۹۵ هزار مقاله ایرانی با موضوع نانوفناوری در مجلات معتبر دنیا منتشر شده اند. ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم برای تحقق این هدف از دانشآموزان آغاز کرده و با هدف شناسایی و پرورش استعدادها، تاکنون بیش از یک میلیون و سیصد هزار دانشآموز را در قالب برنامههای متنوع آموزشی از جمله کارگاه، جشنواره، مسابقه و المپیاد، با مبانی و کاربردهای فناوری نانو آشنا کرده است.
در همین راستا در هر استان، حداقل یک آزمایشگاه دانشآموزی آموزش فناوری نانو (در مجموع ۸۸ آزمایشگاه) با تجهیزات تخصصی ایرانساخت راهاندازی کرده است. در این برنامهها تلاش میشود تا افراد مستعد و برگزیدگان این مسابقات و المپیادها، در قالب کانون برگزیدگان باشگاه نانو ساماندهی شده تا به نقشآفرینی در زیستبوم فناورینانو مشغول شوند.
با توجه به جهتگیری برنامه فناوری نانو که از ابتدا رویکرد درونزا و متکی به توان علمی داخلی داشته است، ستاد با یک الگوی حمایتی و بدون این که رقیب نهادهای دانشگاهی و پژوهشی شود، موجب شده است که بیش از ۴۰ هزار نفر در سطوح کارشناسی ارشد، دکتری و اعضای هیئت علمی در بیش از ۱۵۰ مرکز دانشگاهی، در زمینه آموزش و پژوهش فناوری نانو فعال شوند. رویکرد جدید بر شکلگیری تیمهای تحقیقاتی توانمند با تمرکز بر حوزههای مشخص برای دستیابی به محصولات نوآورانه و رفع نیازهای صنایع تاکید دارد.
این اقدامات با حمایت از تولید علم نانو تقویت شد و محققان ایرانی با انتشار نزدیک به ۹۵ هزار مقاله در مجلات معتبر نمایه شده در ISI، رتبه چهارم ایران در علم نانو را در جهان در سال ۲۰۲۲ تثبیت کردند. این در حالی است که در سال ۲۰۰۱ میلادی، ایران با انتشار ۱۰ مقاله، دارای رتبه ۵۷ بود.