سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نوروز و تهرانگردی؛

سفر یک روزه به روستای خور؛ تماشای آبشار ۵۰ متری را از دست ندهید + تصاویر

روستای خور یک منطقه جذاب است که در فاصله‌ای بسیار کم از تهران و کرج قرار گرفته است.

تعطیلات نوروز فرصت مناسبی برای طبیعت گردی و بازدید از جاذبه های دیدنی استان تهران است. روستای خور با داشتن ارتفاع ۲۸۰۰ متری در دامنه غربی قله گندم چال که دارای ۳۶۰۰ متر ارتفاع از سطح دریا در شمال غرب تهران و یکی از مناطق مرتفع البرز مرکزی می‌باشد.  

روستای خور از روستا‌هایی است که در ابتدای جاده چالوس قرار دارد. این روستا از روستا‌های بخش ارنگه استان البرز است که در کنار روستا‌های ارنگه، سیجان، سرزیارت و چاران قرار دارد. روستای خور آخرین روستای این بخش است و تمامی روستا‌های بخش ارنگه قبل از روستای خور قرار دارند. روستای خور در طبیعتی بی نظیر و زیبا در انتهای جاده بخش ارنگه قرار دارد. روستای خور چالوس در فاصله‌ای بسیار کم از تهران و کرج قرار داشته و جاده خور قبل از سد کرج است. فاصله خور از جاده چالوس تنها ۲ کیلومتر است و برای رسیدن به خور باید قبل از رسیدن به تاسیسات سد کرج به سمت جاده روستای خور حرکت کنید.

جاذبه‌های روستای خور

تاریخچه روستای خور را می‌توان از روی قبرستان خور بازخوانی کرد. قبرستان قدیمی خور از قبرستان‌های قدیمی منطقه است که برخی منابع قدمت آن را تا ۸۰۰ سال نیز ذکر کرده اند. قبرستان خور امروز تبدیل به یکی از جاذبه‌های این روستا تبدیل شده است. باید توجه داشت که در دوران قاجار جمعیت بخش ارنگه چندین برابر شهر کرج بوده و این موضوع نشان دهنده اهمیت این روستا‌ها در تاریخچه منطقه است.

قله پهنه حصار

«قله پهنه حصار» از دشت‌های زیبای البرز مرکزی است و یکی از مسیر‌های اصلی دسترسی به قله پهنه حصار از روستای خور است.

آبشار خور

آبشار خور از دیگر جاذبه‌های دیدنی خور است. «آبشار خور» با ارتفاع ۵۰ متر از بلندترین و زیباترین آبشار‌های تهران است که در روستای خور قرار دارد. ارتفاع بسیار زیاد این آبشار و همچنین طبیعت این آبشار در فصل زمستان زبانزد آبشار‌های تهران است.

پیست اسکی خور

پیست اسکی خور از دیگر جاذبه‌های این روستا است. پیست اسکی خور دارای پیست‌هایی است که به بلندترین پیست‌های اسکی تهران و حتی بلندترین پیست اسکی ایران شهرت دارد. این پیست در فصل زمستان از پر تردد‌ترین پیست‌های تهران است که هر روز شاهد حضور اسکی بازان بسیار زیادی از اطراف تهران و کرج است.

تپه دژ

تپه دژ بر نیز از زیبایی‌های خور است. تپه دژ بر را جزو آثار باستانی این منطقه است که در فهرست میراث فرهنگی نیز با همین نام به ثبت رسیده است.

بقعه متبرکه امامزاده شاهزاده عسگری (ع)

امامزاده شاهزاده عسگری به امامزاده خور نیز شهرت دارد. امامزاده شاهزاده عسگری در جنوب غربی روستای خور قرار داشته و قبرستان خور یا قبرستان تاریخی خور نیز در کنار امامزاده خور قرار دارد. اهالی روستای، نسب امامزاده شاهزاده عسگری را به امام موسی کاظم (ع) نسبت می‌دهند.

این امامزاده از گذشته‌های دور مرکز دفن اموات اهالی روستا بوده، به نوعی که برخی از سنگ قبر‌های آن متعلق به دوران صفوی و قرون ۱۰ و ۱۱ است. بنای امامزاده شاهزاده عسگری نیز از قدیمی‌ترین بنا‌های روستا است که از گل و سنگ ساخته شده است. امامزاده شاهزاده عسگری در فهرست آثار تاریخی سازمان میراث فرهنگی ثبت شده و به همین دلیل می‌توان به یقین این امامزاده را دارای وجوه تاریخی دانست.

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.