سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نگرانی اعضای اتحادیه اروپا از بحران انرژی و افزایش قیمت‌ها در این اتحادیه

سران اتحادیه اروپا با ابراز نگرانی از بحران انرژی و افزایش قیمت‌ها اعلام کردند هیچ کشوری به تنها نمی‌تواند از پس این بحران برآید.

نخست وزیر اسپانیا با اشاره به افزایش بهای انرژی و بحرانی که بعد از تحریم‌های روسیه در کشور‌های اتحادیه اروپا رخ داده است، اعلام کرد اتحادیه اروپا نمی‌تواند منتظر نشست ۲۵ مارس (۵ فروردین) خود برای تصمیم گیری در مورد قیمت انرژی باشد.

براساس گزارش الجزیره، در همین راستا نخست وزیر پرتغال گفت: اروپا باید موج افزایش قیمت‌ها را کنترل و منابع دریافت انرژی را متنوع کند. این درحالی است که نخست وزیر یونان نیز در این خصوص اعلام کرد هیچ کشور اروپایی نمی‌تواند به تنهایی از پس بحران انرژی برآید.

شایان ذکر است افزایش قیمت نفت خام در بازار‌های جهانی منجر به بزرگ‌ترین جهش هفتگی قیمت بنزین در برخی از جایگاه‌های سوخت ایتالیا شده و در برخی موارد، قیمت‌ها را به بیش از ۲/۶۱ یورو برای هر لیتر گازوئیل رسانده است. بیمی که اکنون وجود دارد این است که این مسئله‏ باعث افزایش بیش از پیش هزینه‌های مصرف کنندگان، به ویژه خانوار‌های کم درآمدی شود که در طول قرنطینه‌های مربوط به همه‌گیری کرونا وضعیت معیشتی خوبی نداشته‌اند.

پیش از این نیز با به رسمت شناختن دو جمهوری دونتسک و لوهانسک، آلمان خطوط انتقال گاز روسیه به این کشور موسوم به «نورد استریم ۲» را به حالت تعلیق درآورد. در همین راستا بلافاصله بعد از اعلام این خبر قیمت گاز در اروپا ۱۰ درصد افزایش یافته و به ۹۳۴.۷ در هر متر مکعب رسید.

با شروع عملیات نظامی روسیه علیه اوکراین، کشور‌های غربی که پیش از آن به اوکراین قول حمایت نظامی در برابر مسکو را داده بودند خود را عقب کشیده و از مواجهه نظامی با روسیه خودداری کردند. با این وجود کشور‌های اتحادیه اروپا و آمریکا تحریم‌هایی را علیه روسیه اعمال کردند که به موجب آن بانک‌های روسیه از سوئیفت جدا می‌شوند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.