سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ده‌ها لاک پشت فراتی در آتش نیزار‌های هورالعظیم سوختند

ده‌ها لاک پشت فراتی از گونه‌های مهم و در خطر انقراض در نیزار‌های هورالعظیم در آتش سوختند.

این لاک‌پشت‌ها که در فصل زمستان در زیر نیزار‌ها به خواب زمستانی رفته بودند، بسیار بی‌رحمانه در آتشی که ماهیگیران متخلف یا گاومیش‌داران به صورت عمدی ایجاد می‌کنند سوختند.

لاک‌پشت فراتی گونه‌ای در خطر انقراض است که در انشعابات رود‌های دجله و فرات زیست می‌کند، این گونه در ایران در تالاب هورالعظیم و شادگان و رود‌های کرخه، دز و جراحی دیده می‌شود.

پیشتر مهندسین چینی شرکت نفت این لاک‌پشت‌ها را در هورالعظیم می‌کشته و گوشت آن‌ها را مصرف می‌کردند.

یک فعال محیط زیست می‌گوید: ۲۳ اسفند ماه در بازدید از تالاب هورالعظیم لاشه سوخته ۲۰ لاک پشت فراتی در بخشی از نیزار‌های سوخته شده این تالاب مشاهده شد، این لاک پشت‌ها که به تازگی از خواب زمستانه بیدار شده‌اند، امکان فرار پیدا نکرده و زنده زنده در آتش سوخته‌اند.

او افزود: این آتش‌سوزی محدود (حدود ۱۰۰ متر) و مربوط به مرکز هورالعظیم در کناره‌های جاده شط علی بود و احتمال می‌رود در نقاط دیگر تالاب که دسترسی به آن دشوار است نیز لاشه‌های دیگری از لاک‌پشت‌های فراتی وجود داشته باشد، کما اینکه یک گروه تحقیقاتی نیز تایید کرده است که با لاشه‌های سوخته این نوع لاکپشت مواجه شده است.

رضا نیک فلک با اشاره به وقوع آتش‌سوزی‌های مشابه در هورالعظیم ماهیگیران غیر مجاز را عامل این مسئله دانست که سعی دارند از این طریق راهشان را از میان نیزار‌ها باز کنند.

او همچنین گاومیش داران را برای برداشت علوفه تازه و مرزبانی را برای داشتن دید بهتر به اطراف از متهمان آتش زدن نیزار‌ها خواند.

این اقدام با توجه به خشکی هورالعظیم و نامناسب بودن شرایط آبی آن موجب آتش سوزی نیزار‌ها هم می‌گردد.

به گفته آقای نیک فلک هورالعظیم با توجه به وسعت ۱۲۵ هزار هکتاری که در معرض تخریب و تخلفات بسیار است، نیاز به حداقل ۵ پاسگاه محیط بانی برای گشت و پایش دارد تا بتوان با نظارت کافی جلوی تخلف را گرفت، اما تا زمانی که پاسگاه و نیروی محیط بانی به اندازه کافی وجود نداشته باشد این اتفاقات تکرار می‌شود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۹:۴۶ ۲۷ اسفند ۱۴۰۰
ایران خالی از تمام حیوانات فقط چیزی که هست موش و سگ و گربه و انواع سوسک‌های فاضلاب روی آپارتمان عکس و نقاشی از جنگل‌و حیوانات میکشن تا ایندگان بگویند خدا چه آفریده بوده است