۱۷:۳۸ ۰۴ فروردين ۱۴۰۱
روسیه باید به وجود پوتین افتخار کنه، بهترین کار رو برای روسیه انجام داده.
ناشناس
۱۶:۲۸ ۰۴ فروردين ۱۴۰۱
آفرین
درود به شرف غیور مردان عالم
ناشناس
۱۶:۱۴ ۰۴ فروردين ۱۴۰۱
ای کاش مسئولان غرب گداودست پرورده انگلیس ازاداره کشوربرکنارودلارراحذف کنند.چین.روسیه.وتازه عربستان هم حذف کرده ایران هم غیرت به خرج بده دلارراکناربگذاره تاکمردلاربدون پشتوانه رابشکنند
محسن
۱۳:۵۰ ۰۴ فروردين ۱۴۰۱
تجربه ثابت کرده اگردرخانه نسل مورچه بانفت منقرض بشودآن وقت نسل سوسک زیادمیشودونیازبه قویترین سم راداریم.ایران به هرمملکتی مساوی بهابدهدکمتردردسرمیکشد.ازبحران پناهنده تا...
ناشناس
۱۳:۱۸ ۰۴ فروردين ۱۴۰۱
به امید نابودی ایران و محو کشور ایران از نقشه زمین.
اینو یه آمریکایی به من گفت. چی باش بگم؟
ناشناس
۱۷:۳۶ ۰۴ فروردين ۱۴۰۱
شتر در خواب بیند پنبه دانه...
پوچ
۱۷:۵۱ ۰۴ فروردين ۱۴۰۱
خودت چی فکر میکنی (=
ناشناس
۱۹:۰۱ ۰۴ فروردين ۱۴۰۱
کاربا تمام کشور های جهان دارن این امریکایی ها
ناشناس
۱۹:۰۳ ۰۴ فروردين ۱۴۰۱
هیچ آمریکایی این را نخواهد گفت حتی 90 درصد آنها ایران را نمیشناسند خودتو جدی نگیر. این حرف رو فقط یک اسرائیلی ساکن آمریکا میتونه گفته باشه...
ناشناس
۱۲:۲۶ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
مطمئنی یه امریکایی گفته ؟.کور خواندی ایران بود هست و وخواهد بود ت
ناشناس
۱۳:۰۸ ۰۴ فروردين ۱۴۰۱
آمریکا و اروپا در برابر روسیه ی قدرتمند همچون خر در گِل گیر کردند و قیمت نفت به زودی به بشکه ای ۳۰۰ دلار خواهد رسید . این خط و این نشان.
ناشناس
۱۳:۰۰ ۰۴ فروردين ۱۴۰۱
زود تحریم ها بردارند
از میدان مشترک قطر و ایران از طرف ایران استفاده شه چرا باید قطر بفروشه
ایران قرارداد ۲۵ ساله با آلمان ببنده برای میدان مشترک گاز ایران قطر
ما چند سال دیگه وارد کننده گاز میشیم!
ناشناس
۱۲:۳۹ ۰۴ فروردين ۱۴۰۱
ما که نمی‌فهمیم حقوق چقدر اضافه شده
ناشناس
۱۲:۲۲ ۰۴ فروردين ۱۴۰۱
ما نباید دل به روسیه تزاری ببندیم این خط این نشون روسبه طلق گفته امام خمینی از هم میپاشه
ناشناس
۱۵:۵۲ ۰۴ فروردين ۱۴۰۱
ان شوروی بود که امام فرمود
دیگه چند بار بپاشه
شاه ایران و صدام و شوروی همه رفتند
الان عراقجدید و ایران جدید و روسیه جدید ظهور کردن
بعد مگه رابطه ما با روسیه رابطه ارباب و رعیت مثل شاه و امریکاست؟
ضمنا اگه ما اقتدار نداشته باشیم هیچ کس به ما احترام نمیزاره
یک مغز نیمه تعطیل
۱۲:۰۶ ۰۴ فروردين ۱۴۰۱
روسیه بجای این کارا اول بگذاره از طریق کریدور بشر دوستانه همه غیر نظامیان برن بعد یک بمب الکترونیکی بزنه ادوات جنگی و ارتباطی رو از کار بندازه
ولی دلار هم این گستره را از دست بده یک جاهایی خوبه تو تحریما شاهد بودیم . شرق گدا و غرب گدا
کاربر
۱۴:۴۰ ۰۴ فروردين ۱۴۰۱
فکر کنم ازطرف وزارت بهداشت مغزت پلمپ شده
ناشناس
۱۲:۰۴ ۰۴ فروردين ۱۴۰۱
ضربه مهلکی به دلار و قدرت آمریکا وارد خواهد شد . روسیه با 3 خط بزرگ انتقال گاز به چین که اکنون در حال صادرات است نیاز چندانی به صادرات اروپا ندارد . اگر اروپا زیاده روی کند از هم می پاشد
مرتضی
۱۲:۰۲ ۰۴ فروردين ۱۴۰۱
به امید نابودی پوتین کودک کش و جنایتکار و محو شدن روسیه از نقشه جهان
آنلاین
۱۳:۳۶ ۰۴ فروردين ۱۴۰۱
ان شاءالله روسیه از این کارزار سربلند بیرون میاد تا این غربگداهای داخلی ما بسوزن.
هشت سال دارن کودکان یمن را می کشند. در افغانستان و پاکستان هنینجور. داعش را درست کردند و آنچنان جنایت کرد. این غرب گداها لال بودند.
حالا که روسیه از مواضع خودش داره دفاع می کنه شدن کودک کش و جنایتکار !!!!
ناشناس
۱۱:۲۱ ۰۴ فروردين ۱۴۰۱
ما هر چه سریعتر باید با کشورهای همسایه خودمان وارد یک اتحادیه ای مثل اتحادیه اروپایی بشویم و ایجاد پول مشترک را هر چه سریعتر در دستور کار قرار دهیم تا زمانی که پول مشترک نباشد ما بازنده تجارت با همسایگان خواهیم بود و صادرات ما به همسایگان در واقع صادرات سوبسید کشور به همسایگان خواهد بود.
ناشناس
۱۱:۱۵ ۰۴ فروردين ۱۴۰۱
این بهترین تصمیمی هست که یه کشور میتونه انجام بده؛ خیلی از کشورها وابسته به نفت و گاز روسیه ان و با این تصمیم کوچک ارزش پول روسیه به دلیل تقاضای بالایی که براش شکل میگیره خیلی بالا میره؛کشوهام مجبور میشن قبل اینکه از روسیه چیزی بخرن و وارد کنن چیزی رو به روسیه بدن و صادر کنن که تراز تجاری تامین بشه؛ ای کاش ما هم از این تصمیم ها می گرفتیم
ناشناس
۱۵:۱۴ ۰۴ فروردين ۱۴۰۱
تصمیمات با توان و قدرت گرفته میشود نه با ای کاش
ناشناس
۱۱:۱۰ ۰۴ فروردين ۱۴۰۱
"براساس گفته برخی از کارشناسان این شرایط ایجاد شده می تواند نقش ایران را در بازارهای انرژی پر رنگ کند و نتیجه مذاکرات وین به سود ایران باشد."

هه روسیه هم میذاره. دلتون خوشه...
ناشناس
۱۱:۰۵ ۰۴ فروردين ۱۴۰۱
آفرین بالاخره یکی جلوی دلار و آمریکا وایساد
ناشناس
۱۱:۰۳ ۰۴ فروردين ۱۴۰۱
ماهم باید هرچه زودتر این دلار لعنتی رو کنار بگذاریم
ناشناس
۱۰:۳۵ ۰۴ فروردين ۱۴۰۱
مسئولان ما هم بیش از 40 سال اقتصاد مملکت را به دلار گره زدند یاد بگیرند، دلار باید اول انقلاب حذف میشد حالا اقتصاد پویایی داشتیم که تحریم هیچ اثری نداشت نه حالا با کوچکترین تحریمی پول مملکت بی ارزش شده
ناشناس
۱۰:۳۰ ۰۴ فروردين ۱۴۰۱
ما هم باید دلار رو از معاملات حذف کنیم، نباید نفت رو هم بخاطر خوشایند غربی ها و مثلا توافق احتمالی وارد بازار کنین، بهترین موقع است تلافی این همه فشار اقتصادی رو سر همین غربی ها در بیاوریم،اصلا توافق نکنیم، نفت رو هم بهشون ندیم، نهایتا اگر هم توافق کردیم، جوری باشه که فقط به نفع خودمون باشه
ناشناس
۱۰:۲۹ ۰۴ فروردين ۱۴۰۱
استفاده ی روسیه از پول ملی (روبل) در معاملات خارجی یک مکانیسم خود تحریمی است و بیشتر جنبه شعار گونه و دارد. چه دوست داشته باشیم و چه نداشته باشیم در بازار جهانی همه چیز از نفت طلا و... برمبنای دلار قیمت گذاری می شوند، و دلار به عنوان یک ارز پایه یا استیبل کوین مطرح است که ارزش ثابتی دارد. کشورها تمایل دارند ذخیره مالی خود را یا به طلا و یا به دلار داشته باشند در غیر این صورت با مشکل مواجه می شوند. فرض کنید کشوری فقط روبل ذخیره کرده باشد، با شروع جنگ اوکراین چه بلایی بر سر ذخیره ارزی این کشور آمده است؟از طرف دیگر کشورها طرف قرار داد با کشور تحریم شده قیمت کالای مورد معامله را برمبنای دلار محاسبه می کنند و در صورت تمایل روسیه باید ان میزان دلار به روبل تبدیل شده و سپس به رو سیه تحویل شود. طبیعی است که تبدیل ارز کارمزد دارد و این هزینه را روسیه باید بپردازد، در خرید ها نیز چون کشور ها در نهایت باید دلار ذخیره کنند، روبل تحویل گرفته باید تبدیل شود و این هزینه را نیز روسیه باید بپردازد. چون روسیه است که تحریم شده و مشکل دارد نه کشور طرف قرارداد. این مکانیسم های معامله با پول ملی تنها هزینه معامله را برای کشور تحریم شده بالا می برد همانطور که در کشور ما این گونه شد.
ناشناس
۱۷:۵۳ ۰۴ فروردين ۱۴۰۱
صددرصد موافقم
این اقدامات نمایشی هیچ اثر مفیدی نخواهد داشت و برنده این میدان ایالات‌متحده خواهد بود
یاشار
۱۰:۲۲ ۰۴ فروردين ۱۴۰۱
اهداف بلند مدت آقای پوتین بی نظیره.
کاملا مشخص بود قبل از توافق ایران با غرب،روسیه باید دست غرب رو از محدوده جغرافیایی خودش(دست برتر غرب رو)قطع کنه، در زمان توافق آقای روحانی این امکان وجود نداشت چون آقای روحانی به شدت ضعیف ودست دراز به سوی غرب بود،ولی بعد از انتخابات جاری و انتخاب آقای رئیسی به عنوان رئیس جمهوری که به واسطه ظلم های بیکران غرب به ایران و نگاه واقع بینانه به واقعیات روز به چهره ضد استعمار غرب شهرت داره،بهترین زمان برای عقب راندن غرب از شرق دانستند،
و حالا برای سقوط دلار صد درصد به بازوی انصارالله تکیه میکنند و شدت عمل برادران انصارالله نسبت به عربستان روز به روز بیشتر و بیشتر میشه.
آقای پوتین مشاور های خیلی خوبی داره (البته مشاور ایرانی اش) و زمان رو کاملا در دست دارند.
در واقع باید بگم دشمن،دشمن (ظالم به ما)، بازوی ما محسوب میشه.
ناشناس
۰۹:۵۵ ۰۴ فروردين ۱۴۰۱
با این تصمیم اون اقتصاد نیم بند روسیه هم به فنا رفت
ناشناس
۱۰:۵۹ ۰۴ فروردين ۱۴۰۱
جهان با روسیه به همه چی جیز رسیده
ناشناس
۱۱:۲۴ ۰۴ فروردين ۱۴۰۱
اطلاعات کم و تعصب زیاد منجر به حماقت میشه
احتمالا شما یا نمیدونی اقتصاد چیه
یا نمیدونی بازار انرژی چیه
یا نمیدونی روسیه کجاست
ناشناس
۱۲:۱۸ ۰۴ فروردين ۱۴۰۱
آتیش گرفتی از این کار پوتین . ابر قدرتی بودن یعنی همین . خیلی دوست داری آمریکا هر کاری خواست با همپیمانانش سر سیاست دنیا بیاره و فقط آمریکا خدایی کنه برا تمام کشورها و مردمشون
ناشناس
۰۹:۴۷ ۰۴ فروردين ۱۴۰۱
فقط پوتین میتونست اینکارو انجام بده